Flottieljezeilen of bareboat zeilen. Iets voor mij?
Voor vele zeilers is het een droom om nog eens op de Middellandse zee te zeilen. Maar wat als je twijfelt of je wel genoeg ervaring hebt? Of als je nog niet zeker weet wat bij je past, bareboat of flottieljezeilen? Lees meer over bareboat en flottieljezeilen, over de voordelen en nadelen, en over hoeveel ervaring er vereist is.
Zeilen op de middellandse Zee, hoeveel ervaring heb ik nodig?
Om te kunnen zeilen in Griekenland, Turkije of Kroatië, heb je voldoende ervaring als schipper van een jacht nodig. Je moet zelfstandig kunnen afvaren, navigeren, ankeren, en aanleggen. Ook moet je stressbestendig zijn. Je moet de marifoon op een juiste manier kunnen gebruiken. Wie ruime ervaring heeft op open water in Nederland (IJsselmeer, Wadden, Noordzee) kan over het algemeen ook zelfstandig varen op de Middellandse Zee. Naast de schipper zou tenminste één bemanningslid over zeilervaring moeten beschikken. Twijfel je of je de juiste ervaring hebt? Veel bedrijven bieden in Nederland opfrisdagen aan, speciaal om je voor te bereiden op varen in Griekenland, Turkije of Kroatië.
Zeilen op de Middellandse Zee: welke diploma's heb ik nodig?
In Griekenland moeten twee opvarenden in het bezit zijn van een International Certificate of Competence for coastal waters (het ICC). In Kroatië is zo'n ICC voor tenminste één opvarende verplicht. In Turkije is een ICC niet officieel verplicht, al wordt het door verhuurders wel vaak gevraagd. Het ICC for coastal waters staat gelijk aan het Klein Vaarbewijs II. Als je een Klein vaarbewijs II haalt krijg je het ICC erbij. Dit geldt ook voor het Groot Pleziervaartbewijs. Heb je het Klein Vaarbewijs II vóór 2010 gehaald, dan moet je dit even om laten zetten naar het ICC. Dit kun je laten doen bij de Stichting Vaarbewijs- en Marifoonexamens (Vamex).
Geen vaarbewijs II of ICC, wat nu?
Als je geen Vaarbewijs II, ICC of groot Pleziervaartbewijs hebt, kun je in sommige gevallen toch een verklaring krijgen waarmee je een boot mag huren. Als je alleen een Vaarbewijs I hebt, kun je in Kroatië bij de havenmeester een kort examen afleggen. Hierbij moet je onder andere een koers op de kaart uitzetten, en tekens op de kaart verklaren. Wie slaagt voor dit examen krijgt het bewijs Voditelj Brodice / Boat Skipper. Met dit bewijs mag je in Kroatië een boot huren. Dit bewijs is alleen in Kroatië geldig en kan niet worden omgezet in een Vaarbewijs II.
In Griekenland geven sommige verhuurders een verklaring van Bekwaamheid af, als zij denken dat je vertrouwd bent met hun huurboot. Dit bewijs wordt dan geaccepteerd door plaatselijke autoriteiten. Sommige verhuurders stellen weinig eisen qua ervaring. Het is dan handig om op de kleine lettertjes te letten. Een verhuurder die makkelijk een boot weggeeft kan ineens heel wat minder 'makkelijk' zijn als er schade gevaren is! Het allerbeste is natuurlijk om je Klein Vaarbewijs II gewoon te halen, daar heb je ook in Nederland wat aan.
Zeilomstandigheden op de Middellandse Zee
Gedurende het vaarseizoen is het weer op de Middellandse Zee doorgaans kalm. Wel kent de Middellandse Zee een aantal microklimaten, die harde winden kunnen veroorzaken. Meestal komen deze winden elke dag rond dezelfde tijd opzetten, dus zijn ze meestal goed te vermijden. Deze winden staan in de goede almanakken en pilots vermeld. Voor zeilen op de Middellandse Zee heb je geen kennis van stoom en tij nodig. De Middellandse Zee is geen getijdenwater. Navigatie wordt vooral op het zicht gedaan. De Middellandse Zee is erg rotsachtig, dus moet je goed opletten voor rotsen onder water.
