Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2008

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2008 Vliegen is een veilige manier van reizen, al doet een opsomming van vliegtuigongelukken anders vermoeden. Vliegen is vele malen veiliger dan deelnemen aan het verkeer op de weg. Ondanks dat, stappen we achter het stuur en ondanks de vliegrampen die we op televisie zien en waarover we op onze tablet lezen, beklimmen we de vliegtuigtrap. Immers, per dag landen er wereldwijd honderdduizend vliegtuigen zonder dat er zich noemenswaardige problemen voordoen.

Vliegen in 2008

Het jaar 2008 was het jaar van de pelikanen die in botsing kwamen met een vliegtuig. Er ontstond een witte wolk van veren. De vogels overleefden de botsing niet en het vliegtuig werd onbestuurbaar. De piloot probeerde wat hij kon maar kreeg het toestel niet meer omhoog. Het was ook het jaar dat een piloot, van wie de vlieglicentie was ingetrokken, toch achter de stuurknuppel plaatsnam. Hij hield het toestel niet in de lucht. Vaker stapte een onverantwoordelijke piloot de cockpit in, zoals de piloot die had gedronken, of de piloot die niet in orde was. Ze hadden niet moeten vliegen, maar deden het toch. De passagiers hadden daar geen weet van.

Vliegtuigongelukken in 2008

19 december 2008

Op vrijdag 19 december 2008 vloog de Britten-Norman BN-2A-20 Islander van Air Vanuatu tegen een bergketen. De piloot en 1 van de 9 passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Olpoi-Lajmoli Airport voor een binnenlandse vlucht naar Luganville/ Espiritu Santo-Pekoa International Airport op Vanuatu.

De Britten-Norman BN2A-20 Islander vloog een regelmatige passagiersdienst tussen Lajmoli en Pekoa. Het toestel was zwaar beladen en klom langzamer dan normaal; de passagiers maakten zich steeds meer zorgen over de geringe hoogte. Het toestel sloeg tegen bomen en struiken en kwam uiteindelijk hard tot stilstand. De plaats van het ongeluk was op ongeveer 1200 m boven de zeespiegel, op de westelijke begroeide helling, ongeveer 25 m onder de top van de bergrug. Het toestel was 7% overbelast waardoor de klim te traag ging. Bovendien waren de veiligheidsgordels niet goed, waardoor er een verhoogd risico op verwonding was. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de dood van de passagier geweest.

Caribische Zee

15 december 2008

Op maandag 15 december 2008 stortte de Britten-Norman BN-2A Trislander Mk.III-2 van Línea Aérea Puertorriqueña in de Caribische Zee, voor de Turks- en Caicoseilanden. Alle inzittenden, 1 piloot en 11 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Los Caballeros-Cibao International Airport Santiago in de Dominicaanse Republiek en had Mayaguana Airport op de Bahama’s als bestemming. Een uur na de start meldde de piloot dat hij problemen had met het toestel: het explodeerde en stortte in zee. Het wrak is nooit gevonden. De piloot had nooit mogen vliegen: zijn licentie bleek al in 2006 te zijn ingetrokken.

Mexicaanse minister

4 november 2008

Op dinsdag 4 november 2008 crashte een Learjet 45 van de Mexicaanse regering. Alle inzittenden, 3 bemanningsleden en 6 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok voor een officiële staatsvlucht van San Luis Potosí Airport voor een binnenlandse vlucht naar Mexico City-Benito Juárez International Airport in Mexico.

Aan boord waren ondermeer de Mexicaanse minister van Binnenlandse Zaken Juan Camilo Mouriño, plaatsvervangend procureur-generaal José Luis Santiago Vasconcelos en campagneleider Miguel Monterrubio Cubas. Het vliegtuig stortte neer op de Monte Pelvoux in bewoond gebied en vloog in brand. Meerdere auto's werden vernield en zeven mensen op de grond werden gedood.

