InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Festivals Mecklenburg-Vorpommern: achter de muziek aan

Festivals Mecklenburg-Vorpommern: achter de muziek aan

Festivals Mecklenburg-Vorpommern: achter de muziek aan De rijke geschiedenis en de sagen van de Oost-Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern krijgen hun plek in zomerse festivals en evenementen. De drie bekendste zijn de Störtebeker Festspiele op het eiland Rügen, de Vineta-Festspiele op het eiland Usedom en de Müritz-Saga in Waren an der Müritz, op het Mecklenburger Merenplateau. Een groots opgezet muzikaal festival is de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, met klassieke concerten overal in de regio.

Störtebeker Festspiele

Een spektakelstuk met zo’n 180 medewerkers (onder wie meer dan twintig acteurs en acht stuntmensen), vier schepen, dertig paarden, vele special effects en aan het eind een groots vuurwerk boven de Jasmunder Bodden. Dat maak je mee tijdens een voorstelling van het stuk Piraten vor Brittanien in Ralswiek op Rügen. Het stuk draait om de legendarische 14de-eeuwse zeerover Klaus Störtebeker, aan wiens werkelijk bestaan niet getwijfeld wordt, maar over wie toch veel wilde verhalen de ronde doen. Het is alleen al onduidelijk waar Klaus Störtebeker geboren werd. In Ralswiek zeggen ze natuurlijk: op Rügen, maar er wordt ook gezegd dat Klaus een Fries was. Wel duidelijk is waar de piraat het leven liet. In 1401 werd hij in Hamburg, samen met zijn scheepsmaten, onthoofd. Het theaterstuk gaat over leven en werken van Störtebeker, die de Noord- en Oostzee onveilig maakte en zich tevens mengde in tal van politieke conflicten.

De sage van Vineta

De stad Vineta werd ooit verzwolgen door de zee omdat de inwoners te druk waren met feesten om zich tegen de golven te beschermen. Sinds 1997 wordt op Usedom jaarlijks een deel van de sage gespeeld. De ene keer overwint het goede, de andere keer het kwade, maar onveranderlijk verdwijnt de bühne tijdens de laatste avond in het water. Met elfen en duinridders, en met de nodige verwijzingen naar de actualiteit. Muziek, zang en dans met aan het eind een vuur- en lichtshow. Qua spektakel kunnen de Vineta-Festpiele zich meten met het al wat langer bestaande spektakel in Ralswiek. De voorstellingen vinden plaats in juli en augustus, drie keer per week (woensdag, vrijdag en zaterdag) om 19.30 uur in het openluchttheater van badplaats Zinnowitz (2019).

De Müritz-sage

In Waren an der Müritz wordt sinds 2006 jaarlijks een aflevering toegevoegd aan de Müritz-sage. Een middeleeuws verhaal over oorlog, heldenmoed, trouw en verraad. Het festival Müritz Saga vindt plaats tussen eind juni en begin september in het openluchttheater van Waren an der Müritz. Het amfitheater staat aan het Müritzmeer en het schitterend decor zorgt voor een bijzondere ambiance en veel spektakel.

Muziek!

Meer dan honderd concerten vinden jaarlijks plaats tijdens de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern. De combinatie van bekende en minder bekende klassieke muziekstukken, ten gehore gebracht in de ambiance van historische gebouwen is een echte succesformule. Enkele locaties: de feestzaal van het Kempinskihotel in Heiligendamm, de pier van Sellin, de slotkerk van Schwerin, de oude haven van Wismar en Jagdschloss Granitz.

Reserveren 2019

Wil je er zeker van zijn dat je tijdens je verblijf in Mecklenburg-Vorpommern een of meerdere theatervoorstellingen kunt bijwonen? Per telefoon en via internet zijn de toegangskaarten vooraf verkrijgbaar.
  • Voor de Störtebeker Festspiele kun je bellen met de kassa: +49 (0)3838-31100 of tickets bestellen in de Fanshop op Störtebeker Festspiele.
  • Kaarten voor de Vineta Festspiele zijn telefonisch te bestellen via een link op Vineta Festspiele.
  • Ook kaarten voor de Müritz-Saga kun je (zelfs een half jaar vooraf) via de website kopen (inclusief plaatskeuze): Müritz-Saga.
  • Kaartjes voor de muzikale Festspiele zijn deels vooraf via internet verkrijgbaar: www.festspiele-mv.de.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Stralsund in Mecklenburg: meer dan de poort naar RügenStralsund in Mecklenburg: meer dan de poort naar RügenDe Duitse Hanzestad Stralsund kenschetsen als ‘de poort naar eiland Rügen’ doet te weinig eer aan de stad. Want met de p…
Salzburg, de geboortestad van MozartSalzburg, de geboortestad van MozartSalzburg, de hoofdstad van Salzburgerland, is een stad in Oostenrijk met ongeveer 150.000 inwoners. Salzburg wordt opges…
Mecklenburg Vorpommern: een feest van Belle EpoqueMecklenburg Vorpommern: een feest van Belle EpoqueRijk versierde witte droomvilla’s, houten pieren die ver in zee steken en strandkorven waarin je kunt verdwijnen. Maar o…
De geschiedenis van de stad HarderwijkHarderwijk is een stad in het noordwesten van Gelderland, gelegen aan de Randmeren en vlak onder de Flevopolder. Deze st…
Bronnen en referenties
  • Wat & Hoe reisgids Mecklenburg-Vorpommern. Kosmos Uitgevers, 5e herziene druk mei 2019.

Reageer op het artikel "Festivals Mecklenburg-Vorpommern: achter de muziek aan"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 10-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!