Het Griekse Cycladen Eiland Santorini

In de Egeïsche Zee ligt het prachtige Griekse eiland Santorini. Het is een vulkanisch eiland, dat deel uitmaakt van de Griekse Cycladen. Mykonos, Paros en Naxos zijn bekende vakantie eilanden, die behoren tot dezelfde eilandengroep. Santorini is een populaire toeristische vakantiebestemming, die voldoet aan het klassieke plaatje “witte huisjes, blauwe zee” op veel ansichtkaarten uit Griekenland. Maar Santorini heeft ook een bruisend nachtleven. Lees hier meer over vakantie op Santorini.

Algemeen

Het bekende eiland Santorini is het meest zuidelijke eiland van de Cycladen en ligt 63 zeemijlen boven Kreta. De oppervlakte van het eiland is 73 vierkante kilometer. Het eiland heeft 13.000 inwoners, verdeeld over 13 dorpen (2001). Het eiland bestaat eigenlijk uit zes eilanden, (Thira, Thirasia, Aspronisi, Paléa Kaméni, Néa Kaméni en Christiani) die ontstonden ten gevolge van een vulkaan uitbarsting. De hoofdstad van het eiland heeft de naam van één van die zes eilanden, namelijk Thira (spreek uit “Phira”).

Geschiedenis

Waarschijnlijk leefden er al mensen op Santorini rond 3000 jaar voor Christus. Er is bewijs gevonden dat er circa 1500 voor Christus een vulkaanuitbarsting plaatsvond, die het eiland onder dikke lagen lava en puimsteen bedolf. Tot de 13e eeuw na Christus wiste dit alle sporen van menselijke activiteit volledig uit. De vorm van het eiland werd gewijzigd van cirkelvormig naar een soort maansikkel met eilandjes ernaast. Zelfs op Kreta werd de haven totaal verwoest; de kracht van de uitbarsting moet enorm geweest zijn.

Ook de mythologische havenstad Akrotiri werd totaal vernietigd door de vulkaanexplosie. Tegenwoordig zijn overblijfselen van de vulkaanuitbarsting te vinden in de archeologische werkplaatsen op Santorini.

Omdat Santorini een vulkaaneiland is, was het altijd al erg vruchtbaar en er werd dan ook veel handel gedreven over de eeuwen heen in het bijzonder met Alexandrië en Constantinopel in het Oosten. In het bijzonder katoen en wijn waren export producten, die gretig aftrek vonden. Het eiland had in de eeuwen, die volgden dan ook sterk te leiden onder piraterij.

In 1830 ontworstelde het mooie Cycladen eiland Santorini zich aan de Turkse heerschappij en werd voor goed deel van de onafhankelijke Griekse staat.

In 1956 vond opnieuw een aardbeving plaats, die ervoor zorgde dat veel inwoners wegtrokken. Dit betekende een economische catastrofe voor het eiland. Het eiland floreerde pas weer toen het toerisme opkwam in de 70-iger jaren en doet dat nu nog steeds.

Bron: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Te zien en te doen

Op het eiland Santorini kun je eenvoudig met de bus een rondreis maken. Het eiland is met zijn afwisselende kleurige gesteente en de variatie in vegetatie adembenemend. In de pittoreske hoofdstad Thira met haar talloze smalle straatjes is het mogelijk om, gezeten op een ezel, af te dalen naar de oude haven. Voor de minder sportieve toeristen onder ons is dat overigens ook mogelijk met een kabelbaan. Ook kan men er de ondergrondse resten van de oude stad Akrotiri bekijken, die een indruk bieden van het hoogstaande niveau van ontwikkeling van de Minoïsche beschaving destijds. Thira is ook bekend van de witte huisjes, die men vaak als tegenhanger voor de turkooizen zee aantreft op ansichtkaarten en reisgidsen.

In het kleine plaatsje Oia (spreek uit “Ia”) is naar verluidt één van de mooiste zonsondergangen ter wereld te zien. Veel toeristen kiezen er dan ook voor om tegen de zonsondergang ademloos een kopje Griekse koffie te gaan drinken in één van de op de rots gelegen cafenions, die dit pittoreske plaatsje te bieden heeft.

Verbindingen

Santorini is direct aan te vliegen per charter vanuit Nederland. Het is zeker niet af te raden om een combinatiereis te boeken, waarbij in lijn met het island-hopping principe, meerdere eilanden per vakantie kunnen worden aangedaan. Santorini is een schitterende vakantiebestemming voor een week maar wellicht iets te klein voor een vakantie van meerdere weken. Wie op Kreta verblijft, kan het eiland per boot voor een dag bezoeken. Het eiland is ook vanuit de andere Cycladen eenvoudig per ferryboot of Flying Dolphin (draagvleugelboot) te bereiken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Griekse Cycladen Eiland Santorini"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!