InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Italië – Napels, een levendige stad

Italië – Napels, een levendige stad

Wie aan Napels denkt, denkt waarschijnlijk aan de afvalproblemen en de heersende camorra, de Napolitaanse maffia. Een stad vol met toeterende auto’s, schreeuwende mensen en dieven die het op de rijke toerist gemunt hebben. In ieder geval wordt Napels niet direct genoemd als het om vakantie gaat. Hoewel deze zaken inderdaad een smet gedrukt hebben op de Italiaanse stad, heeft Napels ook een heel andere zijde.

Levendige stad

De stad Napels staat vandaag de dag vooral bekend als levendig. Want behalve schreeuwende mensen, hoor je ook neuriënde inwoners. De terrasjes stromen vaak vol en de geur van overheerlijke cappuccino of espresso is niet meer weg te denken. In de stad Napels is altijd wat te beleven. Zo zijn er talloze leuke pleintjes, brede boulevards – zeker langs het strand – en vele, vele modewinkels. Ook zijn er diverse paleizen te bezichtigen en tal van musea te bewonderen. Maar ook vanaf het terrasje is genoeg te zien. Je zult ogen tekort komen.

Havenstad

Wie van boten houdt, zal zich best een tijdje bezig kunnen houden in Napels. Want Napels is een van de grootste havensteden ter wereld en een belangrijke doorvoerhaven, van onder meer toeristen, naar andere Italiaanse oorden, waaronder Palermo op Sicilië.

Camorra

De Napolitaanse maffia, camorra genoemd, is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws. Deze aanwezige misdaadbende zou een reden kunnen zijn om niet naar Napels te gaan. En dat zou zonde zijn, want Napels heeft veel te bieden. Misschien is het daarom goed om te weten dat de camorra het niet op toeristen voorzien heeft. Sterker nog, de toeristen helpen hen bij hun inkomsten. Want hoe meer omzet de restaurants en cafeetjes draaien, hoe meer beschermgeld ze kan eisen. Geen leuke gedachte waarschijnlijk dat je geld in de zakken van de camorra verdwijnt, maar misschien wel een geruststellend idee.

Vesuvius

Als achtergrond van het speelse, warme en charmante decor van de stad Napels, is de Vesuvius natuurlijk niet weg te denken. Haar indrukwekkende silhouet is vanaf verschillende punten te zien.

Nationaal Archeologisch Museum

Wie een bezoek brengt aan Napels, mag zeker niet voorbijgaan aan het Nationaal Archeologisch Museum. Dat is geheel aan de Oudheid gewijd. Hier zijn schitterende vondsten uit de steden Pompeii en Herculaneum - beide door de Vesivius vernield - bijeen gebracht. Ook is hier het beroemde mozaïek van Alexander de Grote te bewonderen. Een goed overzicht van Pompeii wordt geboden door het negentiende eeuwse schaalmodel uit hout en kurk. Tevens biedt het museum een beroemde afdeling met erotische fresco's die in Pompeii zijn aangetroffen. Voorheen was die afdeling alleen toegankelijk voor wetenschappers.

Pompeii

Er zijn maar weinig steden uit de oudheid zo goed bewaard gebleven als Pompeii. In 79 na Christus werd deze stad door zes meter dikke lava overspoeld. Nergens is een betere indruk te krijgen van het leven in een echte Romeinse stad. In Pompeii is nog te zien hoe cafés, winkels en bakkerijen eruit zagen.

Strand

Napels ligt aan de Tyrrheense Zee en heeft dus een flink aantal stranden. Hier is het goed toeven. Hoewel je vanaf het vliegveld niet echt een bijzonder fleurig beeld krijgt van de stad, eerder een chaotisch idee, is het zeker de moeite waard om een strandvakantie in Napels te koppelen aan enkele excursies.

Vliegen naar Napels

Vliegen vanaf Amsterdam naar Napels is mogelijk. Zo biedt onder meer Transavia en KLM vrij goedkope vliegtickets aan. Ook via Brussel is het mogelijk om naar Napels te vliegen met Jet Air en Brussels Airlines. Ook vanuit Keulen kun je naar Napels, dankzij TUIfly.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Italië – Napels, een levendige stad"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!