InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Las Alpujarras: Pampaneira, Bubión en Capileira

Las Alpujarras: Pampaneira, Bubión en Capileira

In de Alpujarras liggen de dorpen Pampaneira, Bubión en Capileira. De pittoreske witte dorpjes zijn trapsgewijs tegen de berg aangebouwd en liggen aan de voet van Pico del Veleta, de twee na hoogste berg van de Sierra Nevada. In de smalle steegjes met witgekalkte huisjes, kleurige bloembakken en fonteinen proef je de Arabische invloed en lijkt het alsof de tijd er heeft stilgestaan. Niet voor niets staan deze dorpen op de monumentenlijst.

Las Alpujarras

In het Zuiden van Spanje in de regio Andalusië bevindt zich de streek Las Alpujarras. Het ligt ten zuiden van de Sierra Nevada en het gebied kenmerkt zich door vruchtbare dalen en indrukwekkende bergen waar witte dorpjes trapsgewijs tegenaan zijn gebouwd. De meeste dorpen zijn van Moorse oorsprong en dat zie je terug in de smalle steegjes en huizen met platte daken zoals je die ook in Noord Afrika ziet.

In de hoge Alpujarras, aan de wand van de Poqueira kloof liggen de dorpen Pampaneira, Bubión en Capileira. De dorpen liggen aan de voet van de 3.395 hoge Pico del Veleta, de twee na hoogste berg van de Sierra Nevada. Het is een prachtig wandelgebied en de dorpen maken dan ook onderdeel uit van de GR-240 Sendero Sulayr en de GR-7 wandelroute. De bijzondere dorpen staan op de monumentenlijst en zijn eenvoudig te bereiken vanuit Órgiva.

Streekproducten

De dorpen moeten het vooral van het toerisme hebben en je vindt er dan ook veel winkeltjes waar typische producten uit de streek worden verkocht zoals gedroogde vijgen, honing en de roséachtige streekwijn. Er is ook een keur aan ambachtelijke producten zoals goudsmeedkunst, geweven vloerkleden van katoen, de jarapas en het typische blauwgroene aardewerk van de provincie Granada

Pampaneira

Pampaneira is 14 kilometer van Órgiva verwijderd en ligt op 1.150 meter hoogte. Het dorp heeft ongeveer 400 inwoners. Op het centrale plein vind je gezellige barretjes en restaurants en hier staat ook de 16e eeuwse kerk gebouwd in barokstijl en waarvan het plafond is afgewerkt in Mudejarstijl. In het dorp is een klein chocolade atelier waar de lekkernij nog op ambachtelijke wijze wordt gemaakt en vlak naast het atelier bevindt zich de Fuente de San Antón. Volgens het gedicht vermeld op de keramische tegels boven de fontein zal iedere vrijgezel die het water uit de fontein drinkt beslist een bruid vinden. Twee kilometer buiten Pampaneira ligt het Tibetaanse Boeddhistenklooster O Sel Ling dat “helder licht” betekent. Vanaf de Stupa heb je een fantastisch uitzicht over de Sierra Nevada, Órgiva en de kust van Costa Tropical.

Bubión

Bubión ligt op 1.300 meter hoogte en heeft iets meer dan 300 inwoners. Het dorp is het centrum van wandelroutes maar ook een uitstekende uitvalsbasis voor tochten te paard of met terreinwagens. In Casa Alpujarreña bevindt zich een klein etnologisch museum. Vlak buiten het dorp ligt Villa Turística de Poqueira een appartementencomplex met zwembad en restaurant. In Bubión zou de volgende Dalai Lama geboren zijn. De jongen wordt in een klooster voorbereid op zijn toekomstige taak.

Capileira

Capileira is het hoogst gelegen dorp op bijna 1.436 meter en is daarmee na Trevélez het hoogst gelegen dorp in Las Alpujarras. Het is het grootste dorp in de Poqueira kloof en heeft bijna 600 inwoners. In het pittoreske dorp vind je veel bronnen waar vers water uit de bergen klatert. Een lust voor het oog zijn de vele tinaos, een soort van overdekte patio volgehangen met bonte geraniums. De 16e eeuwse kerk is in opdracht van de Katholieke Koningen gebouwd op de resten van de voormalige moskee. Ook hier vind je een etnologisch museum waar je een indruk krijgt van de vroegere lokale ambachten en klederdracht. Vanaf de Mirador heb je een schitterend uitzicht over de Poqueira vallei, Bubión, Pampaneira en de top van de Veleta. Op 5 augustus wordt ter ere van de patroonheilige van het dorp, Virgen de la Cabeza, een processie naar de top van de Veleta gehouden.

Lees verder

© 2010 - 2018 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Las Alpujarras: Lanjaron en OrgivaWie vanuit Granada de zuidelijk van de Sierra Nevada gelegen vruchtbare streek van Las Alpujarras bezoekt, komt eerst do…
Alpujarras in Andalusië: witte dorpjes in een ruige natuurAlpujarras in Andalusië: witte dorpjes in een ruige natuurDe Zuid-Spaanse bergstreek Alpujarras doet wat Marokkaans aan. Geen wonder, Moorse vluchtelingen bouwden hier ooit de ee…
Las Alpujarras, TrevélezTrevélez is het hoogst gelegen dorp van Spanje. Het ligt aan de voet van de Mulhacén, de hoogste top van de Sierra Nevad…
Wie en wat is de Dalai LamaWie en wat is de Dalai LamaIn het Tibetaans boeddhisme hangen de inwoners de Dalai Lama aan. Eeuwenlang is hij de spiritueel en eigenlijk ook de po…
Tibet, Potala paleisTot bijna 50 jaar geleden was de residentie van de Dalai Lama het Potala paleis in Tibet. In 1959 vielen de Chinezen het…

Reageer op het artikel "Las Alpujarras: Pampaneira, Bubión en Capileira"

Reactie

Janny Redondo, 26-11-2010 19:02 #1
Beste Zalomeya, Sinds 10 jaar woon ik in het mooie dorpje Bubion en ter aanvulling op je artikel het volgende. Het hotel Villa Turistica de Bubion is al meer dan drie jaar gesloten helaas (het hotel is geheel gerenoveerd, maar zoekt nog een nieuwe beheerder). In Bubion zijn er ook verschillende vakantiehuizen die verhuurd worden voor degenen die van rust en wandelen in de mooie Sierra Nevada houden. De feesten van Bubion zijn op San Anton (half januari) er wordt dan op het plein een groot vuur aangestoken en er wordt gebarbecued, in augustus zijn de dorpsfeesten (derde weekend van augustus) er is altijd dansmuziek, processies, vuurwerk en de begrafenis van de vos (entierro de la zorra). Rond 1 november vieren we de Mauraca, het gepofte kastanje-feest dat we wegslikken met anis.
Het beroemdste produkt hier uit de streek is de Jamon Serrano (gedroogde ham, zoals de Parmaham). In Bubion is een kleine secadero van Carlos & Juan (hamdrogerij) die heerlijke hammen maakt.
Ook zijn er twee weefateliers te bezoeken in Bubion.:-)

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 18-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Las Alpujarras
Reacties: 1
Schrijf mee!