Fietsroutes op Lefkas

Fietsroutes op Lefkas Als je van zon en actieve vakanties houdt, is een fietsvakantie op het Griekse eiland Lefkas wellicht iets voor jou. Lefkas is een relatief klein eiland met veel natuurschoon, leuke stadjes en prachtige stranden, waar op de fiets genoeg te ontdekken valt. Enige ervaring met fietsen in de bergen is wel een pré, want er loopt een bergketen over de lengte van het eiland. Maar er zijn ook vlakkere stukken waar het mogelijk is om zonder al te veel hoogtemeters mooie dagtochten te maken. Het organiseren van de fietsvakantie is eenvoudig genoeg: je hoeft vanuit Nederland alleen een vliegticket en hotel te boeken, de rest kun je ter plekke allemaal regelen.

Startpunt

Lefkas is een schiereiland van zo’n 35 bij 15 km aan de westkust van Griekenland. Van noord naar zuid loopt een bergketen over het eiland met als hoogste top de Elati (1158 m). Het noordoosten van het eiland is relatief vlak en is daarom een mooie uitvalsbasis voor fietstochten. Vanuit de charmante dorpjes Nikiana en Ligia is het mogelijk om zowel in noordelijke als zuidelijke richting mooie routes te rijden. Ook vanuit het iets zuidelijker gelegen Nidri zijn veel tochten te maken, maar deze plaats is wel wat drukker en toeristischer.

Fietshuur

Fietsen en accessoires zijn te huur in Nidri en de hoofdstad Lefkada, beide goed bereikbaar met de bus vanuit Nikiana en Ligia. Bedenk voordat je een fiets huurt welk type tochten je ermee wilt gaan rijden. Als je de stad uit wilt en de bergen in, volstaat het niet om een stadsfiets te huren. Je zult dan echt een mountainbike met meerdere versnellingen nodig hebben. De meeste fietsverhuurders hebben veel stadsfietsen en slechts enkele mountainbikes te huur. Als je in het hoogseizoen naar Lefkas reist, is het daarom verstandig vanuit Nederland alvast een mountainbike te reserveren. Dat kan bijvoorbeeld bij Moto Star of Bikeland in Lefkada. Vergeet niet om de benodigde accessoires te vragen: een fietshelm, een fietsslot en een plaksetje of noodtelefoonnummer. Een fietsbroek, fietshandschoentjes en eventueel een bidon kun je het beste zelf vanuit Nederland meenemen.

Kaartmateriaal

Om je weg te vinden op Lefkas is een wegenkaart op schaal 1:40.000 aan te raden, waarvan er diverse te koop zijn op het eiland. Het wegennet van Lefkas leent zich prima voor mooie fietstochten. De hoofdweg die rond het eiland loopt is goed te fietsen. Al loopt er veelal geen apart fietspad langs, de weg is breed genoeg en er wordt over het algemeen niet te hard gereden. Het binnenland is een waar fietsersparadijs met rustige secundaire wegen die prachtige uitzichten bieden op het fraaie landschap. Daarnaast zijn er een aantal speciale mountainbike-paden van slechtere kwaliteit, die door de losse stenen en het mulle zand wel een uitdaging kunnen vormen voor onervaren mountainbikers.

Een aantal suggesties voor dagtochten vanuit Nikiana over hoofd- en secundaire wegen staan hieronder beschreven. Tijdens de fietstochten is er voldoende gelegenheid om af te stappen en het een en ander te bezichtigen. Zo heeft de Provinciale Overheid van Lefkada een aantal wandelingen in kaart gebracht die goed gecombineerd kunnen worden met een fietstocht.

