InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Italië – Rome, een historische hoofdstad

Italië – Rome, een historische hoofdstad

Eigenlijk heb je aan een paar dagen niet genoeg om alles in Rome te kunnen bekijken. Daar mag je veel meer tijd voor uittrekken, zeker als je het serieus wilt doen. Rome is een oude stad, die qua naam nog goed verwijst naar haar oorspronkelijke inwoners, de Romeinen, om wie het in de geschiedenis veel te doen is geweest. Juist dat maakt Rome een aantrekkelijke stad, met veel historie.

Geschiedenis

Rome is ongeveer 1000 jaar voor Christus ontstaan, al zijn de bewijzen daarvoor nog erg vaag. Niemand kan dit bevestigen. Er zijn echter genoeg verhalen over de eerste Romeinse nederzettingen. Die van Romulus en Remus bijvoorbeeld, over twee jongens die door wolven werden groot gebracht. Romulus stichtte Rome en zou er zijn naam aan gegeven hebben.

Bezienswaardigheden

Uit de Romeinse oudheid komen onder meer het Forum Romanum, een politiek centrum van het oude Rome dat is opgegraven. Maar zeer zeker het Colosseum – het wereldberoemde openluchttheater – mag niet ontbreken. Hier werden vroeger gevechten op leven en dood gehouden, om voornamelijk de keizer te vermaken.

Pantheon

In de oudheid werd het Pantheon gebouwd ter ere van hun goden. Het zou dateren van enkele jaren voor onze jaartelling. Het Pantheon werd meerdere keren gerestaureerd en uiteindelijk een katholieke kerk. Het koperen dak werd in de zeventiende eeuw zelfs weggehaald om het beroemde balkadijn te maken boven het hoofdaltaar van de Sint Pietersbasiliek. In de kerk bevindt zich de graftome van de schilder Rafaël, die overleed in 1520.

Fonteinen

Naast allerlei historische gebouwen vind je overal in de stad beroemde fonteinen terug, waaronder de Trevifontein. Hiervan wordt gezegd dat men een muntstuk moet offeren om er zeker van te zijn dat men in Rome terugkeert. Ook de Spaanse trappen, die leiden naar de vroegere woning van een Spaanse ambassadeur, is zeker een bezoekje waard. In de stad zijn ook tal van pleintjes te vinden, vol met terrasjes.

Piazza Navona

Eén plein is zeker de moeite waard. Het gaat om Piazza Navona, een plein met drie fonteinen in de duurdere buurt. Zowel overdag als in de avond is er volop leven in de brouwerij. In de zijstraten en op het plein zelf bevinden zich antiekwinkels en juweliers.

Vaticaanstad

Met de boeken van Dan Brown, waarvan voornamelijk ‘het Bernini-mysterie’, is Rome natuurlijk ook weer in de belangstelling komen te staan. Want een groot deel van Rome wordt ingenomen door Vaticaanstad. Dit is een zelfstandige kerkstaat binnen Italië en het hoofdkwartier van het rooms-katholieke geloof. De Basiliek Sint Pieter is een van de belangrijkste onderdelen binnen Vaticaanstad, omdat deze gebouwd is op het graf van de apostel Petrus. Ook de Sixtijnse kapel is hier terug te vinden.

Vliegen naar Rome

Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder Transavia en KLM, bieden rechtstreekse vluchten aan naar Romne. Een vlucht duurt ongeveer drie uur. Rome beschikt over twee luchthavens, namelijk het Leonardo da Vinci Fiumicino en de luchthaven Ciampino. Vanuit hier is de stad goed te bereiken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Italië – Rome, een historische hoofdstad"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!