Nepal

8 oktober 2008

Op woensdag 8 oktober 2008 crashte de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 van Yeti Airlines. Twee van de 3 bemanningsleden overleefden de crash niet en 18 van de 19 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Kathmandu-Tribhuvan voor een binnenlandse vlucht naar Lukla-Luchthaven Lukla in Nepal. De 1600 meter lange landingsbaan ligt op 9380 meter hoogte. Tijdens de landing kwam de Twin Otter in contact met rotsen in de buurt, crashte en vloog in brand. De piloot was de enige overlevende.

Piloot

5 oktober 2008

Op zondag 5 oktober 2008 stortte de Britten-Norman BN-2A-26 Islander, een privé toestel, neer op 33 km ten noordwesten van Barberton in Zuid-Afrika. Alle inzittenden, de piloot en 8 passagiers, kwamen om.

Het toestel vertrok van Nelspruit-Kruger Mpumalanga International Airport voor een binnenlandse vlucht naar Bloemfontein/ New Tempe in Zuid-Afrika. Twee families, waaronder de eigenaar van het vliegtuig, zouden naar Mozambique worden gevlogen. Er zat een vervangende piloot achter de stuurknuppel, omdat de eigen piloot niet kon. De vervanger werd in drie dagen tijd opgeleid voor de vlucht met dit toestel. Ongeveer 20 minuten na het opstijgen zag een getuige dat het toestel lager dan anders over de boerderij vloog, richting de bergen. In de bergen was dikke mist, de getuige verloor het toestel uit het oog en ongeveer twee minuten later hoorde hij een explosie. Het wrak lag op een hoogte van bijna 1500 meter en werd de volgende dag gevonden. Het vliegtuig was door een pijnboomplantage geploegd en in brand gevlogen. De piloot was overvallen door plotseling slecht weer.

Vonken

19 september 2008

Op vrijdag 19 september 2008 crashte de Learjet 60 van Global Exec Luchtvaart. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 2 van de 4 passagiers, vonden de dood. De twee overlevenden raakten ernstig gewond. Het toestel wilde vertrekken van Columbia Metropolitan Airport voor een binnenlandse vlucht naar Los Angeles Van Nuys Airport in Amerika. De start leek normaal totdat er vonken uit het vliegtuig kwamen. Het steeg daarna niet op maar raakte paaltjes en een hek van de landingsbaan, schoot over een weg en kwam tot stilstand in een dijk aan de overkant van de weg. Als waarschijnlijke oorzaak werd gebrekkig onderhoud aan de banden aangewezen en een tekortkoming in het ontwerp van de Learjet-motor.

Rusland

14 september 2008

Op zondag 14 september 2008 crashte de Boeing 737-505 van Aeroflot-Nord tijdens een nachtvlucht op 11,5 km noordoostelijk van Perm Airport in Rusland. Alle 6 bemanningsleden en 82 passagiers kwamen om. De Boeing vertrok van Moskva-Sheremetyevo Airport voor een binnenlandse vlucht naar Perm Airport in Rusland. Het toestel raakte onderweg in moeilijke weersomstandigheden en het contact werd verloren. De piloot verloor zijn oriëntatie tijdens de nachtvlucht door de wolken. De afdaling ging te steil en het toestel crashte. Het bleek dat de piloot alcohol had gedronken en dat hij overwerkt was.

Kongo

1 september 2008

Op maandag 1 september 2008 stortte de Beechcraft 1900C-1 van Air Serv International neer, met 17 slachtoffers tot gevolg. Twee bemanningsleden en 15 passagiers stierven. Het toestel vertrok van Kisangani Airport voor een binnenlandse vlucht naar Bukavu-Kavumu Airport in Kongo. Het vliegtuig naderde Bukavu in zwaar weer en vloog in een steile bergrug, ongeveer 15 kilometer ten noordwesten van Bukavu. De plaats van de crash was op ongeveer 3000 meter boven de zeespiegel op een steile helling van de berg Kahuzi in een dichte jungle.

