InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Les Gorges de l'Ardèche

Les Gorges de l'Ardèche

Tussen Vallon Pont d'Arc en Saint Martin d'Ardèche loopt een indrukwekkende kloof langs de rivier de Ardèche. Deze kloof wordt wel eens de Grand Canyon van Frankrijk genoemd en via de D290 kan je er met de auto doorheen rijden. Wat valt er te zien en te doen in Les Gorges de l'Ardèche en hoe is deze ontstaan?

D290, de route

De route door de Gorges de l'Ardèche is 35 kilometer lang. Hij doorklieft een bergpas van kalkrotsen, waarin door de rivier de Ardèche ravijnen en grotten zijn ontstaan. Overal langs de route zijn uitkijkpunten van waar je de indrukkende bergen kan bewonderen. Diep beneden de weg, onder in het dal slingert zich de rivier de Ardèche. Deze route is voor de liefhebbers ook met kano over de rivier te volgen. Tijdens de kanovaart kom je stroomversnellingen, obstakels en versmallingen tegen. De tocht over dit gedeelte van de Ardèche wordt niet aanbevolen voor kinderen onder de zeven jaar en duurt echt een hele dag. Het vertrekpunt voor de kanovaart is gelegen bij Pont d'Arc.

Uitkijkpunten die je niet mag missen:
Bron: Vpe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Vpe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Pont d'Arc: een natuurlijke brug over de Ardèche
  • Belvédère de la Madeleine: prachtig uitzicht over het dal, net voor de ingang van Grotte de la Madeleine.

Het ontstaan van Gorges de l'Ardèche

Gorges betekent letterlijk kloven en deze kloven zijn ontstaan door erosie van het kalkgesteente waaruit de bergen in dit gebied bestaan. Het gebied kreeg zijn vorm door het water van de Jurazee die 200 miljoen jaar geleden het Centraal Massief onder water zette. Hierdoor vonden kalkafzettingen op de rotsige ondergrond plaats, de Krijtzee herhaalde dit proces later nog eens. Zo'n 2 miljoen jaar geleden kwam de aardkorst in beweging en werden er bergen en vulkanen gevormd. In de Ardèche scheurde het gebergte open waardoor er diepe kloven ontstonden. Het kalkgesteente werd door regenwater en gletsjers verder uitgehold zodat grotten en spelonken ontstonden. Het gebied rondom de Ardèche is niet alleen zeer oud, maar ook al zeer lang bewoond. In 1994 werd een grot gevonden vlakbij Vallon Pont d'Arc. Deze grot is niet te bezoeken, wel is er een informatiecentrum over de grot in Vallon Pont d'Arc. Volgens onderzoek moeten de tekeningen aangetroffen in de grot 30.000 tot 32.000 jaar oud zijn. Dit zijn de oudste rotstekeningen die tot nu toe gevonden zijn.

Grotten

Langs de route Gorges de l'Ardèche zijn een aantal grotten te vinden en waarschijnlijk wachten vele grotten hier nog op ontdekking. De grotten die hier te bezoeken zijn, zijn:

Grotte de la Madeleine

Dit is een druipsteengrot met prachtige kleuren met veel rood van achtergebleven klei. De grootste zaal was gevuld met rode klei toen hij werd ontdekt. Dit is er beetje bij beetje uitgeschept, waarna een prachtige zaal overbleef.

Grotte St. Marcel d'Ardèche

De Grotte St. Marcel d'Ardèche is de langste druipsteengrot van Europa en bestaat uit een mystiek netwerk van 46 kilometer lange onderaardse gangen. Hiervan is 32 kilometer open voor publiek. De grot is vooral bekend vanwege zijn druipsteenwatervallen.

Grotte Marzal

Deze grot bevindt zich maar liefst honderddertig meter onder de grond en is zowel naar beneden als weer terug naar boven bereikbaar via een lastig begaanbare roestige trap. De grot is gelegen tegenover het dinobos.

Grotte Orgnac

Honderdtwintig meter onder de grond vind je een parcours van 500 meter door de druipsteengrotten van Grotte Orgnac. Deze grotten werden ontdekt in 1935. Op de heenweg naar beneden moet je lopen naar een diepte van honderdtwintig meter onder zeeniveau, maar terug ga je met de lift.

Verder zijn er talrijke ontdekte grotten (ongeveer 2000) in de Ardèche waarin speleologie kan worden bedreven. Dit doe je het veiligst onder begeleiding van een ervaren gids. Dit kan bijvoorbeeld in:
  • Aven Double, vlakbij St. Remèze. De benodigde apparatuur krijg je daar en iedereen vanaf 10 jaar kan meedoen.
  • Grotte des Huguenots: vrij kleine, vrij te bezoeken grot. Te vinden vlakbij de Grotte des Tunnels.
  • Grotte des Tunnels, deze ligt vlak bij Vallon Pont d'Arc. De grot is te bezoeken zonder gids. In het café bij de ingang krijg je een vel papier met wat uitleg.
Gerelateerde artikelen
Vallon Pont d’Arc en omstrekenHeb je reisplannen, maar weet je niet waar naartoe? Dan word je hier warm gemaakt voor het zuiden van de Ardèche. Er is…
Viersterrencamping le Provençal in de ArdècheBen je op zoek naar een geschikte locatie voor je verblijf in de Ardèche? Dan is een van de honderden mogelijkheden vier…
Kastanje: nationaal symbool van de ArdècheKastanje: nationaal symbool van de ArdècheEen bast vol stekels, een bruin velletje en een witte kern bestaand uit een of twee vruchten, Dat is de kastanje, het na…
Gorges du Verdon & Lac de Sainte-CroixDe Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile af…
Wijnen uit de ArdècheDe Romein Plinius de Oudere schreef 2000 jaar geleden al lyrisch over de wijn uit de Ardèche. Hij prees de wijnstok als…
Bronnen en referenties
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/grottekeningen-vallon-pont-darc-oudste-ter-wereld
  • http://www.informatieardeche.nl/algemene-informatie/ligging-en-landschap
  • http://www.escale-ardeche.com/produit/l-aven-double-9.htm
  • Afbeelding bron 1: Vpe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Les Gorges de l'Ardèche"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!