InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Verhuizen naar Berlijn

Verhuizen naar Berlijn

Berlijn is één van de goedkoopste steden van Europa. Veel mensen willen daarom naar Berlijn verhuizen. Maar wat moet je allemaal regelen om naar Berlijn te kunnen verhuizen?

Redenen om naar Berlijn te verhuizen

  • Je kunt 24 uur per dag feesten, alle dagen in de week.
  • De appartementen zijn in Berlijn vaak erg groot en ze kosten bijna niets.
  • In Berlijn zijn mooie meren, parken en kanalen te vinden.
  • Berlijn ligt erg centraal in Europa, waardoor je gemakkelijk vanuit Berlijn door Europa kunt reizen.
  • Overal in Berlijn is kunst te vinden.

Accommodatie

Het is niet duur om in Berlijn te wonen, Berlijn is één van de goedkoopste steden van Europa om te wonen. Je betaalt gemiddeld per meter² 4,75 euro. In Berlijn geldt, hoe dichter je bij het centrum woont, hoe meer je moet betalen. Immobilienscout24 is de grootste site van Duitsland om een woning te vinden. Het is verstandig om de woning van tevoren te bezichtigen. Je kunt overwegen om tijdens je zoektocht in een hostel te overnachten, je kunt dan vanuit je hostel rustig op zoek gaan naar een ideale woning in Berlijn. Ga niet voor één woning, maar verspreid je kansen.

Gemeente

Als je in Berlijn gaat wonen is het belangrijk dat je je uitschrijft bij je gemeente in Nederland, je moet dat vijf dagen voor vertrek hebben gedaan. In Berlijn moet je dan naar de dichtstbijzijnde Bürgeramt gaan, waar je je kunt inschrijven als inwoner van Berlijn; het inschrijven is gratis.

Duitse Bankrekening

Als je in Berlijn gaat werken moet je over een Duitse bankrekening beschikken. Ook als je niet gaat werken in Berlijn is het handig om over een Duitse bankrekening te beschikken, een Nederlandse bankpas wordt namelijk niet overal geaccepteerd. Als je een Duitse bankrekening gaat aanvragen, moet je staan ingeschreven bij een Duitse gemeente. Bekende Duitse banken zijn Deutsche Bank en Sparkasse.

Zorgverzekering

Het is in Duitsland, net als in Nederland, verplicht om een zorgverzekering te hebben. Vaak wordt een deel van de zorgverzekering door de werkgever betaald. In Duitsland kun je uit veel verschillende verzekeringsmaatschappijen kiezen, de twee bekendsten zijn DAK en Techniker Krankenkasse. Je kunt Duitse zorgverzekeringen vergelijken op www.focus.de

Werken in Berlijn

De werkeloosheid in Berlijn is erg hoog, het is dus niet gemakkelijk om een baan te vinden in Berlijn, maar je kunt proberen een baan te vinden op online jobboards zoals www.monster.de, www.jobscout24.de, www.jobpilot.de of stepstone.de. Ook staan er vacatures in veel kranten en weekbladen. In Duitsland zijn open sollicitaties ook erg normaal, je kunt dus een sollicitatie naar je favoriete bedrijf toesturen. Als je gaat solliciteren, moet je proberen de sollicitatiebrief in het Duits te schrijven, zonder fouten.

De lonen in Berlijn zijn ongeveer 30% lager dan in Nederland. Je krijgt in Duitsland meestal geen vakantiegeld. Je kunt zonder en Lohnsteuernummer niet in Duitsland gaan werken, een Lohsteuernummer aanvragen gaat erg makkelijk.

Veiligheid

Berlijn is een erg veilige stad, vooral in het centrum. ís Nachts moet je wel proberen om de buitenwijken vermijden. Net als in andere grote steden kun je maken krijgen met zakkenrollerij, bedelen, overvallen of oplichting.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een Stedentrip; BerlijnTips voor een Stedentrip; BerlijnBerlijn is de bruisende hoofstad van Duitsland. De stad is rijk aan cultuur, historie en bezienswaardigheden, maar telt…
Studeren in BerlijnBerlijn is een erg populaire stad bij internationale studenten. Dit komt doordat het een erg goedkope stad is om te stud…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijn

Reageer op het artikel "Verhuizen naar Berlijn"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 20-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!