InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Garmisch-Partenkirchen, tips en bezienswaardigheden

Garmisch-Partenkirchen, tips en bezienswaardigheden

Garmisch-Partenkirchen, tips en bezienswaardigheden Garmisch-PartenKirchen is een stad in Zuid-Duitsland, in Beieren. Het is de enige Duitse stad in de Alpen. Garmisch-Partenkirchen is bekend om de hoogste berg, de Zugspitze. Er is echter nog veel meer te zien en te beleven. Daarnaast is er een prachtige natuur waar je tal van dingen kunt doen. De stad Garmisch-Partenkirchen is ontstaan in 1935 op bevel van Adolf Hitler. Voor dat jaartal waren Garmisch en Partenkirchen apart. Garmisch-Partenkirchen wordt aan drie zijden omgeven door hoge bergen, onder andere het bekende Wettersteingebergte. De stad ligt in het dal van de Loisach, een zijtak van de Isar. Garmisch-Partenkirchen staat ook wel bekend om een goed skigebied, al is dat sinds de jaren '60 wel minder geworden, aangezien grote delen van de Alpenhoofdkam zijn afgesloten in de winter. Garmisch-Partenkirchen trekt in de zomer dan ook meer toeristen dan in de winter, dit onder andere door de vele wandelwegen en sportmogelijkheden.

Overnachten

In Garmisch-Partenkirchen en omgeving vind je tal van mogelijkheden om te overnachten. Je vindt er veel hotels en appartementen (ook wel ferienwohnungen genoemd). Als je in je vakantie niet veel wilt doen, behalve veel ontspannen, zou je ervoor kunnen kiezen om te overnachten in een hotel. De meeste hotels hebben welnessmogelijkheden zoals en zwembad of sauna. Daarnaast kan je ís morgens lekker ontbijten. Wil je wat meer vrijheid en niet zo gebonden zijn aan tijden, dan zou je kunnen overwegen om te kiezen voor een appartement. Ook qua prijs is een appartement vaak goedkoper, terwijl je wel meer mogelijkheden hebt zoals een keuken bijvoorbeeld. Bij veel appartementen kun je kiezen voor broodjesservice. Zo heb je ís morgens lekkere verse en warme broodjes.

Bezienswaardigheden

In en rondom Garmisch-Partenkirchen zijn veel bezienswaardigheden. Er is veel te zien en te doen.

Zugspitze

Een van de bekendste berg/attractie is de Zugspitze. Deze berg is maar liefst 2962 meter hoog en is daarmee de hoogste berg van Duitsland. Je kunt gebruiken maken van de tandradbaan of de kabelbaan om de top te bereiken. Ook te voet kun je er komen, alleen boven de bomengrens moet je kletteren en klimmen, dus je moet stevig in je schoenen staan en beschikken over ruime ervaring in de bergen. Ook moet je gebruik maken van een klimuitrusting.

Olympische Skischansen

Wereldberoemd zijn de skischansen (genaamd Olympiaschans) in Garmisch-Partenkirchen. Ze bestaan sinds 1923 en werden in 1936 veelbesproken door de Olympische Winterspelen.

Partnachklamm

De Partnachklamm is een diepe kloof van 702 meter lang en 80 meter diep. Voor 3 euro kan je hier doorheen lopen. Het is prachtig en spectaculair. Deze wandeling duurt 20 minuten. Aan het einde heb je nog de mogelijkheid om er een grotere wandeling van te maken.

Eibsee

De Eibsee is een prachtig meer bij de Zugspitze. Je hebt de mogelijkheid om hier omheen te wandelen. Deze rondwandeling is ook goed bereikbaar met kinderen. Tijdens de wandeling heb je een prachtig uitzicht op de Zugspitze.

Slot Neuschwanstein

Heb je altijd al eens een kasteel willen bezoeken, dan moet je zeker naar dit kasteel gaan. Het kasteel van Doornroosje in Disneyland is gebaseerd op dit kasteel. Tegen betaling kan je er een rondleiding krijgen en kun je zien hoe er vroeger werd geleefd. Je mag er helaas geen fotoís maken, alleen aan de buitenkant. Het kasteel is gebouwd in het tweede deel van de 19e eeuw in opdracht van Koning Ludwig. Het is het een van de populairste bezienswaardigheden onder toeristen. Jaarlijks komen er zo'n 1,3 miljoen bezoekers op af.

Zwembad de Wellenberg te Oberammergau

Ongeveer een half uurtje rijden met de auto vind je Oberammergau. Hier bevindt zich een groot zwembad waar je wel een hele dag kunt vertoeven. Je hebt er veel zwembaden, een groot golfbad en een bad met water uit de bergen (erg koud).

Kletterwald

Houd je van een beetje avontuur en uitdaging? Dan is misschien Kletterwald wel wat voor jou. Kletterwald beschikt over een aantal hindernisparcoursen. Deze zijn niet op de grond, maar in de toppen van bomen! Je kan kiezen uit verschillende parcoursen, de laagste is 3 meter hoog en de hoogste is 17 meter hoog.

Sportieve activiteiten

In en rondom Garmisch-Partenkirchen kun je je flink vermaken met sportieve activiteiten. Er is een groot wandelroutenetwerk waar je als wandelaar gebruik van kunt maken. Koop wel een goede wandelkaart, want je kunt er gemakkelijk verdwalen. En zorg voor goede schoenen en een rugzak met eten en drinken. Ook met de mountainbike kun je je prima vermaken. Er zijn ook adressen waar je kunt paardrijden, een leuke ervaring om de omgeving vanaf de paadenrug de omgeving te zien. Enige rijervaring is uiteraard gewenst. Als je van water houdt kun je ook je hart ophalen. Je kunt op veel plekken zwemmen, kanoën en bootjes huren.
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie en wintersport in DuitslandDuitsland is het vakantieland bij uitstek. Voor een fietsvakantie, wandelvakantie, skivakantie of autovakantie kunt u pe…
Garmisch-Partenkirchen: schansspringen op nieuwjaarsdagGarmisch-Partenkirchen is beroemd vanwege het traditionele schansspringen (Neujahrsspringen) op nieuwjaarsdag, vanaf de…
De Olympische helden van Garmisch-Partenkirchen 1936De Olympische helden van Garmisch-Partenkirchen 1936Vier jaar na Lake Placid keerden de Olympische Winterspelen weer terug in Europa. 1936 was de derde (en tevens laatste)…
Starnberger See, Zuid-Duitse merenDe Italiaanse meren aan de zuidzijde van de Alpen zijn wereldberoemd. Maar ook aan de noordzijde, in Duitsland, liggen e…
Alle winterspelen en Nederlandse medailles op een rijAlle winterspelen en Nederlandse medailles op een rijDe Olympische Winterspelen 2018 werden in februari gehouden. Voorafgaande aan deze spelen viel Nederland tijdens voorgaa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Garmisch-Partenkirchen, tips en bezienswaardigheden"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 26-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!