InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Fietsen op het Zweedse eiland Ven

Fietsen op het Zweedse eiland Ven

Fietsen op het Zweedse eiland Ven Ven is een klein Zweeds eilandje dat tussen Zweden en Denemarken ligt. Voor wie op vakantie gaat naar Zuid-Zweden (of Kopenhagen in Denemarken) is het eiland Ven een echte aanrader. Het eiland staat bekend om zijn schoonheid en alle toeristen die er zomers dagelijks komen om te fietsen. Op het eiland kan volop genoten worden van natuur en de mooie huizen. Natuurlijk is fietsen wel afhankelijk van het weer, dus zorg dat van tevoren wordt gekeken naar het weerbericht.

Transport naar het eiland Ven

Vanaf Zweden is het mogelijk om vanaf Landskrona de boot naar Ven te nemen. Bij de haven in Landskrona is er mogelijkheid om de auto gratis te parkeren. De overtocht duurt een half uur en kost per enkele reis 50 kronen (2012). Op het eiland kunnen vervolgens fietsen worden gehuurd. De fietsen kosten tussen 80 kronen (zonder versnellingen) en 100 kronen (met versnellingen). Ook is het mogelijk om in plaats van een normale fiets een tandem te huren. Het is ook mogelijk om de boot vanaf Råå (vlakbij Helsingborg) en vanaf Denemarken te nemen naar Ven. Op het eiland zijn er meestal net zoveel Zweden als Denen te vinden.

Fietsen op Ven

Op het eiland zijn er verschillende fietsen die kunnen worden gehuurd. Het is zelf mogelijk om een soort snorfietsen te huren. In een aantal uur (afhankelijk van het tempo) kan het eiland rond worden gefietst. Bij het toeristenbureau kan een gratis kaart van het eiland in het Engels en het Zweeds worden gepakt. Hier staan verschillende fietsroutes met nummers aangeven. Door de verschillende landschappen, zoals kust/zee, landbouw, bossen en dorpachtige straten gaat de fietstocht heel snel. Neem wel een camera mee, want door alle mooie uitzichtpunten op onder andere de zee kunnen er genoeg mooie plaatjes worden geschoten. Het is aan te raden van tevoren wat eten en drinken mee te nemen, want er zijn genoeg picknickmogelijkheden op het eiland. Ook zijn er genoeg eetmogelijkheden, zoals restaurants en cafés waar je iets kunt eten.

Bezienswaardigheden op het eiland

  • Tycho Brahe museum: in dit museum is alles te vinden over de Deense wetenschapper Tyche Brahe die op het eiland één van Europa's eerste onderzoekinstituten voor empirisch onderzoek heeft laten bouwen.
  • Golfbaan: voor diegenen die van golfen houden is het mogelijk om een dagje te golfen op deze 9-hole golfbaan.
  • Spirit of Hven Backafallsbyn: voor de whiskey liefhebbers is er een whiskey distillerie op het eiland. Hier kan een tour worden genomen in de distillerie en kan er whiskey worden geproefd. Ook kan er gewoon lekker een glaasje worden gedronken en worden gegeten. Houd er wel rekening mee dat het niet mogelijk is om een hele fles whiskey te kopen, want alcohol mag alleen verkocht worden in Zweedse staatswinkels: Systembolaget.
  • Hälsa från Hven: een winkeltje waar je onder andere thee, kruiden en zalf kan kopen dat is gemaakt op het eiland.

Tips

  • Op het eiland is geen geldautomaat, dus zorg dat je altijd wat contact geld bij je hebt in het geval je pinpas het om een bepaalde reden niet doet.
  • Het is mogelijk om je hond mee te nemen op de boot naar Ven. Het is wel belangrijk om te weten dat je hond de hele reis aan de lijn moet zitten.
  • Naast de fiets is het ook mogelijk om het eiland rond te wandelen, de bus te nemen (er is één buslijn) of paard en wagen te huren.
  • Zorg dat je minstens een half uur van tevoren aanwezig bent om kaarten te kopen. Zelfs indien je kaartjes voor de boot online koopt (via email te bestellen op www.ventrafiken.se/) moeten deze minstens een half uur van tevoren worden opgehaald.

Lees verder

© 2012 - 2019 Suzannen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1958Zweden heeft in 1958 de eer om het WK voor dat jaar te mogen organiseren. Het speelsysteem is voor de laatste keer aange…
WK voetbal 1938In 1938 werd al voor de 3e keer het Wereldkampioenschap voetballen gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Frankrijk om…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
EK voetbal 2004De 12e editie van het WK wordt in 2004 georganiseerd in Portugal. België weet dit jaar wederom de eindstrijd weer niet t…
Bronnen en referenties
  • http://www.landskrona.se/Turist/Ven/Infoer-din-resa.aspx
  • http://www.ventrafiken.se/

Reageer op het artikel "Fietsen op het Zweedse eiland Ven"

Infoteur: Suzannen
Laatste update: 26-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Zweden
Schrijf mee!