InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Stedentrip naar hoofdstad Berlijn

Stedentrip naar hoofdstad Berlijn

Tegenwoordig zijn stedentrips erg in trek bij mensen die van cultuur houden of er gewoon even tussenuit willen. Bekende stedentrips zijn Barcelona, Mardrid, Parijs, Wenen, Rome en Milaan lezen in dit artikel . In dit artikel word je meegenomen naar de hoofdstad van Duitsland, Berlijn. Deze stad wordt nog wel eens overgeslagen als het gaat om stedentrips, maar Berlijn heeft een hoop te bieden.

Kort iets over Berlijn

Berlijn is de hoofdstad van onze oosterburen, Duitsland. Berlijn telt ongeveer 3,4 miljoen inwoners en is een van de grootste steden van de Europese Unie. Berlijn is tevens ook een van de groenste steden van de EU. Zo bestaat Berlijn voor 18% uit natuur en parken en nog eens voor 7% uit meren, rivieren en wateren. Berlijn heeft vele bezienswaardigheden zoals: de Berlijnse muur, Potzdammer Platz, Berliner dom en Checkpoint Charlie. Als je in Berlijn bent moet je deze zeker hebben bekeken. Berlijn wordt niet zoals vele andere steden gezien als een stedentrip. Bekende stedentrips als: Mardrid, Milaan, Parijs en Rome vind je hier Stedentrips in Europa. maar nu eerst terug naar het leuke Berlijn.

Lekkernijen

Het eten en drinken is er in dit land in overvloed. Zelfs in de supermarkt is wel een bakkerij te vinden met vers brood, taart en worst.
Hieronder een lijst met een aantal typische Duitse lekkernijen:
  • Leberkasen
  • Curryworst (is een soort dunnen braadworst in currysaus)
  • Braadworst
  • Haribo
  • Rittersport
  • Duits bier
  • Kaiserbolletjes
  • Schwarzwalder kirschtorte

Hotspots

Om Berlijn echt goed te kunnen zien kan je het beste een rondrit maken met een bus. De bus laat je alle hotspots zien die er zijn. Meestal mag je uitstappen waar je maar wilt om even rond te kijken en foto's te maken. Je kunt dan gewoon een andere bus pakken om verder te reizen. Je kunt een kaart kopen en dan kan je met bijna alle bussen mee.

Berlijnse muur

De Berlijnse muur had een lengte van 45,3 kilometer lang en heeft er gestaan van 13 augustus 1961 tot en met 9 november 1989. De muur scheidde het Westen van het Oosten. Het langste stukje muur dat er nu nog staat is te vinden in Freirischshain en heeft een lengte van 1316 meter. De muur moet bijna ieder jaar hersteld worden, omdat de toeristen een stukje muur mee willen nemen als souvenir. De bijnaam van de muur was ook wel Het Ijzeren Gordijn.

Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie was vroeger de controlepost van Berlijn tijdens de verdeling van het Westen met het Oosten door de muur. Je moet het zien als de voorganger van de douane. De controlepost werd bewaakt door het Russische en het Amerikaanse leger. Checkpoint Charlie was de derde controlepost van Berlijn. Zo heb je ook nog Checkpoint Alfa en Checkpoint Bravo. Checkpoint Charlie is de bekendste omdat die in vele films is gebruikt.

Berliner Dom

De Berliner Dom is de belangrijkste kerk van Berlijn. De kerk is gebouwd in 1895 tot en met 1905. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de Berliner Dom zwaar beschadigd geraakt door de bombardementen. De Duitsers hebben er ongeveer 17 jaar aan gewerkt om de kerk weer volledig te restaureren. Sinds 1992 is de Berliner Dom weer in gebruik als kerk.

Potzdammer Platz

Potzdammer Platz is het bekendste plein van Berlijn. Het is een druk verkeersplein, maar de grote winkels zijn hier te vinden. Grote oude gebouwen, lichtjes, winkels, leuke terrasjes, boetiekjes maar vooral een gezellige drukte.

Alexanderplatz

Een ander bekend plein in Berlijn is het Alexanderplein. In tegenstelling tot Potzdammer Platz heeft het Alexanderdplein meer moderne gebouwen. De bijnaam van het plein is Oschsenplatz (ossenplein). Vroeger, zo'n 300 jaar geleden, werd op dit plein de veemarkt gehouden. In de Tweede Wereldoorlog is het Alexanderplein compleet verwoest door de bombardementen. Een van de weinig gebouwen die bewaard is gebleven uit die tijd, is de Marienkirche (Mariakerk). Deze kerk is gebouwd rond 1270 en steekt boven de moderne gebouwen van nu uit. Naast de kerk staat nu het grootste gebouw van Berlijn de televisiemast. Voor 8 euro per persoon word je binnen 40 seconden 200 meter gelift waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Er bevindt zich ook een restaurant die zich binnen 30 minuten volledig om zijn as draait. Zo kijk je niet steeds naar hetzelfde uitzicht als je aan het eten bent.

Conclusie

Kies eens wat anders dan de bekende populaire stedentrips, want de stad Berlijn heeft een hoop te bieden.
© 2012 - 2019 Wesley87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar BerlijnEen erg populaire bestemming voor een stedentrip onder Nederlanders is Berlijn. Dit komt doordat in Berlijn altijd wel w…
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Studeren in BerlijnBerlijn is een erg populaire stad bij internationale studenten. Dit komt doordat het een erg goedkope stad is om te stud…

Reageer op het artikel "Stedentrip naar hoofdstad Berlijn"

Infoteur: Wesley87
Laatste update: 06-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!