Tips voor licht reizen

Tips voor licht reizen Voor de een is licht reizen vanzelfsprekend en voor de ander een ramp. Een vakantie, definitief of tijdelijk ergens anders gaan wonen, een onverwacht droevige zaak bijv. i.v.m. iemands overlijden … allemaal momenten die je zo ontspannen als mogelijk aan moet kunnen vangen. Toch raken sommige mensen al in de stress bij de gedachten. Hierbij wat tips die mogelijk kunnen helpen in het proces om letterlijk én figuurlijk lichter te gaan reizen.

Basisuitgangspunt

Wat de reden voor de reis ook is, een reis ontspannen doorbrengen is in iedere situatie het beste. Zo kom je relatief fris aan op de plaats van bestemming en acclimatiseer je sneller. Ook als de aanleiding niet leuk is dat je op reis moet, dan nog is proberen zo ontspannen als mogelijk aan te komen aan te raden. Mogelijk moet je toch je hoofd al bij de situatie houden … met een helder hoofd kom je zeker verder. Maar ook de (tijdelijke) verhuizing of vakantie begint lekkerder als je niets aan je hoofd hebt.

Begin tijdig

Niet zozeer je koffer die weken van te voren ingepakt moet zijn, maar wel hetgeen er geregeld moet worden. Of dit nu je paspoort verlengen betreft, inentingen die je moet halen of speciale papieren voor de reis welke geregeld moeten worden. Informeer op tijd en zorg dat je rekening houdt met de doorlooptijden.
Als je de basis regelt, is alles wat er achteraan komt gemakkelijker. Het speelt immers niet meer in je hoofd.

Stress

Zorg dat je de dagen voor je vertrek niet nog heel veel stressvolle dingen moet doen. De stress die in je lijf zit, neem je namelijk mee. Je kunt niet die knop zo omzetten dat de stress plots weg is. Zorg dat je één of twee dagen van te voren klaar bent, slaap genoeg en voorkom drukke werkzaamheden. Als je nog enkele dagen hebt, kan je wat je nog moet doen op een normale manier doen.

Logisch handelen met inpakken

Logica brengt je op verschillende vlakken ver, maar logisch denken in het reisproces is vooral ook handig. Kijk naar wat je mee moet nemen en handel logisch, enkele voorbeelden:
  • Bedenk goed waar je naar toe gaat en laat buiten beschouwing wat je echt niet gaat dragen. Een net pakje tijdens de vakantie draag je waarschijnlijk niet, net zoals een dikkere trui of vest als je in een zonnig land bent. Ga je voor langer dan is ook dat dikke vest nog steeds niet handig als het er altijd warm is. Wil je toch iets dergelijks meenemen, doe het dan aan. Scheelt weer ruimte in de koffer.
  • Ga je langere tijd, ook op je bestemming hebben ze kleding. Dus minder meenemen en daar wat rondkijken voor kleding. Krijg je bovendien direct meer het gevoel van de omgeving waar je (tijdelijk) gaat leven.
  • Schoenen nemen ook ruimte in en denk dus goed na hoeveel paar je mee gaat nemen. Denk aan het klimaat en wat je bij de verschillende gelegenheden nodig kunt hebben. Je hoeft niet voor elke gelegenheid iedere keer iets nieuws te hebben.
  • Leg apart wat je allemaal wel aan kunt trekken van een short tot een avondjurkje. Maak vervolgens de keuze en bedenk, zeker met een vakantie of je kleren hebt die je graag draagt en gemakkelijk te wassen zijn. Grote kans dat je dat toch het meest draagt, waarom dan zoveel andere zaken meesleuren?
  • Ga je een hotel in, denk dan aan wat je daar kunt vinden zoals shampoo en conditioner. Waarom een berg toiletspullen meenemen? Voor het geval het er niet is … de lokale winkels hebben het ook allemaal en bovendien kom je meteen tussen de lokale mensen. Toch wat meenemen van huis? Zoek de kleine exemplaren. De meeste drogisterijen hebben tegenwoordig een groot arsenaal aan miniproducten.
  • Waar je je een breuk aan sjouwt zijn boeken. Alleen een tablet in je tas reist een stuk lichter, je kunt er boeken en muziek op zetten. Neem een goede tablet, want hij brengt uiteindelijk zijn geld wel op. Maar als het slechts voor “vertier” is … je komt gemakkelijker tussen de mensen als je gesprekjes probeert aan te knopen. Kan in de winkel, het hotel, langs het zwembad etc. Ook leuk vertier.
  • Zorg dat je “de grootste nood” – spulletjes in je handbagage hebt. Het komt nogal eens voor dat er iets met de koffers is. Uitzoeken en doorsturen kan zomaar één of twee dagen duren.

Controle

Met al die extra voorzorgsmaatregelen is zeker het vliegtuig een soort bunker geworden en word je doorgelicht als je het vliegtuig in wilt. Gemakkelijke schoenen aan, geen riem om of sieraden dragen, want dat moet af. Let op vloeistoffen of laat het anders sealen en zorg dat je je paspoort en vliegpapieren bij je hebt (je krijgt veel toegestuurd en heb je niet allemaal nodig. Twijfel je, neem dan wel alles mee). Zo kan je op een rustige manier door de controles het vliegtuig in.

De toerist!

De toerist is in veel landen toch de man of vrouw die zich letterlijk en figuurlijk gemakkelijker laat beroven. Hoe minder je opvalt als zijnde toerist, des te beter het voor je is. Immers, de toerist kan financieel gemakkelijker een stukje lichter gemaakt worden, hij/zij weet immers niet hoe duur alles er is. De toerist heeft nogal eens een dure camera bij zich. De toerist heeft of voldoende cash geld bij en anders een handig pasje. Etc etc.

Tot slot

Het zijn geen wereldschokkende zaken, maar toch pakken we het vaak verkeerd aan. Denken meer nodig te hebben, willen compleet daar aankomen en het gevolg is vaak dat we lopen te stressen en per saldo veel te veel bij ons hebben. Even logisch nadenken en de tijd nemen kan veel gedoe voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Avontuurlijke (familie)groepsreizen met Sawadee ReizenSawadee Reizen biedt avontuurlijke groepsreizen aan op locaties over de hele wereld. Als je een groepsreis van Sawadee R…
Tips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor het slapen in de bus, het vliegtuig of de trein. U kent het wel, heel enthousiast boekt u een busreis, vliegre…
Backpacken alleen: de voor-en nadelenJe bent net klaar met studeren, je wil de sleur van het Nederlandse leven ontvluchten of je vindt het tijd voor een sabb…
Budgettips voor een verre reisBudgettips voor een verre reisReizen is duur. Naast kosten voor vliegtickets en verblijf moet je ook rekening houden met de kosten van dagelijks leven…

Meezeilen op de Middellandse Zee. Iets voor mij?Meezeilen op de Middellandse Zee. Iets voor mij?Een zeilvakantie in de Middellandse Zee. Voor anker in kleine baaitjes, zwemmen in kristalhelder water.. Hét recept voor…
Voordelige vakanties vinden via We Fly CheapVoordelige vakanties vinden via We Fly CheapAls je een voordelige vakantie wilt boeken dan moet je erg handig zijn met het gebruik van zoekmachines. Iedereen is op…

Reageer op het artikel "Tips voor licht reizen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vervoersmiddelen
Schrijf mee!