Guatemala

24 augustus 2008

Op zondag 24 augustus 2008 verongelukte een Cessna 208 van Aereo Ruta Maya. De 2 bemanningsleden kwamen om en 9 van de 12 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Guatemala Stad-La Aurora Airport voor een binnenlandse vlucht naar El Estor Airport in Guatemala. Na ongeveer 18 minuten meldde de piloot een noodsituatie. Het vliegtuig kon geen hoogte behouden en hij wilde een noodlanding maken. Een crash volgde en daarna een brand. Oorzaak was een plotselinge motorstoring gevolgd door een noodlanding op ongeschikt terrein.

Iran

24 augustus 2008

Op zondag 24 augustus 2008 crashte een Boeing 737-219 van Itek Air. Van alle 90 inzittenden komen 65 om. Het toestel ging op weg van de internationale luchthaven van Bisjkek-Manas in Kirgizië naar Teheran-Imam Khomeini International Airport in Iran.
In de namiddag passeerde een onweersbui met regen Bishkek. Tijdens het opstijgen daalde de cabinedruk, waarop de bemanning besloot om terug te keren. Het toestel vertraagde, maar kwam niet goed uit voor de landingsbaan. Ze kregen een andere baan toegewezen en moesten daarvoor nog een bocht maken. Tijdens deze bocht daalde het toestel snel en knalde op 7.5 km van de landingsbaan op de grond.

Spanje

20 augustus 2008

Op woensdag 20 augustus 2008 verongelukte een McDonnell Douglas MD-82 van Spanair. De 6 bemanningsleden kwamen om en 148 van de 166 passagiers.

Het toestel vertrok van luchthaven Madrid-Barajas voor een binnenlandse vlucht naar Las Palmas-Airport de Gran Canaria in Spanje. Bij het opstijgen meldde de bemanning ter hoogte van de verkeerstoren dat er problemen waren. Het vliegtuig keerde terug en parkeerde. De bemanning stopte de motoren en technici probeerden het probleem op te lossen. Daarna startte het toestel opnieuw. Eenmaal in de lucht, daalde het weer. De staart raakte de grond en daarna een vleugel, het toestel schoot over onregelmatig terrein door en ging steeds verder kapot. Meer dan 1000 meter verder kwam het al brandend tot stilstand. Het toestel bleek onjuist geconfigureerd te zijn, er waren verkeerde onderdelen gemonteerd.

Doorstart

31 juli 2008

Op donderdag 31 juli 2008 crashte een British Aerospace BAe-125-800A van East Coast Jets. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 6 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Atlantic City voor een binnenlandse vlucht naar Owatonna Airport in Amerika. Voor de landing maakte de crew nog een ronde boven het vliegveld, een go-around, een doorstart. Bij de landing raakte het toestel antennes en schoot een maïsveld in. De doorstart is het toestel waarschijnlijk fataal geworden. Ook ontbrak er discipline in de cockpit en was de crew vermoeid.

Chili

10 juli 2008

Op donderdag 10 juli 2008 verongelukte de Beechcraft 99A van Aerocord in Chili. Alle inzittenden, de piloot en 9 passagiers, kwamen om. Het toestel had willen vertrekken van Puerto Montt-Marcel Marchant Airport voor een binnenlandse vlucht naar Melinka Airport in Chili. Onmiddellijk na het opstijgen ontgrendelde de motorkap van een van de motoren. De piloot prepareerde daarop een noodlanding. Het toestel viel stil en boorde zich met de neus in de grond en ging in vlammen op. Hoogstwaarschijnlijk heeft de piloot een fout gemaakt. Dat tijdens de inspectie de ontgrendelde motorkap niet werd opgemerkt speelde mee.

Soedan

10 juni 2008

Op dinsdag 10 juni 2008 crashte de Airbus A310-324 van Sudan Airways. Van de bemanningsleden overleed er 1 van de 11 en van de passagiers 29 van de 203. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Damascus in Syrië voor een vlucht naar Khartoum-Civil Airport in Soedan. Het weer was slecht weer met een onweersbui en de baan was nat. Het vliegtuig schoot de landingsbaan voorbij en vatte vlam.