Route-suggesties

Nikiana – Lefkada – Agia Mavra fort – Lefkada – Nikiana (38 km, 320 m hoogteverschil)

Volg de hoofdweg vanuit Nikiana in noordelijke richting langs Ligia tot aan Lefkada. Rijd door de stad heen totdat je bij de rand van de lagune komt. Hier kun je kiezen of je het fietspad rondom de lagune links- of rechtsom wilt rijden. Onderweg kom je langs de brug die het schiereiland verbindt met het vasteland van Griekenland. Aan de overkant van de brug ligt het Agia Mavra fort dat te bezichtigen is en waar onder andere oude kanonnen en een ommuurd kerkje met klokkentoren te zien zijn. Terug in Lefkada pik je de hoofdweg naar het zuiden weer op. Net na de kapel van Zoodochos Pigi sla je een kleine weg naar rechts in. Deze weg voert je de berghellingen op en langs prachtige doorkijkjes over de Ionische zee weer terug naar Nikiana. Als je liever niet wilt klimmen, kun je ook langs de hoofdweg terugrijden naar Nikiana.

Nikiana – Lefkada – Melissa gorge – Ligia – Nikiana (30 km, 340 m hoogteverschil)

Volg de hoofdweg vanuit Nikiana in noordelijke richting langs Ligia tot aan Lefkada. Voorbij de kapel van Zoodochos Pigi sla je schuin naar links richting Karia. Volg de stijgende weg tot je een bordje “Melissa gorge” ziet. Voor een mooie wandeling door de kloof sla hier naar rechts en blijf de bordjes volgen. Daarna keer je weer terug naar de weg die naar Karia voert. Volg deze weg nog een klein stukje tot er een zijweg naar links komt. Via deze zijweg daal je via een schitterend landschap met mooie uitzichten over zee af naar Ligia. Vanuit Ligia is het nog maar een klein stukje langs de hoofdweg tot je weer in Nikiana bent.

Nikiana – Nidri – Vassiliki – Sivros – Nidri – Nikiana (63 km, 520 m hoogteverschil)

Volg de hoofdweg vanuit Nikiana in zuidelijke richting langs Nidri en Maradochori tot aan Vassiliki. Dit toeristische dorpje is een leuke plek voor een pauze, maar je kunt ook net voor het dorpje naar links afslaan en nog even doorrijden naar één van de mooiste strandjes van Lefkas, het strand van Agiofili waar je heerlijk kunt zwemmen. De terugweg loopt via de vlakte boven Vassiliki naar het wat hoger gelegen Sivros. Houd daar rechts aan en rijd via de secundaire weg onderlangs Vournikas terug naar de hoofdweg. Volg de hoofdweg naar links en rijd terug naar Nikiana.

Nikiana – Nidri – Vafkeri – Karia – Nikiana (34 km, 590 m hoogteverschil)

Neem vanuit Nikiana de hoofdweg richting Nidri. Net voor Nidri houd je rechts aan (niet richting centrum). Al snel kom je bij een bordje “Waterfalls”, sla daar naar rechts. Het is zeker aan te raden om hier een wandeling te maken naar de bekende watervallen van Nidri, maar het kan er erg druk zijn met toeristen. Vervolg de fietstocht door (nog voor de waterval) in Rachi linksaf richting Vafkeri te gaan. Deze weg klimt vrij steil omhoog tot je in Vafkeri bent. Iets buiten Vafkeri is nog een aardige wandeling te maken naar de ruïne van het Assomaton klooster. Volg de weg met prachtige uitzichten tot aan het nostalgische dorpsplein van Karia. Vandaaruit kun je door de vallei van Karia weer afdalen naar Nikiana.

Nikiana – Fria – Potissies – Tsoukalades – Nikiana (36 km, 770 m hoogteverschil)

Vanaf de hoofdweg in Nikiana rijd je bij het bordje “Kolivata/Alexandros” richting de bergen landinwaarts. Al gauw staat op het wegdek de richting “Karia” aangegeven. Volg deze aanwijzingen tot in de vallei voor Karia en ga bij het stuwmeer naar rechts. Deze weg brengt je bij Lazarata en daar sla je links naar Fria. Op het driehoekige pleintje in Fria kies je rechts om weer af te dalen aan de andere kant van de bergketen naar het strand van Potissies. Daar pik je de hoofdweg weer op richting het noorden. Blijf de hoofdweg volgen door Tsoukalades totdat je weer terug bent in Nikiana. Onderweg kom je langs het belangrijkste klooster van Lefkas, het Faneromenis klooster, dat zeker een bezoek waard is.
© 2016 - 2024 Liesbos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.