Blue cruise, iets voor mij?
Wil je de Middellandse Zee ontdekken per zeilschip, maar dan op de luxe manier? Dan is een blue cruise misschien wel iets voor jou. Tijdens zo'n zeilcruise word je rondgevaren en in de watten gelegd. Wat kan je van zo'n zeilcruise verwachten, en wat kost zo'n blue cruise eigenlijk?
Blue cruise
Het maken van zeilcruises is in Turkije een soort van traditie. Deze cruises worden ook wel 'blue cruises' genoemd, naar de kleur van het water voor de kust van Turkije. Gasten worden rondgevaren op traditionele houten zeilschoeners, of
Gulets. Van oudsher starten de tochten in Didim of Kuşadası, en eindigen in Antalya. Maar tegenwoordig kun je ook in Bodrum, Marmaris Fetiyhe of Datça opstappen. Naast een 'gewone' zeilcruise zijn er ook speciale varianten mogelijk, zoals yogacruises of naturistencruises. Meestal duurt een zeilcruise een week. Maar ook arrangementen van twee weken zijn mogelijk. Gewoonlijk varen er zo'n 6 tot 16 gasten mee. Het publiek op zo'n cruise is vaak zeer gemengd: stellen, alleenstaanden, groepen, gezinnen, jong en oud. Gemiddeld ligt de leeftijd van de gasten tussen zo'n 25 en 45 jaar. Het is voor een groep ook mogelijk om een boot voor zichzelf af te huren.
Naast de gasten vaart er natuurlijk ook personeel mee. Meestal zijn er tussen de een en drie personeelsleden aan boord. De crew zorgt dat het de gasten aan niets ontbreekt. De kok zet iedere dag de heerlijkste maaltijden en snacks klaar. Ook worden er diverse dranken geserveerd, zoals koffie, thee, frisdranken, wijn en bier. Voor die drankjes is vaak vooraf betaald. Op de boot hoef je dus niet meer voor je wijntje te betalen. Op sommige boten moet je wel wat extra's betalen als je sterke drank wil. Vaak wordt er ook een à twee keer in een plaatselijk restaurantje gegeten. Dit is wel voor eigen rekening. Als de crew in een restaurant mee eet, is het gebruik dat de gasten hen 'vrij houden', ofwel voor hen betalen.
Mee op een blue cruise
Het motto tijdens een blue cruise is: relax! Tijdens z'n cruise wordt dus ook niets overhaast. In de ochtend wordt er in alle rust ontbeten. Na een korte duik in het heldere water wordt het anker gelicht. Na een uurtje of twee varen wordt er een stop gemaakt voor de lunch, waarbij er natuurlijk ook weer gezwommen en gesnorkeld kan worden. Dan wordt het anker weer gelicht voor nog een uurtje varen. In de namiddag wordt er weer aangelegd in een baaitje of haven. Terwijl de kok de pannen op het vuur zet, nemen de gasten nog een frisse duik, of ze pakken een lekker drankje. De meeste avonden lig je in een rustige baai, ver van alles af. Je zult dus niet elke avond kunnen stappen. Toch zijn er altijd wel één of twee avonden bij dat je in een haventje ligt, en de stad in kunt.
Het water op de Middellandse zee is vrij rustig. Zeeziek zul je niet snel worden. Er wordt niet hard gezeild, en je hoeft ook niet bang te zijn voor een giek die ineens over je hoofd komt zwaaien. Alles is ondergeschikt aan het relaxen. Omdat de gulets vaak erg zwaar zijn, zul je niet altijd puur op zeil kunnen varen. De motor wordt dan ook wel erg vaak aangezet. Als de zeilen dan eindelijk omhoog gaan, en de lawaaiige motor wordt uitgezet, besef je pas echt hoe relaxed het is om op de wind te varen.
Varen op een traditionele Turkse schoener
Het schip waarop je vaart wordt ook wel gulet genoemd. Dit is een traditionele Turkse houten tweemaster. De gulets zijn vergeleken bij een standaard cruiseschip erg klein. Meestal zijn gulets tussen de 20 en 30 meter lang. Verwacht dus ook niet de luxe van een normaal cruiseschip (zoals een bar of zwembad). Wel zijn deze boten van elektriciteit en stromend water voorzien. Ook hebben deze boten een groot zonnedek, waar plaats is voor alle gasten. De hutten aan boord zijn vrij klein, al heb je wel meer ruimte dan aan boord van een gewoon zeiljacht. Omdat het weer in Turkije heel erg lekker is, kiezen veel gasten ervoor om op het zonnedek te slapen, onder de blote sterrenhemel. Een bijzondere ervaring!
De prijzen
Vaak vermelden organisaties op hun websites tarieven van achthonderd á negenhonderd euro, maar daar komen vaak nogal wat extra kosten bij. Sommige maatschappijen rekenen nog een extra bedrag voor het eten en drinken aan boord, andere hebben de prijs van de vlucht nog niet meegerekend. Wie een vlucht erbij wil hoeft vaak niet zelf te boeken. Veel organisaties hebben goede contacten met luchtvaartmaatschappijen. Op verzoek kunnen ze vaak een goedkoop vliegticket erbij regelen. All-in zit je dan ongeveer op 1100-1200 euro per persoon per week. Maar in het voorseizoen en het naseizoen liggen de prijzen vaak aanmerkelijk lager.
Lees verder