De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)

De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland) De prachtige stad Passau ligt in Beieren (Duitsland) en telt iets meer dan vijftigduizend inwoners. Passau ligt niet heel ver van de Oostenrijkse grens. In het oosten van de stad komen drie rivieren samen: de Donau, de Inn en de Ilz. De Donau is de bekendste rivier. Bijnaam van de stad Passau is Dreiflüssestadt. In de stad zijn veel bezienswaardigheden, zoals de Stephansdom, glasmuseum en het museum van Moderne Kunst. Daarnaast kun je vanuit Passau mooie boottochten maken.

Passau

De stad telt iets meer dan 50.000 inwoners en ligt niet heel ver van de Oostenrijkse grens. Bij Passau komen drie rivieren samen, het punt waar ze samenkomen wordt Dreiflüsseeck genoemd, de stad Passau heeft als bijnaam: Dreiflüssestadt. Van de drie rivieren is de Donau de bekendste.

Parkeren

In de omgeving van het treinstation heb je verschillende parkeergarages, kijk vooraf op internet wat de kosten zijn.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Waar kun je overnachten

Hotels

  • IBB Hotel Passau (4 sterren)
  • Hotel Atrium (4 sterren)
  • Hotel König (4 sterren)
  • Hotel Residenz (4 sterren)

Pensions

  • Pension Gabriele
  • Pension Vilsmeier

Jeugdherberg

Jugendherberge Passau

Camping

Dreiflüsse-Camping Irring

De Stephansdom

Sinds 739 is de stad bisschopszetel maar deze kerk is veel ouder. Een brand in 1662 verwoestte het gotische bouwwerk voor een groot gedeelte, maar de kerk werd weer opgebouwd. Dit ‘nieuwe’ gedeelte heeft een andere stijl gekregen: barok. Je kunt de Dom gratis bezichtigen. Het orgel in de kerk is zeer imposant, het is het grootste orgel ter wereld met 208 registers en 17.000 pijpen. De bronzen klok van de Dom is de grootste van Beieren. De binnenplaats is ook de moeite waard om te bekijken.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Musea

  • Oberhausmuseum (in vesting Oberhaus)
  • Museum van Moderne Kunst
  • Glasmuseum
  • Römermuseum (kasteel Boiotro)
  • Dommuseum

Andere bezienswaardigheden

  • Vesting Niederhaus (veertiende eeuw)
  • Vesting Oberhaus (dertiende eeuw)
  • Het raadhuis (veertiende eeuw)
  • Klooster Niedernburg

De Donaufietsroute

Deze route loopt tussen Passau en Wenen en is erg populair, je volgt de oevers van de Donau en de route is geschikt voor het hele gezin.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Ons bezoek

Vanaf onze camping in Lackenhäuser hebben we een uitstapje gemaakt naar Passau. Op de camping had ik een folder gevonden over de stad met daarin een duidelijke plattegrond, zo wisten we onder andere waar we konden parkeren. Bij het station is een soort VVV waar je allerlei brochures kunt ophalen. Vanaf het station loop je direct de oude stad in, prachtige straten, veel indrukwekkende gebouwen. De Dom is erg mooi om te zien maar stond bij ons bezoek voor een groot gedeelte in de steigers. Het orgel is imposant, maar ook de schilderingen in de kerk. Vanaf de Dom liepen wij naar het punt waar de rivieren bij elkaar komen, onderweg kwamen we het glasmuseum tegen, het museum van Moderne Kunst en een klooster (Niedernburg). We zagen diverse grote boten varen op de Donau, maar hadden zelf geen tijd om een boottocht te maken. Een prachtige stad die je zeker gezien moet hebben als je in de omgeving verblijft.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maxmann, Pixabay
  • Diverse folders over Passau
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 3: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 4: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 5: Foto infoteur

Reageer op het artikel "De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 12-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!