InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Loire

Fietsen langs de Loire

Fietsen langs de Loire Fietsen langs de Loire was een aantal jaren geleden een behoorlijke uitdaging, omdat Frankrijk niet erg fietsvriendelijk was. Hoezo fietspaden of routebordjes? Mais tout a changé! Petit à petit hebben de Fransen ingezien dat er ook aan de toeristische fietser financiële eer te behalen valt. Als je in het Loiredal fietst krijg je steevast met twee dingen te maken: wijn en kastelen.

De Loire

De Loire ontspringt op het Gerbier de Jonc, een 1551 m hoog bergmassief in de Cevennen, in het Franse departement Ardèche en mondt uit bij St. Nazaire in de Atlantische Oceaan. De Loire heeft een totale lengte van 1012 kilometer en is de langste rivier van Frankrijk. Er monden 41 zijrivieren uit in de Loire. De belangrijkste zijrivieren zijn: Cher, Indre, Loiret, Maine, Vienne, Erdre.
Het gedeelte van het Loiredal tussen Sully-sur-Loire en Chalonnes-sur-Loire maakt deel uit van het UNESCO Werelderfgoed vanwege de landschappelijke en culturele waarde en de historische dorpen en steden, maar vooral ook vanwege de vele, prachtige kastelen.

Autoroutes naar het Loiredal

Er zijn verschillende manieren om met de auto naar het Loiredal te reizen, afhankelijk van waar je je fietsroute wilt beginnen.
  • via de snelweg naar Parijs en door naar Orléans
  • vóór Parijs bij Senlis de snelweg verlaten en via de rustige N330 dwars door het Île de France naar Orléans
  • via de Franse Noordkust, waarbij je de mogelijkheid hebt om allerlei schilderachtige kustplaatsjes als Étretat, Fécamp en Honfleur aan te doen
  • via Luik, de Belgische en de Franse Ardennen

Fietsroutes langs de Loire en in het Loiredal

Jaren geleden fietsten wij in drie etappes langs de Loire: Oost-Loire, Midden-Loire en de Loire Atlantique. We kozen telkens een ander uitgangspunt en maakten van daaruit fietstochten, gedeeltelijk langs de Loire, waar dat mogelijk was. Maar we fietsten ook rondjes in het Loiredal, waarbij het woord "dal" met een flinke korrel zout moet worden genomen, want je komt altijd in de heuvels terecht. Al met al hebben we flink wat van de aantrekkelijkheden van de Loire en het Loiredal meegekregen. Maar er gaat natuurlijk niets boven een bewegwijzerde route, die het traject voor de fietsters uitstippelt en ze langs goede, lees rustige, banen leidt.

Er is nu een officiële Franstalige gids "La Loire à Vélo" van Nevers tot de Atlantische Océaan (schrijver Chamina), o.a. verkrijgbaar bij de fietsvakantiewinkel. De officiële route is zo'n 800 km lang. Er is echter ook een Loire-Kastelen fietsroute in het Nederlands verkrijgbaar, waarvan in april 2011 een nieuwe druk verscheen. Deze route is 400 km lang en bestrijkt het centrale gedeelte van het Loiredal tussen Anjou en het Bourgondische Nivernais, tussen de steden Tours en Nevers. De route voert door een aangenaam landschap met een mild klimaat, langs bekende en minder bekende kastelen en tuinen van de Franse koningshuizen. De route gaat ook gedeeltelijk langs de rivier de Loire, met wisselende vergezichten.

Speciale website voor de fietsroute langs de Loire

Op de Nederlandse website fietsen-loire.com vind je alle informatie over de officiële fietsroute langs de Loire, per etappe beschreven en met handige kaarten.
Tevens is er veel informatie te vinden over de belangrijkste Loire kastelen: o.a. de kastelen van Angers, Azay-le-Rideau,Chambord, Chenonceau, Saumur etc. en de belangrijkste Loire steden zoals bijvoorbeeld Orléans, Blois, Tours, Chinon, Saumur, Ancenis en Nantes.

Wijn

De Loirestreek is met meer dan 200.000 ha wijngaarden goed voor een groot deel van de Franse wijnproductie. Het wijngebied wordt aangeduid als Val de Loire en is onderverdeeld in Oost-, Midden- en West-Loire.
Enkele bekende wijndistricten in de Oost-Loire zijn Pouilly en Sancerre. Meer naar het westen ligt de Touraine met de witte en mousserende wijn Vouvray en de rode en rosé wijnen Chinon en Bourgueil. Ook in de Midden-Loire, maar iets verder ligt de Anjou met een veelheid aan wijnen, o.a. de Coteaux de Saumur: mooie, droge witte wijnen en vooral mousserende wijnen, de Saumur brut, sec of demi-sec. Uit het gebied van de West-Loire komt o.a. de Muscadet vandaan. Muscadet de Sèvre-et-Maine is veruit het beste gebied voor deze wijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Loiredal of Loirestreek, verwarring in de tuin van FrankrijkLoiredal of Loirestreek, verwarring in de tuin van FrankrijkDe Loirestreek is een aangename streek, de tuin van Frankrijk. De streek geniet van een microklimaat. Vaak een lekker we…
Op zoek naar Leonardo in AmboiseTijdens de vakantie is het leuk nieuwe dingen te zien en te ontdekken. Meestal zijn de dingen die kinderen leuk vinden n…
Wijn uit het Loire-gebiedWijn uit het Loire-gebiedDe Loire is zo'n 1000 kilometer lang en de streek staat bekend als "Jardin de France" ofwel de Tuin van Frankrijk. Het l…
Camping Château de la GrenouillèreCamping Château de la GrenouillèreVanuit camping Château de la Grenouillère, 640 kilometer vanaf Utrecht, kun je de verschillende kastelen aan de Loire be…
Leuke stops onderweg naar het vakantieadresLeuke vakantiestops op weg naar een vakantieadres. Natuurlijk kan iemand die op vakantie gaat met de auto uren achter el…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Loire"

Infoteur: Plato
Laatste update: 30-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!