InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Het Griekse eiland, Evia

Het Griekse eiland, Evia

Evia, in andere talen ook wel Euboea genoemd, is een langgerekt eiland met een kustlijn van 600km. Je vindt er zowel toeristische stadjes als ongerepte dorpen met een duidelijk eigen karakter. Het is, na Kreta, het grootste eiland in Griekenland en telt ongeveer 210.000 inwoners.

Algemeen

In eerste instantie is op de Griekse landkaart niet te zien dat Evia een eiland is. Het lijkt namelijk meer te behoren tot het Griekse vasteland. Het eiland behoort tot de regio ‘Centraal Griekenland’, en je kunt het op twee manieren bereiken; met de veerboot of via de weg. Het eiland is namelijk met een brug verbonden met het vasteland, waardoor je het ook makkelijk kan bereiken met de auto.

De hoofdstad van Evia is Chalkida, dat ongeveer 75.000 inwoners telt. Het is een moderne stad met veel winkeltjes en restaurants, en de kade wordt er geflankeerd door ouderwetse hotels en cafés. Van maandag tot zaterdag kan je er ook altijd naar de markt gaan, waar boeren uit naburige dorpen hun producten verkopen.

Toerisme

Onder buitenlandse toeristen is Evia nog niet echt bekend. Onder de Griekse bevolking zelf des te meer. Het eiland is voornamelijk bergachtig. Mooie groene heuvels en bergen (met hoogtes tot 1745 meter) worden er afgewisseld door beboste valleien, schilderachtige bergdorpjes en betoverend afgelegen baaien. Het eiland heeft dus genoeg te bieden voor een leuke vakantie.

Bezienswaardigheden

  • Kymi is een levendig gebied voor toeristen. Er is een strand, maar de plaats staat vooral bekend om haar geneeskrachtige bronnen. De stijlvolle huizen langs de smalle straatjes getuigen van vroegere rijkdom.
  • Adipsou is het grootste kuuroord van Griekenland en trekt al eeuwenlang veel toeristen aan vanwege zijn geneeskrachtige zwavelhoudende water. Het water borrelt op allerlei plaatsen in de stad omhoog, en veel hotels zijn recht boven warmwaterbronnen gebouwd zodat de behandelkamers makkelijk aan het water kunnen komen. Langs de promenade in de haven staan veel eucalyptus- en pijnbomen, en in de stad is er een ruime keuze aan restaurants en tavernes.
  • Karystos is een schilderachtig vissersplaatsje en ligt aan de voet van de imposante berg ‘Oros Ochi’ (1398 meter). Je kan er schitterende zandstranden, gezellige terrasjes en authentieke tavernes terugvinden.
  • Orei is een gezellige badplaats in het Noorden van Evia, en ligt in het midden van een groen gebied met mooie zandstranden. Aan het haventje zijn er tal van leuke restaurants en bars waar je lekkere visgerechten kan bestellen.
  • Rovies is een modern vissersdorp dat aardig wat toeristen trekt. Het dorpje staat vooral bekend om haar mooie zonsondergangen in een unieke en rustgevende omgeving. Je kan er traditionele restaurants terugvinden waar nog vele Griekse en plaatselijke gerechten worden geserveerd.
  • In Kamatriades is een mooie manège gevestigd waar je de authentieke omgeving en de warme gastvrijheid van de eigenaar (Tassos) kunt ervaren. Je kan er paardrijden over de vastgestelde paden en langs de kleine kinderboerderij met boerderijdieren lopen.

Extra

Weer en klimaat

Evia heeft een mediterraan klimaat. In de wintermaanden ligt de temperatuur tussen de 10 en de 15 graden, in de zomermaanden kan deze oplopen tot 30 graden.

Elektriciteit

Evia heeft over het algemeen dezelfde stopcontacten als in België en Nederland.

Kraanwater

Het water uit de kraan is drinkbaar, maar vanwege het hoge chloorgehalte op de meeste plaatsen wordt aangeraden om toch water uit flessen te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griekenland, vakantie op NissirosEén van de kleinste eilanden van de Dodekanese eilanden is Nissiros. Net als bijna alle eilanden van Griekenland, heeft…
Griekenland, vakantie op AgathonissiHet meest noordelijke eiland van de Dodecanese eilanden is het kleine eilandje Agathonissi, het is maar 2 km² groot. Dit…
Zakynthos, het derde Ionische eilandZakynthos, het derde Ionische eilandOp nog geen drie uur vliegen vanaf Amsterdam ligt het prachtige eiland Zakynthos (ook wel Zante genoemd). Het is een van…
Griekenland, vakantie op KassosEen klein rotsachtig eiland in de Egeïsche zee is Kassos. Het eiland heeft erg weinig aan toeristen te bieden, alleen ee…
Griekenland, vakantie op PaxosHet kleinste van de Ionische eilanden is Paxos, een eilandje van maar 19 km² oppervlakte. Het eiland lijkt met zijn vele…
Bronnen en referenties
  • http://www.prinosreizen.nl/
  • http://www.griekenland.net/

Reageer op het artikel "Het Griekse eiland, Evia"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 08-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Reizen
Schrijf mee!