Chili

7 juni 2008

Op zaterdag 7 juni 2008 crashte een Cessna 208B Grand Caravan van Patagonia op 18 km voor de eindbestemming. De piloot kwam om, de 9 passagiers overleefden de crash. Het toestel vertrok in slecht weer van Puerto Montt-Marcel Marchant Airport voor een binnenlandse vlucht naar La Junta Airport in Chili. Het vliegtuig kwam niet aan op de bestemming en raakte vermist. Door de verse sneeuw kon er niet meteen gezocht worden naar het wrak. Op 11 juni werd het vliegtuig in een bosrijke berghelling gevonden op een hoogte van 3300 meter. Waarschijnlijk heeft de piloot een fout gemaakt.

Honduras

30 mei 2008

Op vrijdag 30 mei 2008 kreeg de Airbus A320-233 van TACA International Airlines een ongeluk tijdens de landing. Een van de 6 bemanningsleden verloor het leven. Twee van de 118 passagiers vonden de dood. De Airbus vertrok van San Salvador-Comalapa International Airport in El Salvador voor een vlucht naar Tegucigalpa-Toncontin Airport in Honduras. De landing ging niet goed en door de klap van de touch down raakte het toestel ernstig beschadigd.

Minister

2 mei 2008

Op vrijdag 2 mei 2008 crashte de Beechcraft 1900C van Zuid-Sudan Air Connection. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 19 passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Wau Airport voor een binnenlandse vlucht naar Rumbek Airport in Zuid-Soedan. De Beech 1900 vloog een delegatie leiders van Sudan People's Liberation Movement. Een van de passagiers was Dominic Dim, minister van defensie van Zuid-Soedan. In de buurt van Rumbek kwam er een storing in beide motoren, waardoor het toestel op 45 kilometer voor de eindbestemming neerstortte.

Equatoriaal-Guinea

16 april 2008

Op woensdag 16 april 2008 stortte de Antonov 32 van Equatoriaal-Guinea National Guard neer in zee in de buurt van Annobón Island. Alle 13 (11) inzittenden kwamen om. Het toestel was vertrokken van Bata Airport in Equatoriaal-Guinea en stortte na het slippen van de baan in de zware wind en regen in zee. Er was onduidelijkheid over het aantal mensen aan boord: 13 of 11.

Kongo

15 april 2008

Op dinsdag 15 april 2008 crashte een McDonnell Douglas DC-9-51 van Hewa Bora Airways. De 8 bemanningsleden overleefden de crash. Van de 86 passagiers overleden er 3. Het toestel vertrok van Goma Airport en wilde naar Kisangani Airport, beide in Kongo. Op de startbaan lag een plas, die de oorzaak was van het verlies aan stuwkracht in een van de motoren. Het vliegtuig crashte 100m van de startbaan in een woonwijk en vloog in brand. Op de grond vielen 37 doden. Over het aantal slachtoffers doen verschillende cijfers de ronde (40 en 44).

Suriname

3 april 2008

Op donderdag 3 april 2008 crashte de Antonov 28 van Blue Wing Airlines. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 17 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Paramaribo-luchthaven Zorg en Hoop voor een binnenlandse vlucht naar Lawa-Antino Airport in Suriname. De Antonov vloog in een beboste heuvel tijdens een poging om te landen. Rapporten schrijven dat er nog een vliegtuig op de baan was op hetzelfde moment. De An-28 heeft blijkbaar de landing afgebroken en crashte tijdens de doorstart.

Londen

30 maart 2008

Op zondag 30 maart 2008 crashte een Cessna 500 Citation I, een privé-toestel. De beide bemanningsleden en 3 passagiers vonden de dood. De Cessna had van Londen-Biggin Hill Airport in Verenigd Koninkrijk naar Pau-Uzein Airport in Frankrijk willen vliegen. Na het opstijgen vroeg de piloot om een onmiddellijke terugkeer naar de luchthaven: de copiloot meldde trillingen van de motor. Het vliegtuig vloog zeer laag over enkele huizen totdat een vleugel een dak raakte. Het toestel raakte de grond, vernielde een aangebouwde garage en vloog in brand. Men denkt aan een botsing met vogels, maar duidelijk bewijs werd er niet gevonden.

