InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt Gallen

Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt Gallen

Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt Gallen We zijn een paar dagen te gast in Beieren. We hebben het echter niet getroffen met het weer. Vandaag regent het bijvoorbeeld weer eens pijpenstelen. We besluiten daarom maar niet te gaan wandelen, maar in plaats daarvan naar Bregenz aan de Bodensee te gaan en daarna door te rijden naar Sankt Gallen in Zwitserland. Dat moet een erg mooi, Zwitsers stadje zijn en bovendien willen we in Zwitserland tegelijk een paar verschillende stukken echte, Zwitserse kaas halen. Wie weet is het daar in Zwitserland bovendien beter weer. Het is het proberen waard. Het zou niet de eerste keer zijn dat het aan de andere kant van de bergen ander weer is. Het weer in de bergen is erg veranderlijk en niet overal hetzelfde.

Regen in de bergen tijdens ons uitstapje vanuit Beieren naar de Bodensee

Door de stromende regen rijden we door de bergen naar de Bodensee. Links en rechts van de weg gutst het regenwater in bruine modderbeekjes naar beneden. In een aantal weien staan nog koeien buiten. Sommige koeien staan in groepjes onder de bomen te schuilen, maar we zien ook enkele koeien die geen last van de regen schijnen te hebben en rustig in de stromende regen staan te grazen. Het is rustig op de weg. Wie er niet op uit hoeft, blijft zo te zien lekker thuis.

De zon breekt door de wolken

Achter Bregenz breekt de bewolking boven de Bodensee wat open. Het blijft echter regenen. Bij St. Margrethen passeren we de Zwitserse douane, die even argwanend naar binnen kijkt, maar bij onze aanblik wenkt hij ons vriendelijk verder. We willen even de auto uit en stappen bij Rohrschach een Zwitsers restaurant binnen dat aan de Bodensee en vlak naast een klein jachthaventje ligt.

Grijs en stil ligt de Bodensee erbij

Het is er heel stil. Niet alleen in het restaurant, maar ook op het meer. Natuurlijk vanwege het regenweer. Alle bootjes liggen netjes afgedekt in de haven en er is geen kip te zien. Geen wonder. De Bodensee ligt er troosteloos bij.

Dure chocolademelk

We bestellen warme chocolademelk en krijgen elk een beker melk met een zakje chocoladepoeder om erdoor te roeren. We zijn eerst teleurgesteld, maar het smaakt boven verwachting goed. Als we afrekenen krijgen we echter een schok. Achttien euro is niet misselijk voor vier koppen chocolademelk die je zelf nog moet aanmaken met poeder. We betalen echter zonder morren.

De dure Zwitserse frank

We hadden het kunnen weten, want de Zwitserse frank staat immers hoog en daar kunnen de Zwitsers zelf ook niets aan doen. Buiten is het intussen bijna droog, maar we willen nog naar Sankt Gallen en dat ligt toch weer in de zwaar bewolkte Alpen. Door de natte bergen rijden we erheen, maar tot onze verwondering is het in Sankt Gallen plotseling kurkdroog. Gelukkig!

Het stadje Sankt Gallen is interessant en het bekijken waard

We stappen uit en wandelen het stadje door. Nou, stadje? Aan de grote huizen te zien die aan alle kanten tegen de steile berghellingen gebouwd zijn, is het echt wel een vrij belangrijke stad. Het centrum is verkeersvrij. We wandelen door de winkelstraten en ontdekken de specialiteit van St. Gallen: diverse mooie erkertjes aan de huizen.

Kijken naar de erkertjes van de oude huizen in Sankt Gallen

Wie tijdens de wandeling omhoog kijkt, valt van de ene verbazing in de andere. Het ene erkertje is nog mooier dan het andere en sommige erkers zijn zo enorm bewerkt dat het compleet overdadig is. Het lijkt wel alsof de bewoners een wedstrijdje gehouden hebben wie de mooiste erker heeft. Huizen met minder uitbundige erkertjes zijn vaak lichtblauw geschilderd en wedijveren met mooie spreuken. Het is een belevenis om omhoog te kijken.

