InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Cagnes-sur-Mer bij Cannes en Nice: geheime plek van Renoir

Cagnes-sur-Mer bij Cannes en Nice: geheime plek van Renoir

Cagnes-sur-Mer bij Cannes en Nice: geheime plek van Renoir Het schitterende dorp Cagnes-sur-Mer is tot het begin van de zeventiger jaren verzamelplaats van kunstenaars geweest. Dit dorp ligt in Zuid-Frankrijk aan de Côte de Azur, tussen Nice en Cannes in. De vestiging van Renoir luidde een ware schildershausse in. Deze regio staat bekend om haar schitterende licht. In ieder geval is met name de oude wijk Haut-de-Cagnes een middeleeuws dorp pur sang: vanaf het kasteel op de top kunt u naar beneden slenteren over de karakteristieke, kronkelende smalle straatjes

Ligging Cagnes-sur-Mer

Centraal gelegen, middenin de Franse Rivièra ligt Cagnes-sur-Mer. De locatie van het dorp is tussen Cannes (dat bijna twintig kilometer in het zuidwesten ligt) en Nice (dat ruim tien kilometer in het noordoostenlijk ligt). Vanuit Parijs bekeken rijdt u ongeveer duizend kilometer om dit pittoreske dorp te bereiken.

Haut-de-Cagnes: de oude wijk

De oude stad van Cagnes-sur-Mer heet Haut-de-Cagnes. Zoals de naam al doet vermoeden ligt dit gedeelte hoger. Dit kunt u afleiden van het woord “Haut”. Het dorpje, dat zich rondom het kasteel heeft ontwikkeld, ademt nog altijd die typisch middeleeuwse sfeer. De straatjes zijn smal en overal hangen bloembakken vol bloemen.

Ontstaansgeschiedenis van Cagnes-sur-Mer

Het woord cagnes betekent in haar oorspronkelijke taal: “nederzetting op een afgeplatte heuvel”. Het is inderdaad zo dat Cagnes op een strategisch ideale plek ligt. De heuvel verrijst bijna honderd meter boven de rest van het landschap. Daarnaast was er drinkwater in de buurt (de rivier de Var) en was de grond vruchtbaar en uitermate geschikt voor landbouw. Omdat Cagnes centraal lag werd hier nogal eens gevochten. De hoogtijdagen van Cagnes waren rond 1600. De vesting werd verbouwd door Jean-Henri Grimaldi (een naamgenoot van de heersers van Monaco). Rond 1800 was dit een landbouwgebied. De inwoners teelden druiven, hennep, groenten, citroenen en olijven. Zo rond 1900 was Cagnes de bestuurlijke hoofdstad van het kanton.

Beroemde bewoners van Cagnes-sur-Mer

De beroemde schilder Renoir woonde hier van 1903 tot zijn dood in 1919. In het kielzog van deze bekende schilder volgden vele andere schilders. Tot het begin van de zeventiger jaren vestigden zij zich hier om het schitterende licht en de authentieke sfeer.

Cros-de-Cagnes: visserijdorp

Rond 1800 was de omgeving van dit dorp omringd door moerassen en kiezelstenen. Er stonden wat provisorische hutten op de oevers om visserijgezinnen tijdelijk onderdak te verschaffen. In het begin reisden deze families twee keer per jaar vanaf het noorden om hier te vissen. Dit was een ideale, beschutte plek, en het duurde dan ook niet lang voordat de eerste vissers zich hier definitief vestigden. De populatie van het dorp bleef groeien: al vlug voegden de oorspronkelijke inwoners die meer op de landbouw georiënteerd waren bij de migranten. Het vissen bleek erg lucratief en diende gestructureerd aangepakt te worden. Men gaf de opdracht tot de bouw van een honderdtal boten. Deze werden vervaardigd door handwerkers uit Napels en Genua. Het ging de vissers schijnbaar voor de wind, want rond 1870 werd een kerk met klokkentoren gebouwd, gewijd aan de schutspatroon van de vissers. Cros floreerde en breidde steeds verder uit. Er werd een stadhuis gebouwd. Op het hoogtepunt van de visserij (tussen 1920 en 1930) leefden ongeveer duizend mensen direct of indirect van de visvangst. De huizen van de vissers waren te herkennen aan de blauwe luiken voor de ramen. Ze woonden met name in de straat: "rue des villa's Fleuries". De vissers wedden echter niet op een paard. Ieder gezin kreeg een eigen lapje grond toegewezen waar ze hun eigen groenten konden verbouwen. Het huidige Cros heeft op een uitloper een haven voor ruim vijfendertig pleziervaartuigen gebouwd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tiia Monto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cagnes-sur-Mer
  • http://www.cagnessurmer.fr/culture/un_peu_histoire.php
  • http://www.cagnes-tourisme.com/index.php?_langue=en

Reageer op het artikel "Cagnes-sur-Mer bij Cannes en Nice: geheime plek van Renoir"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 22-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!