Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen – 2009 In de 21ste eeuw wordt er veel gevlogen, voor het werk, voor het plezier, voor familiebezoek of vakantie. In de meeste gevallen gaat de vliegreis voorspoedig, in sommige gevallen gaat er iets mis en in het uiterste geval eindigt de reis met een ongeluk dat niemand kan voorspellen en waar iedereen van huivert. In het jaar 2009 waren er diverse vliegtuigongelukken en ook in Nederland was een crash te betreuren, met negen slachtoffers tot gevolg. Op 25 februari stortte vlak voor Schiphol een Boeing van Turkish Airlines neer.

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen in 2009

In het jaar 2009 kwamen veel vliegtuigen naar beneden waarbij het weer een desastreuze rol speelde. Sneeuw, wind, regen en onweer kunnen de bemanning in zulke grote problemen brengen dat ze de situatie niet meer beheersen en het toestel moeten laten gaan. In dit jaar zijn er ook verschillende ongelukken gebeurd als gevolg van onoordeelkundig optreden van de crew. Ze waren niet goed opgeleid, werden wakker uit een slaapje, volgden de verkeerde procedures, wisten geen adequate oplossing voor een probleem dat met een paar handelingen op te lossen was geweest en ze schatten situaties verkeerd in. Bemanning heeft soms maar enkele seconden om de juiste procedure in gang te zetten of de juiste hendel om te schakelen. Onder grote druk moet de juiste handeling verricht worden, een tweede kans is er vaak niet.

Zuid-Soedan

20 december 2009

Op zondag 20 december 2009 verongelukte een British Aerospace BAe-748-398 Srs. 2B van 748 Air Services. Het toestel vertrok voor een binnenlandse vlucht van Juba Airport voor een vlucht naar Tonj Airfield in Zuid-Soedan. Alle 41 inzittenden overleefden de crash, maar op de grond werden een vrouw en haar kind het slachtoffer. Het vliegtuig vloog presidentieel beveiligingspersoneel en raakte net na de start een groep huizen in aanbouw waardoor de neus ernstig beschadigde. Daarna volgde de crash.

Beechcraft

9 december 2009

Op woensdag 9 december 2009 crashte een Beechcraft King Air A100 van Exact Air. De twee bemanningsleden en twee passagiers raakten ernstig gewond. De Beeachcraft vertrok van Val-d'Or Airport voor een binnenlandse vlucht naar Saint-Honoré Airport in Canada. Het vliegtuig bevond zich in een bosrijke omgeving op ongeveer 5,5 km van de landingsbaan. De afdaling werd voortijdig ingezet en het toestel boorde zich in het bos.

Texas

26 oktober 2009

Op maandag 26 oktober 2009 verongelukte een Beechcraft King Air B100 van Mazak, 10 km ten noorden van Benavides in Texas. Alle inzittenden, een piloot en drie passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van Uvalde-Garner Field in Texas naar Leesburg International Airport in Florida Amerika. De piloot was met drie briefings over het weer gewaarschuwd, maar steeg toch op. Boven Texas kwam hij in extreme weersomstandigheden terecht. De piloot ging op zoek naar ‘gaten’ in het onweer en week uit naar het zuiden. Toch kwam het toestel in een onweersbui verzeild, verloor snel hoogte en stortte neer.

Rusland

26 oktober 2009

Op maandag 26 oktober 2009 verongelukte een British Aerospace BAe-125-800B van S-Air. Alle inzittenden, drie bemanningsleden en twee passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Moskva-Vnukovo Airport in Rusland voor een vlucht naar de internationale luchthaven van Minsk-2 in Wit-Rusland. De vlucht was saai geweest en voor de landing maakte de piloot gebruik van het instrument landing system (ILS). De ILS stond echter op de verkeerde frequentie afgestemd. De landing ging niet goed en de piloot wilde een go-around. Toen ontdekte de copiloot de foute ILS frequentie en werd de vlucht met behulp van de juiste frequentie voortgezet. Het toestel naderde de landingsbaan te snel, kon niet meer optrekken en raakte bomen, stortte neer en brak.

Het cockpit personeel was niet genoeg bijgeschoold, was de conclusie van het onderzoek en de piloot had verkeerde beslissingen genomen. De crew communiceerde onderling niet goed en de piloot bleek een hartprobleem te hebben wat psychische druk zou hebben gegeven. Zijn medische problemen zouden door de medische controles van zijn luchtvaartwerkgever niet zijn opgemerkt.