Het benedictijner klooster met barokke kerk en prachtige bibliotheek

De benedictijnen hebben het klooster met de prachtige barokke bibliotheek en de barokke kerk gesticht, die tegenwoordig over de hele wereld bekend zijn en onder bescherming van de Unesco staan.Geen wonder. De kerk doet iedereen die haar bezichtigt versteld staan. Aan de ingang staan links en rechts twee enorm hoge kasten van ingelegd hout met geschilderde hoofden op elk paneel.

Kunstwerken

De biechtstoelen zijn echte kunstwerken van houtsnijwerk. De witte pilaren zijn versierd met lichtgroen stucwerk. De schilderingen op de plafonds zijn eveneens prachtig. Het altaar, dat afgezet is met een sierlijk, maar druk hek, is enorm bewerkt.

De tijd nemen om rond te kijken

We drukken onze neuzen (en fotocamera’s) tegen het hek en raken er bijna niet op uitgekeken. Daarna doen we maar precies als alle andere bezoekers en gaan in een van de banken zitten om op ons gemak rond te kijken. Wat een kerk! Wat een kunstwerken. Wat een devotie. Dit mag nooit verloren gaan. Het is een wonder wat mensenhanden kunnen maken. Voor het verlaten van de kerk steken we nog een kaarsje op.

De stichtbibliotheek

Het is al laat. We moeten nog een heel eind rijden. De stichtbibliotheek moeten we dus jammer genoeg laten schieten, want anders komen we te laat thuis. We nemen ons voor om er een andere keer een bezoek aan te brengen, want we hebben er al veel over gehoord en een kijkje op internet gaf al een prachtig voorproefje. De bibliotheek moet zelfs meer dan duizend jaar oude documenten bevatten. Op weg naar onze geparkeerde auto ontdekken we nog een van de mooiste doorkijkjes van het stadje.

Zwitserse kaas

Als we de bergen uitrijden zien we boven de Bodensee een enorme donkere wolk hangen. De overkant van het meer is al niet meer te zien. We moeten opschieten als we onze boodschappen nog droog in de auto willen krijgen. In St. Margrethen halen we bij de plaatselijke supermarkt snel nog wat Zwitserse kaas: Emmentaler, Tilsiter, en Appenzeller. Ook wat fruit, een paar uien en een emmertje lekkere, Zwitserse Alpenyoghurt nemen we mee.

Door de stromende regen rijden we terug naar Beieren, naar het appartement

Als we buiten komen regent het alweer en binnen de tien minuten valt het water met bakken uit de hemel. In die stromende regen rijden we naar ons appartement terug. Het raakt ons niet, want we hebben een prachtige dag gehad. Thuis maken we warme soep, bakken wat aardappelkoekjes met gesnipperde uitjes en geraspte kaas en eten als toetje een flinke bak yoghurt, gevuld met verse stukjes peer, appel en perzik. Lekker!
Gerelateerde artikelen
Zwitserland: Werelderfgoed; Stifsbibliothek & Sankt GallenEén van de zeven werelderfgoederen uit Zwitserland is de abdij van Sankt Gallen. Het bijzondere aan deze abdij is de oud…
Duitsland, Bodensee6.000 jaar geleden vestigden zich al mensen op de oevers van de Bodensee in Duitsland. Zij waarderen het milde klimaat v…
Fietsen rondom het BodenmeerMet de Bodensee-Radweg kun je je letterlijk een slag in de rondte fietsen. Een fietsroute zonder kop of staart, waardoor…
Zwitserland: werelderfgoed; Klooster St.Johann in MüstairHet klooster van St. Johann in Müstair is ruim 1000 jaar oud, tenminste de eerste stichting dateert van voor die tijd. I…
Kloostertuinen in de MiddeleeuwenVele eeuwen lang, tot in de late middeleeuwen, trokken rondreizende genezers, nu soms kwakzalvers genoemd, door de lande…

Reageer op het artikel "Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt Gallen"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!