InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De Ionische Eilanden

De Ionische Eilanden

De Griekse Ionische Eilanden zijn zeer aantrekkelijk voor vakantiegangers. De eilanden bieden veel flora en fauna en dat in combinatie met de versmelting van Griekse en Venetiaanse invloeden. Ook steeds meer zeilers beginnen dit gebied te ontdekken. De 7 voornaamste eilanden van de Ionische zee hebben allemaal een eigen unieke sfeer en zijn allen gehuld in schoonheid. In dit artikel zal ik wat algemene informatie verstrekken over deze prachtige eilandengroep.

Ionische Eilanden

De Ionische Eilandengroep ligt in de Ionische Zee en bestaat uit vele eilanden en eilandjes die redelijk dicht bij elkaar liggen. Dit maakt onder andere het zeilen in dit ‘speelse’ gebied erg aantrekkelijk. De volgende 7 eilanden zijn het drukst bewoond en meest toeristisch:
  • Corfu
  • Paxi
  • Lefkas
  • Kefalonia
  • Ithaki (of Ithaka)
  • Zakinthos
  • Kythira

Behalve Kythira liggen de eilanden ten westen van het Griekse vasteland. Corfu ligt zelfs voor een deel bij de kust van Albanië. Het eiland Kythira ligt een beetje verlaten ten Zuidoosten van de Peloponnesos op een kruispunt van 3 zeeën; de Ionische, de Egeïsche en de Kretenzer Zee. In het Grieks worden de eilanden Eptanissa genoemd, wat zeven eilanden betekent. Corfu wordt beschouwd als het meest populaire vakantie eiland.

Klimaat

Op de Ionische Eilanden heerst een stabiel, maritiem klimaat met tamelijk koele zomers in verhouding met de rest van Griekenland. Voor Nederlandse begrippen zijn zomers met een gemiddelde temperatuur van rond de 30 graden heerlijk toch? De winters kunnen redelijk nat zijn wat meteen verklaart waarom de meeste eilanden zo groen zijn. De zee is echter het hele seizoen warm genoeg om in te zwemmen. Kythira kent een mild mediterraan klimaat. De gemiddelde jaartemperatuur op dit eiland bedraagt 19 graden waarmee het eiland een van de warmste plaatsen van Griekenland is. Kythira is in verhouding ook wat minder groen dan de overige Ionische Eilanden.

Venetiaanse invloeden

De geschiedenis van de Ionische Eilanden is een lange aaneenschakeling van invallen en bezettingen, vaak vanuit het westen. Ruim 4 eeuwen lang zijn deze eilanden onder invloed geweest van de Venetianen. Door het laten toenemen van de bevolking (mensen van het vasteland werden door beloningen, gratis grond en gunstige belastingvoorwaarden naar het eiland gelokt) probeerde Venetië zijn macht te versterken op deze eilanden. Vandaag de dag kan een bezoeker van deze eilandengroep zich nog steeds wanen in de Venetiaanse sferen met zijn specifieke bouwstijl geverfd in warme pastelkleurige tinten. Zelfs de traditionele muziek van de Ionische Eilanden toont nog duidelijk de sporen van de Italiaanse aanwezigheid. Ook in het eten zijn de invloeden terug te proeven. In de 19de eeuw vielen de eilanden onder Brits protectoraat en pas in 1864 zijn ze met Griekenland verenigd.

Odysseus

Sinds de oudheid wordt Ithaki beschouwd als het thuisland van de mythologische held Odysseus. In de Odyssee wordt door Homerus het thuisland als volgt beschreven:

‘Ik woon in het prachtige Ithaca. Een berg is daar, de hoge Neriton, met wouden bedekt. Vele eilanden liggen er omheen, dicht bijeen, Doulichion, Same en het beboste Zacynthos maar het laag liggende Ithaca ligt het verst in zee, richting de zonsondergang en de anderen liggen op zichzelf, richting de dageraad. Het is er ruig maar goede mannen worden er grootgebracht’.

De deskundigen zijn er nog over niet uit welk eiland nu wordt bedoeld met ‘Homerisch Ithaca’. Sommige deskundigen plaatsen dit op het westelijke schiereiland van Kefalonia, Paliki. Anderen op Lefkas en weer anderen op Ithaki waarbij het ‘Homerisch Same’ gezien wordt als het huidige Kefalonia. Alleen de Ithakiërs schijnen zeker te weten dat Odysseus op hun eiland zijn paleis had en geef ze eens ongelijk. Na verre reizen en wilde avonturen was Odysseus enorm blij om na 20 jaar weer terug te keren naar zijn geliefde eiland Ithaki waar hij zijn vrouw Penelope weer in de armen kon sluiten. Sinds die tijd staat Ithaki dan ook symbool voor het ‘nostos’ gevoel; de liefde voor het thuisland voor hen die genoodzaakt zijn in het buitenland te verblijven en de toewijding aan idealen.

Ionische Bouwstijl

Griekenland kent vele bouwstijlen waarvan de volgende 3 het meest bekend zijn:
  • Dorische bouwstijl
  • Ionische bouwstijl
  • Korintische bouwstijl
Zoals de naam al doet vermoeden is de Ionische bouwstijl afkomstig van de Ionische Eilanden. Deze stijl is gebruikt in de periode 550 v.C – 300 v.C. De kenmerken van de Ionische zuil zijn de versieringen van de kapitelen met 2 grote krullen (voluten) aan iedere zijde, de cannelures (verticale groeven in de schacht van een zuil) en het voetstuk van de zuil. De Ionische zuil is maller dan de Dorische zuil.

Verder is er meer dan genoeg te lezen over dit prachtige gebied. Uiteindelijk zullen woorden overbodig worden, maar wil je er gewoon eens naartoe!

Weetje:
Voor veel omringende volken was een variant van het woord Ioniër synoniem voor Grieks. Misschien heeft dit met de naam van de zee te maken.
© 2010 - 2019 Aliki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griekenland, vakantie op LefkasGriekenland, vakantie op LefkasHet eiland Lefkas in Griekenland is er één met verschillende legenden, één over de dichteres Sappho en één over Odysseus…
Corfu (Grieks eiland)Corfu (Grieks eiland)Corfu is een Grieks eiland dat tot de Ionische eilanden behoort. Het is een van de meest groene eilanden en kent een vee…
Griekenland, vakantie op IthakaWaarschijnlijk is dit het enige eiland van alle Griekse waar de mythologische geschiedenis het wetenschappers doet twijf…
Zakinthos: aristocratische schoonheid in de Ionische ZeeHet zuidelijkste eiland in de Ionische Zee is Zakinthos. Het wordt door de Venetianen wel 'Flor di Levante' (bloem van d…
Griekenland, vakantie op PaxosHet kleinste van de Ionische eilanden is Paxos, een eilandje van maar 19 km² oppervlakte. Het eiland lijkt met zijn vele…
Bronnen en referenties
  • http://ithaki.vakanties.nl/

Reageer op het artikel "De Ionische Eilanden"

Infoteur: Aliki
Gepubliceerd: 01-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!