InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Het Griekse eiland, Santorini

Het Griekse eiland, Santorini

Santorini, door de Grieken ook wel eens ‘Thera’ genoemd, is een Grieks eiland in de Egeïsche zee, en tevens ook het meest zuidelijke van de Cycladeneilanden. Het eiland telt ongeveer 13.700 inwoners en werd al van in de Oudheid ‘kaliste’ genoemd, wat ‘mooiste’ betekent. De Schotse schrijver Norman Douglas zei ooit: “Santorini heeft een uitzicht dat niemand kan teleurstellen.”, en daar heeft hij alvast gelijk in.

Algemeen

De naam ‘Santorini’ is Venetiaans en is afkomstig van ‘Sant Irini’, oftewel ‘Sint Irene’, die in de derde eeuw op dit eiland in ballingschap zou zijn gestorven. Het eiland heeft zijn vorm te danken aan de verschillende vulkaanuitbarstingen die hier door de eeuwen heen hebben plaatsgevonden. Voor de vijftiende eeuw voor Christus was het eiland nog rondvormig, ondertussen heeft het min of meer het uiterlijk van een halve maan. De rest van het eiland is gewoon in de zee verdwenen.

Over het algemeen is Santorini een relatief klein (ongeveer 100km2) droog, bergachtig vulkaaneiland met aan de westkust steile rotsen en kliffen. De oostelijke kant is dan weer vlakker, waardoor zich daar ook de beste stranden bevinden. Aan deze kant van het eiland kan je ook verschillende Griekse wijngaarden terugvinden.

De hoofdstad

Fira, ook wel Thira genoemd, is de hoofdstad van Santorini en ligt op 270 meter hoogte op de flanken van de kraterrand. Daardoor is het ook één van de meest fascinerende plaatsen in Griekenland. De stad is typisch Grieks met vele kleine winkeltjes, steegjes en restaurantjes, en vanwege het uitzicht naar het Westen kan je op Fira genieten van een adembenemende zonsondergang. De witte huisjes en koepelkerken met blauwe daken, die je dikwijls op postkaarten ziet, geven Fira ook een bijzonder uiterlijk.

Beneden aan de kliffen in Fira bevindt zich de oude haven van Santorini. Je kan deze plaats bereiken via het ezelspad (te voet of op de rug van een ezel), of via een kabelbaan. De prijs voor een ritje op een ezel of in de kabelbaan bedraagt drie euro.

Bezienswaardigheden

  • Oia, in het Grieks ook wel Ia genoemd, is een schilderachtig traditioneel dorp in het Noorden van Santorini. Je vindt er mooi geschilderde huisjes in wit geverfde smalle steegjes met souvenirwinkeltjes, bars, restaurants en tavernes. Het meest indrukwekkende van Oia is echter het prachtige uitzicht op de zee en de vulkaankrater. Het dorp ligt op 300 meter hoogte op de top van de kleurrijke rotsen van de vulkaan, en is één van de meest gefotografeerde plekken van Santorini. Net zoals in Fira zijn, ook hier, de zonsondergangen fenomenaal.
  • Perissa, is een populaire badplaats bij jongeren waar men kan genieten van het helderblauwe water en het zwarte lavastrand. Het seizoen in Perissa begint in april en eindigt in oktober, wat anders is dan de overige populaire plaatsen in Santorini, die het hele jaar door bezocht worden. In Perissa kan je veel beach bars en leuke restaurants terugvinden. Ook is er een duikclub, een golfterrein, een skatebaan en een paardenclub.
  • Red beach is een fotogenieke plaats met een roodachtig strand en wordt omzoomd door een hoge, steil oprijzende rood met zwarte rots. Het strand is niet echt groot, dus het kan er wel snel druk worden. Red beach is geliefd bij vele mensen omdat het zo mooi, en bovendien nog niet over-commercieel is. Er bevinden zich maar enkele hotels en tavernes.

Culinair

Op culinair vlak zijn de specialiteiten in Santorini:
  • Fava: soort puree van kikkererwten.
  • Loukoumades: kleine gefrituurde gistdeegballetjes, gedompeld in honing.
  • Tomatokeftedes: soort gehaktballetjes in tomatensaus.
  • Melitzanosalata: Griekse auberginesalade.

Santorini staat ook bekend om zijn lekkere wijnen. Het eiland heeft namelijk de ideale temperatuur om vier bepaalde druivensoorten te kunnen produceren. Vergeet dus zeker niet een glaasje wijn te drinken als u Santorini bezoekt.

Extra

Santorini stond in 2003 decor voor de film ‘Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life’, met Angelina Jolie in de hoofdrol. De scene die er werd opgenomen werd gefilmd in Oia.

In 2005 werd Santorini ook gebruikt als filmlocatie voor ‘The Sisterhood of the Traveling Pants’. Deze film is voornamelijk opgenomen in Oia en in de haven Ammoudi.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Santorini is een klein Grieks eiland met kabelbaan naar FiraSantorini is een klein Grieks eiland met kabelbaan naar FiraAls men vanuit de zee op een schip het eiland Santorini nadert dan is dat een adembenemend gezicht. Een prachtige blauwe…
Vulkanen in Europa: GriekenlandVulkanen in Europa: GriekenlandGriekenland kent een van de meest actieve vulkanische gebieden van Europa: geregeld zijn er (zware) aardbevingen veroorz…
Het Griekse Cycladen Eiland SantoriniIn de Egeïsche Zee ligt het prachtige Griekse eiland Santorini. Het is een vulkanisch eiland, dat deel uitmaakt van de G…
Santorini in bewegingSantorini in bewegingSantorini, ook wel Thira of Thera genoemd, is het meest Zuidelijke eiland van de Cycladen. Het eiland verschilt behoorli…
Party eiland Ios in Griekenland: via Paros te bevliegenParty eiland Ios in Griekenland: via Paros te bevliegenHet party-eiland Ios is erg in trek bij de jeugd. Het is bereikbaar vanaf Athene met de boot, maar ook vanaf Piraeus en…
Bronnen en referenties
  • http://www.grieksegids.nl

Reageer op het artikel "Het Griekse eiland, Santorini"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 08-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Reizen
Schrijf mee!