Nederlandse Antillen

22 oktober 2009

Op donderdag 22 oktober 2009 crashte de Britten-Norman BN-2A-26 Islander van Divi Divi Air. De piloot kwam om, de negen passagiers overleefden de crash. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Curaçao-Hato voor een binnenlandse vlucht naar Bonaire International Airport-Flamingo op de Nederlandse Antillen.

De rechter motor viel uit en de piloot probeerde die een aantal keren te herstarten. Op één motor naderde hij het vliegveld. Passagiers begrepen dat er een probleem was en grepen naar hun reddingvesten. De piloot wilde een noodlanding maken in de buurt van Klein Bonaire. Hij draaide zich nog om naar de passagiers een thumbs-up te geven als teken dat ze zich klaar moesten maken voor een noodlanding. Het vliegtuig raakte het water, de linker voordeur brak van de cabine af en voorruit werd verbrijzeld, waardoor de cabine zich snel met water vulde. Alle negen passagiers konden het vliegtuig zonder hulp verlaten via de linker voordeur en de nooduitgang.

Enkele passagiers zaten korte tijd op de vleugels voordat het vliegtuig zonk. Daarna vormden ze een kring in het water. De passagiers die geen reddingsvesten aan hadden kunnen aandoen werden vastgehouden door zij die wel een reddingsvest aan hadden. De piloot raakte bij de klap gewond en bewusteloos. Een poging van een van de passagiers om hem uit zijn stoel te bevrijden lukte niet en een paar minuten later zonk het toestel met de piloot aan boord. Vijf minuten na de noodlanding kwamen twee boten met recreatieve duikers langs om de overlevenden te redden.

Canada

11 augustus 2009

Op dinsdag 11 augustus 2009 crashte de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 van Airlines PNG. Alle bemanningsleden (twee) en elf passagiers verongelukten. Het toestel vertrok van Port Moresby-Jackson Field voor een binnenlandse vlucht naar Kokoda Airport op Papoea-Nieuw-Guinea. Het vloog tijdens slecht weer in een beboste berghelling. Het vliegveld ligt in een vallei op een hoogte van bijna 400 meter, omringd door bergen met een hoogte tot 8500 meter.

Twin Otter

2 augustus 2009

Op zondag 2 augustus 2009 verongelukte de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter van Merpati Nusantara Airlines. Alle inzittenden, drie bemanningsleden en twaalf passagiers, verloren hun leven. Het toestel vertrok van Jayapura-Sentani Airport voor een binnenlandse vlucht naar Oksibil Airport in Indonesië. Het zicht was slecht, tijdens deze vlucht, maar de bemanning maakte zich geen zorgen. Pas vijftig seconden voor de botsing vroeg de copiloot ongerust wat de bedoelingen van de captain waren: hij ging naar rechts klimmen. De copiloot was er niet gerust op en hij kreeg gelijk. Op 13 seconden voor de botsing werd er met groot motorvermogen opgetrokken maar dat kon niet voorkomen dat de Twin Otter tegen de berg sloeg.

24 juli 2009

Op vrijdag 24 juli 2009 verongelukte Ilyushin 62M van Aria Air. Van de inzittenden verloren dertien bemanningsleden en drie passagiers van de 153 hun leven. Het toestel vertrok voor een binnenlandse vlucht van Teheran Mehrabad Airport naar Mashhad Airport in Iran. Het vliegtuig zou te snel hebben gevlogen tijden de nadering van het vliegveld. Het kwam op zijn staart in een veld naast de landingsbaan terecht.

15 juli 2009

Op woensdag 15 juli 2009 stortte een Tupolev 154M van Caspian Airlines op 12 km ten zuiden van Qazvin in Iran neer. Alle inzittenden, twaalf bemanningsleden en 156 passagiers, vonden de dood. Het toestel was vertrokken van Teheran-Imam Khomeini International Airport in Iran voor een vlucht naar Yerevan in Armenië.

Zestien minuten na de opstijging stortte het neer. Drie minuten voor de crash maakte het vliegtuig een plotselinge draai en snelle daling. Luchtverkeersleiders kregen op dat moment geen contact meer met de bemanning. Het vliegtuig ontplofte op de grond en maakte een tien meter diepe krater en kleine stukjes puin en delen van de slachtoffers lagen over een groot gebied verspreid.

