InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De mystieke berg Athos: te bereiken vanuit Thessaloniki

De mystieke berg Athos: te bereiken vanuit Thessaloniki

De mystieke berg Athos: te bereiken vanuit Thessaloniki Vanuit het dorpje Sarti kun je het UNESCO erfgoed: het schiereiland Athos bezoeken. Athos omvat ruim twintig Grieks-Orthodoxe kloosters. De monniken hebben zich afgezonderd van het moderne leven. Het mag helaas alleen door mannen bezocht worden.

De ligging

Sarti ligt op het schiereiland Sithonia en ligt in de Centraal-Macedonië. Het is het middelste schiereiland van Chalcidice in Griekenland. De hoogte varieert hier van 0 tot ongeveer 700 meter. De kustlijn is hier woest. Sithonia is omringd door de Golf van Singitikos en de Golf van Toronaios. Deze omgeving is gekenmerkt door zijn vele stranden.

Transport

Men kan het schiereiland per bus vanuit Thessaloniki bereiken.

Geschiedenis van Sithonia en Sarti

Sarti ligt in het oostenlijke gedeelte van het schiereiland Sithonia. Vroeger lag hier een andere stad, waarnaar de huidige, nieuwe stad genoemd is. De naam Sarti komt al uit de tijd van Herodotus. De genoemde, oude stad was lid van de Atheense Alliantie. Interessante, oude ruïnes van het eerdergenoemde, oude Sarti zijn gelokaliseerd bij de Golf van Sykia. Over de reden van vernietiging van de oude stad tast men in het duister. In oude geschriften wordt de stad genoemd. Het was eigendom van het klooster van Xenofontos. Na 1922 werd Sarti een toevluchtsoord voor vluchtelingen uit Klein-Azië.

Het huidige Sarti

Het huidige Sarti is een aards paradijs dat intieme, afgeschutte baaien combineert met ongelofelijk helder water en wit zand. Het geheel wordt omzoomd door bergen. Mensen die van water houden voelen zich hier als een vis in het water. Er zijn hier verschillend sportieve activiteiten gerelateerd aan water. Er bevinden zich verschillende campings en caravanparken voor mensen die van de natuur houden. Een mooie plek voor een vakantie Griekenland. De lokale gerechten bevatten met name vis.

Activiteiten vanuit Sarti

  • De schitterende stranden bezoeken.
  • Genieten van koffie en of ijs in een van de cafes van Sarti.
  • Een wandeling naar het klooster van Xenofontos dat minder dan een kilometer van het dorp af ligt.
  • Een excursie maken naar de berg Athos. Let op: vrouwen worden niet toegelaten.

Excursie naar Athos

De berg Athos ligt op het schiereiland Athos. Op dit schiereiland zijn 20 kloosters van de Russisch Orthodoxe kerk. Momenteel wonen er ongeveer 2000 monniken op Athos. De legende is dat Maria dit zo'n mooie plek vond dat is besloten dat zij het enige vrouwelijke wezen was dat hier ooit nog mocht komen. De plaats heet ook wel "De tuin van moeder Gods". Het is voor haar. Gevolg is wel dat zelfs vrouwelijke dieren hun heil elders moeten zoeken. Geen enkele vrouw mag dit schiereiland bezoeken. Brussel (de EEG) is het hier niet mee eens omdat dit discriminatie van vrouwen is. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken...

Hoe toestemming te krijgen voor een bezoek

Er moet van tevoren in Thessaloniki bij het Athos consulaat een speciale pas (een vierdaags visum) aangevraagd worden. Er mogen namelijk per dag maar 10 niet-orthodoxe bezoekers en 100 orthodoxe pelgrims het eiland bezoeken om de rust te bewaren. De gemeenschap van Athos hoeft zich alleen te verantwoorden aan het Oecumenisch patriarchaat van Constantinopel (Istanbul). Vandaar het speciale consulaat.

Geschiedenis Athos

Lang geleden werd de aanduiding Athos al gebruikt. In de geschriften van de Oude Grieken is het een Gigant uit Thracië die vecht met Poseidon. In het heetst van de strijd werd er met een gigantische rots gegooid. Die kwam vervolgens op het schiereiland terecht waardoor de berg Athos ontstond. Deze (hoogte ruim 2000 meter) is trouwens regelmatig bedekt met sneeuw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Halkidiki, geheim van GriekenlandHalkidiki, geheim van GriekenlandZonnige witte stranden grenzend aan dennenbossen is het voornaamste beeld van schiereiland Halkidiki in het noorden van…
EK voetbal 2004De 12e editie van het WK wordt in 2004 georganiseerd in Portugal. België weet dit jaar wederom de eindstrijd weer niet t…
Goedkoop vliegen naar Griekenland met Fly HellasGoedkoop vliegen naar Griekenland met Fly HellasGoedkoop vliegen naar Griekenland kan met charter maatschappij Fly Hellas. Deze Griekse maatschappij die ook vluchten aa…

Reageer op het artikel "De mystieke berg Athos: te bereiken vanuit Thessaloniki"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 13-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Griekse zonbestemmingen
Schrijf mee!