InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > 1 augustus: Zwitserse nationale feestdag

1 augustus: Zwitserse nationale feestdag

1 augustus: Zwitserse nationale feestdag De nationale feestdag van Zwitserland is 1 augustus. Op die dag wordt er volop feestgevierd. Dat gaat gepaard met diverse evenementen en vreugdevuren. In vooral de grote(re) steden wordt er als afsluiting 's avonds prachtig vuurwerk afgestoken. Voor wie zijn vakantie in Zwitserland doorbrengt en er rond die periode is, is het een echte aanrader om dit eens mee te maken. Vooral 's avonds zijn die vreugdevuren en het vuurwerk op de omliggende bergen een prachtig gezicht.

Inhoud

1 augustus in Zermatt / Bron: ©ottergraafjes1 augustus in Zermatt / Bron: ©ottergraafjes

1 augustus Zwitserse nationale feestdag

Op 1 augustus 1291 hebben de kantons Uri, Schwyz en Unterwalden gezamenlijk een eeuwige eed afgelegd. Dit gebeurde op de Rütli, een alpenweide in kanton Uri in de gemeente Seelisberg. In deze eed hebben ze gezworen dat ze elkaar tijdens aanvallen zullen beschermen en ondersteunen. Vervolgens is in 1889 door de Bondsraad vastgelegd dat 1 augustus de Zwitserse nationale feestdag is. Vanaf 1 augustus 1994 geldt de 1e augustus ook echt als een officiële nationale feestdag en is iedereen op die dag vrij. Dat was daarvoor namelijk niet het geval. Op 26 september 1993 is dit in referendum besloten. Het 1e Augustus initiatief werd met bijna 85% van de stemmen geaccepteerd.

Andere benamingen

In Zwitserland wordt naast Duits, ook Frans, Italiaans en Reto-Romaans gesproken. Daarom zullen de namen Schweizer Nationalfeiertag (Duits), Fête nationale Suisse (Frans), Festa nazionale Svizzera (Italiaans) en Fiasta naziunala Svizra (Retoromaans) ook worden genoemd. Dat hangt namelijk af in welk deel van Zwitserland je bent. In het grootste gedeelte van Zwitserland spreken ze alleen Duits/Schwyzerdütsch. Dat is in de kantons:
  • Zürich
  • Luzern
  • Uri
  • Schwyz
  • Obwalden
  • Nidwalden
  • Glarus
  • Zug
  • Solothurn
  • Bazel-Stad
  • Basel-Landschaft
  • Schaffhausen
  • Appenzell Ausserrhoden
  • Appenzell Innerrhoden
  • Sankt Gallen
  • Aargau
  • Thurgau

In Bern, Fribourg en Wallis wordt zowel Duits als Frans gesproken. In Graubünden spreekt men Duits, Italiaans en Reto-Romaans. In Vaud, Genève en Neuchâtel spreken ze Frans. In Ticino spreken ze Italiaans.

Evenementen

Ondanks dat 1 augustus de officiële nationale feestdag is, wordt er soms op de avond ervoor - dus op 31 juli - al feestgevierd. Dit kan per plaats en kanton verschillen. Niet ieder dorpje of stad doet aan het speciale 1 augstusfeest. Dit kan trouwens per jaar verschillen. Het is daarom verstandig - wil je eens een 1 augustusfeest meemaken (is zeker de moeite waard) - dit van te voren even bij de lokale VVV na te vragen. Zij weten meestal wel of er in de omgeving ook een speciaal evenement is. En anders zijn ze vaak bereid om dit voor je na te vragen.

Brandgevaar

Doordat het in de zomer van 2018 ontzettend droog was, werd op veel plaatsen het traditionele vuurwerk afgelast. Dit was onder andere het geval in Zermatt.

Evenementen in 2019

Hieronder volgt een greep uit de bekende evenementen rond 1 augustus 2019. Er worden op meerdere plekken festiviteiten gehouden. Het is daarom niet geheel onverstandig om informatie in te winnen bij de lokale VVV. Zij kunnen meer vertellen en weten vaak ook wat de eventuele entreekosten zijn.

Kanton Plaats Datum Naam evenement Entree
UriAltdorf1 augustus1.August Dorffest in Altdorfonbekend
Fleulen31 juliGrosses Feuerwerk in Flüelenonbekend
VaudLausanne1 augustus - 2 augustusFireworks in Ouchyonbekend
Lausanne1 augustus1st of August - The official ceremonyonbekend
Basel-LandRoggenburg31 juli - 1 augustusBundesfeier Roggenburg 2019gratis
AargauMuri1 augustusBundesfeieronbekend
Zofingen1 augustusBundesfeier inkl. Sportlerehrung onbekend
FribourgFribourg1 augustusNational day celebration - 1st of augustonbekend
BernBrienz1 augustusAugust 1st, Swiss national day celebrationonbekend

Traditionele lokale folklore

Tijdens de 1 augustus-viering laten de Zwitsers verschillende traditionele folklore zien. Men kan genieten van de mooie lokale dansen, verzorgd door diverse Trachtengruppe (dansgroepen), het sfeervolle jodelen, het zingen door kinder- en jeugdkoren en natuurlijk Alpenhoornblazen. Daarnaast is er prachtig houtsnijwerk te zien.

