InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Griekenland, vakantie op Nissiros

Griekenland, vakantie op Nissiros

Eén van de kleinste eilanden van de Dodekanese eilanden is Nissiros. Net als bijna alle eilanden van Griekenland, heeft de oorsprong van dit eiland ook een mythologische betekenis. Het toerisme is nog niet geheel ontwikkeld, maar een rustige vakantie aan het strand en een beetje snorkelen kan hier prima.

Algemeen

Nissiros is een klein vulkanisch eiland in de Egeïsche zee, dat is opgebouwd uit vulkaanuitbarstingen die 160.000 jaar zijn begonnen en de laatste in 1888 plaatsvond. Het bijna ronde eiland ligt ten zuiden van Kos, heeft een landoppervlakte van 41 km², een kustlijn van 28 km en ongeveer 1.500 bewoners. De meeste hiervan wonen in het stadje Mandraki, de hoofdstad van het eiland. De naam van het eiland wordt ook wel op de volgende manieren geschreven: Nisiros, Nisyros of Nissyros.

Geschiedenis

Volgens de Griekse mythologie zou het eiland ooit verbonden zijn geweest met Kos. Toen Poseidon echter woedend was en achter de reus (Titaan) Polyvotis aan zat, prikte hij met zijn drietand een stuk rots los van het eiland en gooide dit naar de reus. Het stuk viel ten zuidoosten van Kos in zee en werd het eiland Nissiros. De reus werd geraakt door de rots, kwam eronder terecht en vecht nog steeds om er onderuit te komen. Een teken hiervan zijn de witte pluimen die de vulkaan uitstort.

Net als alle andere eilanden heeft ook Nissiros verschillende bezetters gekend. De Monoïers, de Byzantijnen, de Macedoniërs, de Venetianen, de Italianen en de Turken. In 1948 sloot Nissiros zich aan bij Griekenland.

Nissiros

De oorspronkelijke naam van het eiland is Porphyris, wat rood eiland betekend. De prachtig witte huisjes met platte daken steken mooi af tegen het zwart van de vulkanische grond. De vulkaan die het eiland gevormd heeft is inmiddels een dode vulkaan die midden op het eiland staat. Bij een dode vulkaan is de aardkorst in de loop der tijd dichtgegroeid, zodat het magma er niet meer door kan. Zeker is het niet, maar waarschijnlijk komt een dode vulkaan niet meer tot uitbarsting. De krater heeft een doorsnede van 260 meter en is 30 meter diep. Het zwavel is nog steeds duidelijk zichtbaar en te ruiken vlak bij de krater.

Bezienswaardigheden

  • De hoofdstad Mandraki ligt aan het noordwesten van het eiland, heeft de enige haven van het eiland en een aantal bezienswaardigheden; naast de schilderachtige witte huisjes zijn er twee kastelen te bezichtigen het Palaiokastro dat het oudste is (ongeveer 2400 jaar) met Dikke muren en ruïnes van de oude Akropolis. Daarnaast is het Venetiaanse kasteel van Styliani te bezichtigen. Het werd ooit rond 1310 gebouwd door de ridders van St. John. Binnen in het kasteel is het Byzantijnse klooster van Panagia Spiliani (gebouwd rond 1600), bereikbaar door een trap van 120 treden. In het klooster zijn iconen en een kleine bibliotheek te bezoeken.
  • Op ongeveer 1,5 km afstand van de krater van de vulkaan is het dorpje Loutra te vinden. Hier zijn een aantal warmwaterbronnen waarvan het water een maximale temperatuur heeft van 46° C.

Andere bezienswaardigheden van het eiland zijn:
  • Het kraterdorp Emborios waar prachtige overzichten zijn van de interne krater.
  • Vlak bij het dorp Nikia ligt het klooster van Agios Ioannis Thelogos. Hier zijn fresco´s en iconen te bewonderen
  • Stranden als Hochlakia (met zwart vulkanische kiezels) Pahia Ammos met rood zand en White Beach met wit zand.
  • Snorkelen en windsurfen bij het Cholchaki beach
Gerelateerde artikelen
Griekenland, vakantie op TinosHet volgens de Grieken Heilige Eiland Tinos is het 3e grote eiland van de Noordelijke Cycladen. Het eiland wordt 1 keer…
Ontdek Australie: Whitsunday IslandsGelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eila…
Een dag op Fraser Island, AustraliëFraser Island ligt voor de oostkust van Australië. Het unieke aan het eiland is het feit dat het geheel uit zand bestaat…
Griekenland, vakantie op AstypalaiaAstypalaia is een eiland waarvan de hoofdstad met witte huisjes tegen en berghelling ligt. Bovenop deze berg troont het…
Griekenland, vakantie op LipsiHet hele kleine eilandje Lipsi heeft een tropische temperatuur in de zomer, het kan er in de schaduw rond de 40° C worde…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Nissiros"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!