Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2000
Zolang het vliegtuig bestaat storten er toestellen naar beneden. De oorzaak kan van technische aard zijn, die al dan niet voorkomen had kunnen worden. Het kan ook vette pech zijn dat het toestel uit de lucht valt, een ongelukkige samenloop van omstandigheden die niet voorzien had kunnen worden. Het personeel kan het ongeluk veroorzaken door verkeerd handelen en er kan opzet in het spel zijn. In de eenentwintigste eeuw zijn er al heel wat crashes te betreuren, te beginnen bij het jaar 2000.
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen in het jaar 2000
In het jaar 2000 zijn diverse vliegtuigen gecrasht met allemaal verschillende oorzaken. Het slechte weer, een stukje titaniumschroot, plotseling verlies van snelheid, een uitgestelde landing: honderden mensen vonden dat jaar de dood terwijl ze op weg waren naar hun vakantiebestemming of juist van vakantie terugvlogen naar huis. Vaak konden de piloten er niets aan doen, zoals in het geval van de Concorde die van Parijs naar New York zou vliegen. Het toestel dat vier minuten daarvoor was opgestegen had een stukje titanium verloren dat op de landingsbaan was blijven liggen. Dat stukje metaal van een paar centimeter groot zette een kettingreactie in werking waar geen houden meer aan was. De Concorde sneuvelde, terwijl het type toestel de reputatie had van uiterst betrouwbaar.
Singapore Airlines
31 oktober 2000
Op dinsdag 31 oktober 2000 verongelukt de Boeing 747-412 van Singapore Airlines. Van de bemanning verliezen vier van de 20 hun leven en van de passagiers 79 van de 159. Het toestel vertrok van Taipei Chiang Kai Shek International Airport in Taiwan met als bestemming de internationale luchthaven van Los Angeles in Amerika.
De weersomstandigheden waren slecht. Een paar seconden na het opstijgen raakte het toestel een betonnen wand en machinerieën en stortte terug op de baan. Het toestel brak en vatte vlam, gleed over de landingsbaan en botste op meer voorwerpen die verband hielden met de werkzaamheden die aan het vliegveld werden gedaan en kwam aan het einde van de landingsbaan tot stilstand.
Gulf Air
23 augustus 2000
Op woensdag 23 augustus 2000 crasht de Airbus A320-212 van Gulf Air. Alle inzittenden, acht bemanningsleden en 135 passagiers, komen om. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Cairo in Egypte met als bestemming de internationale luchthaven van Bahrein.
Het vliegtuig naderde de luchthaven van de eindbestemming, de crew zette de landing in maar brak die af. Bij de tweede landing daalde het toestel te snel en klapte in zee.
Concorde
25 juli 2000
Op dinsdag 25 juli 2000 crasht de Aérospatiale / BAC Concorde 101 van Air France. Alle 100 passagiers en 9 bemanningsleden komen om. Op de grond vallen nog eens vier slachtoffers. Het toestel vertrok van luchthaven Parijs-Charles de Gaulle in Frankrijk met als bestemming New York John F. Kennedy International Airport.
Het vertrek werd vertraagd vanwege een technische mankement. Bij de take-off reed een wiel van het landingsgestel over een stukje schroot dat op de baan lag. Een groot stuk rubber van de band sloeg daarop tegen de onderkant van de vleugel en maakte schade aan de brandstoftank. De brandstof die eruit druppelde gaf een steekvlam, motoren vielen uit, het landingsgestel kon niet meer inklappen en het toestel kantelde en werk onbestuurbaar. Uiteindelijke boorde het toestel zich in een bijgebouw van hotel Les Relais Bleu en vatte vlam.
Boeing
17 juli 2000
Op maandag 17 juli 2000 verongelukte een Boeing 737-2A8 van Alliance Air. In het toestel zaten zes bemanningsleden en 52 passagiers. Drie passagiers overleefden de crash, op de grond vielen nog 5 slachtoffers.
Vlucht 7412 vertrok van Calcutta voor een vlucht naar Patna, Lucknow en Delhi. Bij de inzet van de landing vroeg de piloot toestemming de landing via een andere route te mogen maken. De toestemming kwam en het toestel maakte een bocht naar links, maar kwam stil te hangen. Het raakte enkele huizen, explodeerde in een bal van vuur en brak in vier stukken.
Wuhan Airlines
22 juni 2000
Een Xian Yunshuji Y-7-100C van Wuhan Airlines stortte met 38 passagiers en vier bemanningsleden aan boord neer. Allen kwamen om. Wuhan Airlines flight 343 vertrok van Enshi voor een vlucht naar Wuhan. Het weer was slecht, met regen, heftig onweer en
windshear. De bemanning liet daarom het vliegtuig cirkelen totdat de ergste storm over was.
Windshear deed het toestel crashen. Een deel boorde zich in een boerderij en de rest kwam in de Han rivier terecht. Zeven arbeiders die bezig waren met hun werk op de rivier stierven eveneens.
Air Philippines
9 april 2000
Op woensdag 19 april 2000 stortte een Boeing 737-2H4 van Air Philippines neer. De 24 passagiers en zeven bemanningsleden kwamen allemaal om. Het toestel vertrok van luchthaven Manila Ninoy Aquino International Airport op de Filipijnen en wilde naar Davao City-Mati International Airport op de Filipijnen vliegen. Het vliegtuig stortte na een uitgestelde landing in een kokosplantage.
Alaska Airlines
31 januari 2000
Op maandag 31 januari 2000 verongelukte een McDonnell Douglas MD-83 van Alaska Airlines. Van de 83 passagiers en vijf bemanningsleden overleefde niemand de crash. Alaska Airlines vlucht 261 vertrok van Puerto Vallarta voor een vlucht naar San Francisco en Seattle. Er was een probleem met een stabilisator en het vliegtuig ging met zijn neus naar beneden, draaiend en op de kop vliegend neer bij Point Mugu in 650 meter diep water.
Kenya Airways
30 januari 2000
Op zondag 30 januari 2000 verongelukte een Airbus A310-304 van Kenya Airways. Van de 179 inzittenden overleven tien mensen de ramp. Kenya Airways Vlucht 430 vertrok vanuit Nairobi naar Lagos en Abidjan. Vanwege het weer ging de vlucht direct naar Abidjan om ’s avonds terug te vliegen naar Lagos. Vlak na de start daalde het toestel weer en stortte in zee.
Lees verder