Trycheln

Zodra het schemerig wordt verzamelt een grote groep mannen zich. Ze dragen een lange stok op hun schouders met aan weerszijden een grote koeienbel. Ze lopen in optocht - in de maat - door de straten en je hoort dan bijna alleen maar het klingelen van die grote koeienbellen. De oorspronkelijke bedoeling hiervan was om kwade geesten te verdrijven.

Alpenhoorn / Bron: ©ottergraafjesAlpenhoorn / Bron: ©ottergraafjes
Alpenhoornblazen
Er wordt niet alleen op 1 augustus op een alpenhoorn geblazen. Soms kun je - als je geluk hebt - op een alpenweide dit prachtige geluid horen. Een alpenhoorn is van hout gemaakt. Het is van binnen helemaal uitgehold. Het mondgedeelte is smal en het uiteinde loopt breder uit. Dat ziet eruit als een hoorn.

Fahnenschwingen

Dit wordt in het Nederlands vendel- of vlaggenzwaaien genoemd. Hierbij gebruikt men een zijden vaandel van 120x120 cm. Deze wordt heen en weer bewogen. Dat heen en weer bewegen gaat niet lukraak, er zijn verschillende zwaaitechnieken - maar liefst 90 verschillende! - die worden gebruikt. Dan wordt de vaandel in de lucht gegooid en weer opgevangen. Vaak wordt dit vendelzwaaien met Alpenhoornblazers vergezeld.

Overige gezelligheid

Het is duidelijk te zien dat dit een nationale feestdag is. Huizen en andere gebouwen zijn met zowel de Zwitserse vlag, als de vlag van het kanton en/of gemeente versierd. Veel inwoners gaan in klederdracht (rood-witte kleding) de straten op. De bakkers bakken lekkere broodjes met daarop de Zwitserse vlag. Daarnaast zijn er braderieën, kun je genieten van de typische Zwitserse gerechten - zoals kaasfondue en raclette -, luisteren naar verschillende optredens en andere soorten muziek. Er zijn zelfs spelletjes waaraan je mee kunt doen.

Vuurwerk

En als het dan donker wordt, komt misschien wel het mooiste van die dag. Kinderen lopen dan met lampions - dat is voor hen een papieren lantaarn waarin een kaars brandt - door de donkere straten. Veelal klinkt er ook muziek als de kinderen door de straten lopen. Vervolgens worden de vreugdevuren aangestoken en wordt er in de grote(re) steden en op de bergen en heuvels schitterend vuurwerk afgestoken. In bijvoorbeeld Zermatt wordt dit door gemeente gedaan, maar er zijn natuurlijk ook veel particulieren die op deze dag hun vuurwerk de lucht in schieten. Dit vuurwerk is enkele dagen van te voren te koop. Op diverse plaatsen wordt op straat - veelal bij drukbezochte gebieden, zoals winkelcentra en stations - vuurwerk verkocht.

Opvallend

De Zwitserse berg de Säntis (2.502 meter) werd in 2009 voorzien van een enorme Zwitserse vlag. Deze vlag werd door 14 bergbeklimmers opgehangen. In 2017 wordt deze enorme vlag weer op de Säntis gehangen. Dit heeft te maken met het jubileum van de Säntiskabelbaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Feestdagen zijn voor velen een synoniem geworden voor een vrije dag. Aan de oorspronkelijke betekenis wordt vaak niet me…
Nationale Bevrijdingsdag5 mei staat bekend als Bevrijdingsdag. Op deze dag worden er door het hele land allerlei activiteiten georganiseerd. Het…
Saint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New YorkSaint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New YorkIerland, het land van veertig tinten groen, heeft een feestdag waarbij groen de hoofdkleur is. Saint Patrick's Day is ee…
Beleggen in Zwitserse frankBeleggen in Zwitserse frankBeleggen in Zwitserland is voor veel ondernemers aantrekkelijk, omdat de Zwitserse frank de sterkste munt ter wereld is.…
Feestdagen in ZwedenDe Zweden houden graag vast aan een aantal traditionele feesten, sommige zijn uitgegroeid tot nationale feestdagen ander…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • http://www.myswitzerland.com/nl-nl/1-augustus-de-nationale-feestdag.html
  • http://www.myswitzerland.com/nl-nl/service-aanbiedingen/evenementen.html?strubrik=1560
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_feestdag_van_Zwitserland
  • http://www.bergwijzer.nl/nieuws/nationale-feestdag-in-zwitserland
  • http://www.myswissalps.com/nl/forum/t/1-augustus-in-zwitserland
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "1 augustus: Zwitserse nationale feestdag"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 17-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!