InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Survival en klimtochten

Survival en klimtochten

Survival en klimtochten Een survival, trek of klimtocht is een goedkope manier om een avontuurlijke en actieve vakantie te hebben. Voordat je aan een dergelijke tocht begint zijn er enkele belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden zoals uitrusting, route en veiligheid.

Survival en klimtochten

Bij het horen van de naam survival tocht wordt meestal gedacht aan het overleven met minimale middelen maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan ook een klimtocht in de Franse Alpen of Schotse hooglanden betreffen. Een echte trektocht is niet voor iedereen weggelegd en vereist een zeer goede conditie en kennis van de natuur. Op Discovery channel ziet men vaak hoe dit precies in zijn werk gaat en tevens de gevaren van dergelijke tochten.

Klim en wandeltochten

Voor degenen die van avontuur houden en een actieve vakantie willen in plaats van alleen op het strand liggen en winkeltjes bezoeken is een klim of wandeltocht in de bergen een uitkomst. Je bent lekker bezig in de vrije natuur en vaak zijn dit soort vakanties ook een stuk voordeliger omdat je tijdens het lopen in de bergen geen geld kan uitgeven in café, s of restaurants omdat die er gewoonweg niet te vinden zijn.

Voorbereiding van de tocht

Bepaal eerst de bestemming waar je naartoe wilt gaan. Doe dit soort tochten het liefst in groepsverband of met minimaal 2 personen maar beslist nooit alleen! Mocht er iets gebeuren dan is er altijd iemand die hulp kan bieden of halen. In Europa zijn genoeg bestemmingen te vinden voor wandel en klimtochten zoals in Frankrijk en Italië maar ook dichter bij huis zoals in de Belgische Ardennen. Loop ook eens binnen bij de plaatselijke VVV. Zorg vooraf dat je conditie op peil is door vaak te gaan hardlopen of wandelen. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen is het te adviseren om uw route door te geven bij de plaatselijke autoriteiten als het een redelijk gevaarlijke route betreft. Zij weten dan in geval van nood waar ze je kunnen gaan zoeken.

De uitrusting

Een goede uitrusting is zeer belangrijk maak daarom een checklist waar alle zaken op staan. Voorbeeld van een goede checklist kan de volgende zijn; rugzak, slaapzak, slaapmatje, veldfles, lucifers/aansteker, regenkleding, bergschoenen, sokken, ondergoed, zakmes, lepel, EHBO tas, kaart/kompas, gsm, muggenstift, gasbrander, aanmaakblokjes en een tent.

Voeding voor klimtochten

Voeding is erg belangrijk omdat het lichaam veel energie verbruikt tijden het lopen en klimmen. Tegenwoordig is er een ruim aanbod aan speciale voeding voor handen in speciale outdoor winkels. Deze is niet altijd goedkoop en kan vaak vervangen worden door producten die je in de supermarkten vind. Gedroogde pasta soorten of stamppotten waar alleen warm water bij moet zijn erg voedzaam en licht van gewicht. Neem zeker geen blikvoer (te veel gewicht)en bederfelijke etenswaren mee zoals vlees. Waterzuiverende tabletten kunnen van pas komen in gebieden waar geen schoon drinkwater te vinden is. Natuurlijk kun je het water ook eerst koken voor consumptie. Denk verder aan mueslirepen, rozijnen (veel energie)crackers, jam en oploskoffie/thee. Verder is het handig om een fotocamera mee te nemen. Denk wel aan een extra accu en bewaar deze op een warme en droge plaats omdat deze anders eerder leeg zal raken.
© 2010 - 2019 Peterwouters, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Survival en klimtochten"

Infoteur: Peterwouters
Gepubliceerd: 20-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!