InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Las Alpujarras, Trevélez

Las Alpujarras, Trevélez

Trevélez is het hoogst gelegen dorp van Spanje. Het ligt aan de voet van de Mulhacén, de hoogste top van de Sierra Nevada. Het dorp in Las Alpujarras is bekend om de Serrano ham. De hoge ligging van Trevélez en het klimaat vormen ideale omstandigheden voor het drogen van ham. De Jamón de Trevélez wordt vanwege zijn goede smaak in heel Spanje gewaardeerd.

Las Alpujarras

In het Zuiden van Spanje in de regio Andalusië bevindt zich de streek Las Alpujarras. Het ligt ten zuiden van de Sierra Nevada en het gebied kenmerkt zich door vruchtbare dalen en indrukwekkende bergen waar witte dorpjes trapsgewijs tegenaan zijn gebouwd. De meeste dorpen zijn van Moorse oorsprong en dat zie je terug in de smalle steegjes en huizen met platte daken zoals je die ook in Noord Afrika ziet.

In het westelijk deel van Las Alpujarras, aan de voet van de 3.478 meter hoge Mulhacén, ligt Trevélez, “daar waar je de hemel aanraakt”. Trevélez ligt op bijna 1.500 meter hoogte en is daarmee het hoogstgelegen dorp van Spanje.

Tres Barrios

Trevélez is, zoals de meeste dorpen in Las Alpujarras door de Moren gesticht. Zij noemden het dorp Trevelex dat is afgeleid van het Romeinse velex dat vallei betekent. Het dorp is verdeeld in drie wijken, de Tres Barrios: Barrio Bajo, Barrio Medio en Barrio Alto (laag, midden en hoog). Het verschil in hoogte tussen het laagst en hoogst gelegen deel is 200 meter. Barrio Bajo ligt aan de westoever van de Río Trevélez, een zijrivier van de Guadalfeo en is het toeristische deel van Trevélez.

Jamón de Trevélez

Door de hoge ligging en het klimaat is de lucht zuiver en droog, de ideale omstandigheden voor het drogen van ham. Je vindt er dan ook veel secadores, hamdrogerijen waar duizenden hammen volgens het principe van ventilación de la nieve (sneeuwbeluchting) door de lucht worden gedroogd. De verse hammen worden geleverd door varkenshouderijen uit Murcia en Teruel en worden na het schoonmaken gedurende een dag voor elke kilo ham gepekeld. Het zout wordt er vervolgens afgespoeld waarna de hammen gedurende 6 maanden in de eerste droogkamer worden gehangen. Na deze periode worden de hammen met reuzel tegen uitdroging en olijfolie tegen insecten ingevet en in een volgende droogkamer gehangen. Afhankelijk van het gewicht van de ham duurt dit tussen de 15 en 24 maanden waarbij ze zo´n 35% van het oorspronkelijke gewicht verliezen. Het uiteindelijke resultaat is een heerlijke Serrano ham, de Jamon de Trevélez.

Bron: Stephen Lea, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Stephen Lea, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Forel

Behalve om zijn ham is Trevélez ook bekend om zijn forel. In het koude en schone water van de Río Trevélez wordt deze vis gekweekt. De typische Trucha de la abuela, forel volgens oma´s recept is voortreffelijk.

Ook de Plato Alpujareño is geliefd bij de vele bezoekers aan Las Alpujarras. Het gerecht bestaande uit Serrano ham, morcilla (bloedworst), longaniza (worst), patatas al pobre (gebakken aardappelen met ui en paprika) en gebakken ei wordt vanwege het hoge vetgehalte ook wel Plato Colesterol genoemd.

Virgen de las Nieves

Sinds 1912 vindt er op 5 augustus een processie plaats ter ere van de Virgen de las Nieves (Maagd van de Sneeuw) naar de top van de Mulhacén. Een bijzondere gebeurtenis waaraan een groot deel van de inwoners deelneemt en waarbij de nacht op de top wordt doorgebracht om ´s morgens te genieten van de eerste zonnestralen die het indrukwekkende landschap beschijnen en om een mis bij te wonen.

Lees verder

© 2010 - 2018 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Las Alpujarras, Trevélez"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 18-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Las Alpujarras
Schrijf mee!