Pelikanen

4 maart 2008

Op dinsdag 4 maart 2008 crashte een Cessna 500 Citation I van Interstate Helikopters. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 3 passagiers, kwamen om. De Cessna wilde vliegen van Oklahoma City-Wiley Post Airport naar Mankato Municipal Airport in Amerika. Tijdens het opstijgen werd de controle over het toestel verloren waardoor het in een steile daling terechtkwam. Het crashte in bebost gebied op ongeveer anderhalve kilometer van het vliegveld. Waarschijnlijk hebben de vleugels en de rechter motor schade opgelopen door een botsing met een vlucht pelikanen. Een getuige op de grond had een witte wolk van veren zien dwarrelen.

Venezuela

21 februari 2008

Op donderdag 21 februari 2008 crashte een toestel van het type ATR-42-300 van Santa Bárbara Airlines. Alle inzittenden, 3 bemanningsleden en 43 passagiers, vonden de dood. Het toestel wilden voor een binnenlandse vlucht van Mérida-A Carnevalli Airport naar Caracas-Simón Bolívar International Airport in Venezuela vliegen. Kort na het opstijgen vloog het op een hoogte van 4100 meter in de zijkant van een berg, met de naam ‘Indian Face’, in het Spaans ‘La Cara del Indio’. De piloot had geen tijd gehad om waarschuwingsberichten te verzenden. Bergingswerkers troffen toestel een dag later verpulverd aan. Onder de slachtoffers waren anti-Chávez politiek analist, Italo Luongo en Alexander Quintero, de pro-Chávez burgemeester van Mucuchies, de 11-jaar-oude zoon van Quintero en twee familieleden van de federale onderminister van veiligheid Tarek El Alssami, een Amerikaanse en een employé van de Stanford Financial Group Bank.

Los Roques Archipel

4 januari 2008

Op vrijdag 4 januari 200 crashte de Laat L-410UVP-E3 van Transaven. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 12 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Caracas-Simón Bolívar International Airport voor een binnenlandse vlucht naar Los Roques Airport in Venezuela. Tijdens de afdaling voor Los Roques meldde de piloot via de radio dat beide motoren haperden. De piloot wilde een noodlanding maken op de Los Roques Archipel, maar haalde de eilanden niet. Het toestel stortte in zee en werd pas in 2013 gevonden door Amerikaanse zeeverkenners van het schip Sea Scout die op zoek waren naar een wrak van een ander vliegtuig. Het lag op bijna tien kilometer voor de kust van Los Roques, op een diepte van ongeveer 974 meter.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vliegtuigongelukken vliegen je om de orenVliegtuigongelukken vliegen je om de orenOp 1 juni 2009 stort een vliegtuig van Air France in de Atlantische Oceaan. Alle 228 inzittenden komen waarschijnlijk om…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2016Het jaar 2016 is een jaar van een aantal rampzalige vliegtuigongelukken. Het meest indrukwekkende was het ongeluk met he…
B-17 Flying Fortress - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogB-17 Flying Fortress - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogEen bekende bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog aan Amerikaanse zijde was de B-17 Flying Fortress. Dit vliegtuig is…
Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009In de 21ste eeuw wordt er veel gevlogen, voor het werk, voor het plezier, voor familiebezoek of vakantie. In de meeste g…

Tips om langeafstandsvluchten te doorstaanTips om langeafstandsvluchten te doorstaanNiets is fijner dan je dagelijkse routine even achter je te kunnen laten en te vertrekken op die reis waar je al enkele…
Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw – 2012Mist, stofstormen, onweer en windshear, het zijn verraderlijke weersomstandigheden voor vliegtuigen. Vogels kunnen dodel…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Los_Roques_archipelago_Transaven_Let_L-410_crash geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20000131-0 geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Bárbara_Airlines_Flight_518 geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/AAR0905.pdf geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://www.z24.nl/economie/vliegen-steeds-veiliger-2014-is-een-bizarre-uitschieter-482935 geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://www.omrekenen.eu/lengte/voet.html geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Doorstart_%28luchtvaart%29 geraadpleegd op 30 maart 2015
  • http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Year=2008 geraadpleegd op 30 maart 2015
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 18-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.