Yemenia Airways

30 juni 2009

Op dinsdag 30 juni 2009 verongelukte een Airbus A310-324 van Yemenia Airways op 6 km noordwest voor de kust van Mitsamiouli, Comoren. Van alle inzittenden, elf bemanningsleden en 142 passagiers, overleefde een passagier de ramp. De Airbus vertrok van de internationale luchthaven van Sanaa in Jemen voor een vlucht naar Moroni-Prince Said Ibrahim op de Comoren. Het was een nachtelijke vlucht en de piloot voerde de circle-to-land procedure uit die niet afgemaakt kon worden: het toestel raakte het water en brak. Het ongeval werd veroorzaakt door onjuist handelen van de bemanning.

Trans-Atlantische vlucht

1 juni 2009

Op maandag 1 juni 2009 verongelukte de Airbus A330-203 van Air France op een trans-Atlantische vlucht, 160km noordnoordwest voor de kust van São Pedro en São Paulo Archipel. Alle inzittenden, twaalf bemanningsleden en 216 passagiers, vonden de dood. De Airbus vertrok van Rio de Janeiro-Galeão International Airport in Brazilië voor een vlucht naar Parijs-Charles de Gaulle in Frankrijk. Het weer was ruw en zorgde voor turbulentie. Het toestel week af van zijn route om nog slechter weer te vermijden, maar de turbulentie werd erger. De bemanning besloot om snelheid te minderen. Het toestel begon naar rechts te hellen en er volgde een sterke daling, de neus ging naar beneden en het toestel rolde van links naar rechts, totdat het de oppervlakte van de zee raakte.

Pas op 3 april 2011 werd het wrak gelokaliseerd op de oceaanbodem met behulp van onbemande onderzeeër.
IJskristalvorming zou een van de oorzaken van het ongeluk zijn, samen met het niet goed interpreteren van alle signalen door de crew.

Golf Club

22 mei 2009

Op vrijdag 22 mei 2009 crashte de Beechcraft B300 Super King Air 350 van Santa Coloma Investimentos e Participacoes Ltda. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en twaalf passagiers, vonden de dood. Het vliegveld van take-off was São Paulo-Congonhas Airport en het toestel had Porto Seguro-Terravista Golf Club Airport, beide in Brazilië, als bestemming.
Tijdens de nadering voor de landing was het slecht weer met zware regen. Het vliegtuig botste tegen een boom op ongeveer 900 meter vanaf de landingsbaan. Het toestel schoot nog honderden meters door tot het tegen andere bomen botste en vervolgens op de grond stortte.

Venezuela

17 april 2009

Op vrijdag 17 april 2009 verongelukte een Cessna 208B Grand Caravan van Línea Turística Aereotuy. De twee bemanningsleden overleefden de crash. Een van de 12 passagiers, een 6-jarige jongen, vond de dood. Zeven mensen raakten zwaargewond. De Cessna vertrok van Canaima Airport voor een binnenlandse vlucht naar Ciudad Bolívar Airport in Venezuela. Het toestel won tijdens het opstijgen niet genoeg hoogte en kwam in botsing met een elektriciteitskabel, 80 meter na het einde van de startbaan. De bemanning had fouten gemaakt en de situatie niet goed ingeschat.

Chemtrad

2 april 2009

Op donderdag 2 april 2009 crashte de Britten-Norman BN-2A Islander van Chemtrad. Alle inzittenden, vier bemanningsleden en vijf passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Tuguegarao Airport voor een binnenlandse vlucht naar Maconacon Airport op de Filippijnen. De vlucht duurde een half uur maar het vliegtuig kwam niet op zijn bestemming aan. Er werd een zoekactie op touw gezet en dertien dagen later werd het op een helling van een zwaar begroeide gebied in Baggao, Cagayan gevonden.

Tuguegarao luchthavenautoriteiten meldden dat het weer goed was toen het vliegtuig vertrok, maar het bleek bewolkt te zijn in het oostelijke deel van Luzon. Waarschijnlijk werd dat het vliegtuig noodlottig.