Aanleggen en ankeren in de Middellandse Zee
In havens in het Middellandse zeegebied worden boten niet opzij vastgelegd, maar met de kont aan de kade. Dit is om ruimte te besparen, én om te voorkomen dat je over andere boten heen moet lopen om bij de kade te komen. Om te voorkomen dat de boot gaat zwaaien ligt de boot vast met een anker. Deze manier van aanleggen wordt 'ankeren in de laag' genoemd. Als je meevaart op een flottielje, zal de flottieljeleider je tips geven over deze manier van aanleggen.
Als je slapen gaat, is het raadzaam om het schip iets verder van de kant te leggen en het anker aan te trekken. Zo vermijd je dat je bij heftige golfslag tegen de kant gesmeten wordt. Passerende veerboten kunnen aardige boeggolven maken! Als je in een baai voor anker ligt, is het wel zo netjes om je boot ook nog even vast te leggen met een tweede lijn. Die maak je vast aan een punt aan de kant (boom of rots). Zo zwaait je boot niet alle kanten op en is er ook nog plek voor anderen.
Bareboat of flottielje, wat past bij mij?
Als je wel al kan zeilen maar niet zo heel veel ervaring hebt, is een flottielje een ideale optie. Je bestuurt je eigen boot, maar je vaart wel met een groep, onder begeleiding van een flottieljeleider. Iedere ochtend overleg je samen je tochtplanning. De leider geeft tips en wijst je op mogelijke bijzonderheden en gevaren. Daarna ben je in principe vrij om je eigen weg te gaan. Aan het einde van de dag kom je elkaar weer tegen.
Deze manier van varen kent veel voordelen. De flottieljeleider kent het gebied, en weet waar de mooiste plekjes te vinden zijn. Ook kan hij een aantal ligplekken reserveren, én bespreekt hij alvast het restaurant. Omdat je in een groep vaart, vinden veel mensen een flottielje erg gezellig. Sommige gezinnen kiezen voor een flottielje zodat hun kinderen sneller vriendjes kunnen maken. Flottieljes hebben ook nadelen. Zo heb je bijvoorbeeld wat minder vrijheid. Je moet elke avond naar de afgesproken plek toe. Omdat je in een grote groep vaart, zul je altijd in een wat grotere haven of baai moeten overnachten. Ook is een flottielje vaak wat duurder dan zelfstandig een boot huren.
Als je meer zeilervaring hebt, kun je ook voor een bareboat zeilvakantie kiezen. Dan moet je wel in staat zijn om jezelf te redden, zowel op zee als in de haven. Je moet zelf een tochtplanning kunnen maken. Je moet weerberichten kunnen gebruiken in je tochtplanning, en zelfstandig kunnen navigeren. Ervaring met ankeren is handig. Kleine probleempjes moet je zelf kunnen oplossen. Als je voor een bareboat vakantie kiest, ben je in principe de gehele huurperiode vrij om te gaan en staan waar je wil.
Bij bareboat zeilen heb je meer vrijheid, en ben je niet gebonden aan grotere havens. Ook is het goedkoper dan flottieljezeilen. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen aan verbonden. Je geen flottieljeleider die je van dag toch dag vertelt welke plek de moeite waard is, dus moet je zelf de leuke plekjes kennen. Je moet je goed inlezen in het gebied, zodat je alle gevaren en bijzonderheden kent. Het is dan ook raadzaam om een goede pilot en een almanak aan te schaffen. Via internet kun je ook rondvragen naar mooie en bijzondere plekken.
Tips voor je je zeilvakantie gaat boeken
Voor je met een bedrijf in zee gaat, is het raadzaam goed rond te vragen naar ervaringen. De site zeilersforum.nl bevat een schat aan informatie, ook over de verschillende vaargebieden. Verder kunnen de verschillende aanbieders nogal in prijs variëren, dus loont het om goed rond te kijken naar de verschillende prijzen. Houd er rekening mee dat naast de huur van de boot, er ook nog andere kosten bovenop komen. Denk hierbij aan schoonmaakkosten, havengelden en natuurlijk de vlucht.
Lees verder