Wertach in Beieren is een mooi uitgangspunt voor een rondrit

Wertach in Beieren is een mooi uitgangspunt voor een rondrit We zijn een paar dagen te gast in het dorpje Wertach in Beieren. De reis ernaar toe was heerlijk. De bossen hebben een prachtig herfstkleed aangetrokken. Het blad van de beuken, eiken, berken en kastanjebomen is een mengeling van roodbruin, licht oranje en fel geel. De zon schijnt erop en maakt de herfstkleuren nog dieper. Wertach is een lieflijk dorpje net aan het begin van de Alpen. Het ligt dicht bij het stadje Füssen, waar we al vaak op doorreis langs gereden zijn, maar dat we nog nooit bezocht hebben. Dat gaat dus deze vakantie gebeuren. Daarnaast ligt het sprookjesslot Neuschwanstein van Koning Ludwig op korte afstand evenals diverse meren. We hopen op goed weer en gaan het allemaal bekijken.

Naar het appartement in Wertach (Duitsland)

Na een zonnige, kleurrijke reis door een herfstig Duitsland komen we in Wertach aan. Het dorp ligt tegen een heuvel aan. Op weg naar ons appartement moeten we even kalm aan doen, want een stel koeien verspert ons de weg. Samen met hun begeleider zijn ze op weg naar de stal. Na een stevige klim komen we boven het dorp tegen de helling bij ons vakantieadres aan. Onze gastvrouw is een vriendelijke vrouw van rond de zeventig. Haar dochter woont beneden in het huis en zijzelf woont bij een andere dochter op haar eigen boerderij die een honderd meter verderop ligt. We kunnen het dak ervan nog net zien.

Het appartement in Wertach is ruim

Het appartement is heel ruim, maar we voelen ons wel meteen ongeveer 40 jaar teruggezet in de tijd. Alles ademt de 70er jaren sfeer. Van de oranje tegeltjes tegen de achterwand van de keuken tot aan het geel/bruine sanitair toe. Alles is echter schoon en goed onderhouden. Er zijn twee kleine en een grote badkamer, drie slaapkamers, een grote keuken, een kleine “Stube” en een berghok.

Een zeer ruim balkon

Het balkon is breed en aan de achterzijde loopt het uit in een terras. We liggen boven het dorp en kijken over dorp en dalletje heen naar de hogere bergen van de Alpen. De kerktoren staat in de steigers. De hele zomer al, zegt onze gastvrouw. De kerk heeft een compleet nieuw, koperen dak gekregen.

Lekkere Duitse broodjes bij het ontbijt in Wertach

Na het avondeten zitten we in het donker met een jas aan en met een beker warme chocomel op het balkon te genieten van de lichtjes van het dorp. Echt koud is het niet en we hebben een prachtig uitzicht. De volgende morgen hangen er wat mist vegen in de bergen. Het wordt minder goed weer en dat is nu al te zien. Jammer, maar we kunnen er evengoed wat van maken. Na het ontbijt met verse, Duitse broodjes en croissants maken we brood en koffie klaar om mee te nemen

Diverse meren

Er liggen in de omgeving diverse meren, waar veel aan watersport gedaan wordt. Daar kan men wandelen en een leuk picknick-plekje vinden. Dichtbij ligt ook het mooie, witte sprookjesslot van Koning Ludwig, dat heel fotogeniek tegen een berg aan ligt. Ook de rest van de omgeving moet veel te bieden hebben.

Het kasteel van koning Ludwig, Neuschwanstein, wordt gerestaureerd

Eigenlijk willen we graag het slot van koning Ludwig, Neuschwanstein, bezoeken, maar we zien al van verre dat het compleet in de steigers staat. Jammer. De prachtige, witte contouren van het slot zijn helemaal in het steigermateriaal verborgen. De bezichtiging moet maar even wachten, want we willen er dan wel een paar mooie foto’s van maken. Geen nood. In de omgeving is genoeg te zien. We komen nog wel een keertje terug.

Wertach is een goed uitgangspunt voor een rondrit door een deel van Beieren

We rijden door lieflijke dorpjes met grote, goed verzorgde huizen en prachtige tuinen met herfstbloemen. Er is veel groen in de dorpen te zien. In veel tuinen zien we een appelboompje staan, vaak nog beladen met mooie rood/groene appeltjes. De velden zijn heldergroen en de koeien mogen blijkbaar na de oogst van het laatste hooi nog even buiten grazen tot de winter invalt. Er valt toch niets meer te hooien. Via het Oberjoch rijden we naar het Tannheimertal, een mooi, groen dal waar maar weinig huizen staan en komen uit in Weisenbach in het Lechtal. Van daaruit rijden we door naar Füssen, want als het morgen regent, is het beslist minder leuk om dat stadje daar te gaan bekijken.

Füssen is een bezienswaardige stad met geschiedenis

Füssen ligt aan de rivier de Lech, die vanuit Oostenrijk hier dichtbij Duitsland in stroomt. De stadsmuren van Füssen zijn gedeeltelijk bewaard, evenals een paar stadspoorten. Dat is altijd leuk om te zien en geeft meteen het belang van de stad in vroegere tijden aan.