San Miguel

1 maart 2009

Op zondag 1 maart 2009 verongelukte de Beechcraft King Air 100 van Command Air in de buurt van San Miguel, Trujillo in Venezuela. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en vier passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Charallave-Oscar Machado Zuloaga Airport voor een binnenlandse vlucht naar Valera-Carvajal Airport in Venezuela. De Beechcraft verongelukte in bergachtig terrein.

Schiphol

25 februari 2009

Op woensdag 25 februari 2009 crashte de Boeing 737-8F2 van THY Turkish Airlines in Nederland. Van de bemanningsleden verloren vier van de zeven hun leven en van de passagiers vonden vijf van de 128 de dood. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Istanbul-Ataturk in Turkije en had Amsterdam-Schiphol als bestemming. De vlucht verliep rustig. Boven Flevoland klonk een waarschuwing en er was onduidelijkheid over de hoogte van het toestel. Tijdens de landing zat de neus van het toestel te hoog. Het toestel verloor beide motoren, kwam met een crash in een veld tot stilstand en brak in drie stukken. De bemanning had inadequaat gehandeld en had zelfs met een defecte hoogtemeter het ongeluk kunnen voorkomen.

Dassault Falcon 100

12 februari 2009

Op donderdag 12 februari 2009 crashte een Dassault Falcon 100 van Laret Luchtvaart. De twee bemanningsleden kwamen om, de passagier overleefde. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven Wien-Schwechat in Oostenrijk voor een vlucht naar St. Moritz-Samedan Airport in Zwitserland. Tijdens de landing ging het mis, het vliegtuig raakte met de linkervleugel een muur van sneeuw en schoot met de neus in de sneeuwrand van vier meter hoog aan de rand van de landingsbaan. Het vliegtuig draaide en brak in twee stukken. De bemanning had een beoordelingsfout gemaakt.

Havilland Canada

12 februari 2009

Op 12 februari 2009 verongelukte de Havilland Canada DHC-8-402 Q400 van Colgan Air tijdens de landing. Alle inzittenden, vijf bemanningsleden en 44 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok in de nacht van Newark Liberty International Airport voor een vlucht naar Buffalo Niagara International Airport in Amerika. Tijdens de landing rolde het toestel heen en weer en kwam schuin naar beneden in een steile afdaling die niet meer te herstellen was. Een fout van de piloot wordt aangemerkt als oorzaak samen met het falen van de andere bemanningsleden en mogelijk ijsvorming op het toestel.

Brazilië

7 februari 2009

Op zaterdag 7 februari 2009 crashte de Embraer 110P1 Bandeirante van Manaus Aerotaxi op het water. De beide bemanningsleden vonden de dood en 22 van de 26 passagiers overleefden de crash niet. Het toestel vertrok uit Coari Airport voor een binnenlandse vlucht naar Manaus-Eduardo Gomes International Airport in Brazilië. Het vliegtuig vertrok uit de Amazone stad Coari toen na bijna een uur vliegen een motor vlam vatte. Het toestel wilde terugkeren maar kwam neer in Rio Manacapuru.

Het toestel vervoerde veel meer passagiers dan toegestaan. Er waren 26 passagiers aan boord, waaronder acht kleine kinderen, en er mochten officieel maar 19 in het toestel. Het overgewicht was bijna 800 kilo.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013What goes up must come down, maar als we het over een vliegtuig hebben dan moet die daling beheerst en gecontroleerd pla…
Vliegtuigongelukken vliegen je om de orenVliegtuigongelukken vliegen je om de orenOp 1 juni 2009 stort een vliegtuig van Air France in de Atlantische Oceaan. Alle 228 inzittenden komen waarschijnlijk om…
Het einde van de Nederlandse AntillenOp 10 oktober 2010 komt er een einde aan de Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk wordt dan opeens zomaar een…

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014In het jaar 2014 vonden een paar crashes plaats die weken lang het nieuws beheersten. Malaysian Airlines verloor twee to…
Center Parcs komt met nieuwe activiteiten en sloganCenter Parcs komt met nieuwe activiteiten en sloganVakantieparkenspecialist Center Parcs komt met een nieuwe slogan voor zijn parken in 2015. Na de slogan 'Let's get close…
Bronnen en referenties
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20000131-0 geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system geraadoleegd op 29 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines-vlucht_1951 geraadpleegd op 29 maart 2015
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 01-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.