Een enorme burcht van de bisschoppen

Al van ver valt het enorme slot op dat strategisch op de hoge bergwand staat. De boven alles uittorende hoge burcht werd gebouwd door de bisschoppen van Augsburg, die de stad als onderpand voor een lening hadden gekregen. De lening werd echter nooit afbetaald. Evenals de benedictijner abdij biedt ook de hoge burcht onderdak aan onder anderen de belastingdienst.

Een rondrit langs het benedictijner klooster en de basiliek

Naast het “Hohe Schloss” zoals de burcht genoemd wordt, ligt iets lager op de heuvel het benedictijner klooster dat al rond 800 gebouwd werd.Het is goed onderhouden en herbergt nu niet alleen het stadhuis, maar onder anderen ook een museum. Onderdeel van het complex is de basiliek St. Mang. Het is een prachtig, barok bouwwerk. De oude binnenstad heeft veel smalle straatjes.

Füssen was een belangrijke stad

De grote huizen getuigen van een rijke geschiedenis. Ooit was Füssen immers een Romeins handelsfort. Geen wonder, want via de Lech was het stadje goed te bereiken. Füssen is echter niet alleen oud en bezienswaardig, maar heeft ook een levendige binnenstad met een gevarieerd aanbod van winkels. De stad is een bezoek echt waard. Op een terrasje drinken we lekkere, warme chocolademelk, want erg warm is het deze oktoberdag niet. Het is best druk en we zien veel toeristen langs wandelen.

Een van de vele meren in de omgeving van Wertach en Füssen is de Forggensee

Wie van water houdt kan aan de voet van de Alpen zijn of haar hart ophalen. Na het vertrek uit Füssen zien we het ene meer na het andere. Zo zien we de Grüntensee, Weiszensee, de Schwansee en de Hopfensee. Nu het herfst is liggen de zeilbootjes natuurlijk letterlijk “onder zeil”, maar in de zomer wemelt het van zeilboten, surfers en kanoërs, en op de Forggensee vaart zelfs een veerboot. Geen wonder, want de Forggensee is een heel groot stuwmeer, dat door het water van de Lech gevoed wordt.

De Lech die vanuit het Lechtal in Oostenrijk komt, stroomt door het meer

De Lech stroomt er zelfs doorheen en voedt even verderop ook nog een tweede stuwmeer: de Premer Lechsee. Het hoogteverschil is blijkbaar genoeg om er ook nog een elektriciteitscentrale mee te voeden. Bij de Forggensee stappen we uit, klauteren een brokkelig trapje af en wandelen een eind langs het meer. Wat zijn hier veel zwanen en eenden! Ze hebben op een paar eilandjes midden in het meer bovendien genoeg plaats om in het voorjaar rustig te broeden. We zoeken een bankje om er onze broodjes te eten, maar de bankjes zijn in deze tijd van het jaar allemaal sterk bemost en erg vochtig. Nou ja, zonder bankje smaakt het broodje ook.

Bij Buching met de lift de berg op

Via de Bannwaldsee bereiken we het dorpje Buching. We hadden nog nooit van het dorpje gehoord, maar langs de weg ontdekken we plotseling een stoeltjeslift en boven ons hoofd zien we parasailers. We zijn er voorbij voordat we er erg in hebben, maar draaien om en stoppen bij de lift. Die is niet duur en impulsief stappen we in.

Parasailers

Boven bij het restaurantje blijkt een groep parasailers deze middag juist les te krijgen in het afspringen. De een na de ander maakt zich startklaar en springt van de top van de berg af. Dat is leuk! We zien ze beneden op een weiland landen. We blijven een tijd staan kijken en wandelen dan om het restaurantje heen naar de andere kant.

Een kind was even in gevaar

Daar is een terrasje en daar zijn ook parasailers bezig, maar dan op eigen houtje. Dat is goed te zien, want een van hen staat te wachten op een goede, opstijgende wind, terwijl een jongetje van ongeveer 6 jaar twee meter bij hem vandaan geïnteresseerd staat te kijken. Als de parasailer afspringt, vangt het kind zich even in de touwen ervan en wordt bijna meegesleurd, maar valt nog net op de vaste grond. De omstanders schrikken enorm. Wij ook. De ouders van het kind komen aanrennen. Ze zaten rustig op het terras wat te drinken. We zijn blij dat het goed afgelopen is, maar het had ook een drama kunnen worden. Het is toch oppassen. We zien de ouders even later foto’s maken van hun kind. Dat hadden ze bijna niet meer kunnen doen.

De kleurige herfst in Beieren is ongelooflijk mooi

Na nog een bezoek aan het prachtige bedevaartklooster in Wies (de “Wieskirche”) rijden we via Steingaden naar Lechbruck am See, waar we de rivier de Lech oversteken. Door de groene weiden en herfstige, kleurrijke door de zon beschenen bossen rijden we via Roszhaupten, Hitseleried, Tannenmühle en Nesselwang terug naar ons appartement in Wertach. Het was een fantastische dag. Op ons appartement gaan we nog even op het balkon zitten om naar de zonsondergang te kijken. Dunne strepen mist drijven door het dal. Als de zon onder is, wordt het plotseling koud en we moeten naar binnen. Tja, het is immers herfst! Morgen weer naar huis. We gaan pakken.

Lees verder

© 2012 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.