InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Naar Berlijn met weinig budget? Het is mogelijk!

Naar Berlijn met weinig budget? Het is mogelijk!

Berlijn is hip. Niet voor niks trekken er jaarlijks vele toeristen naar deze dynamische stad. De beroemde Brandenburger Tor, de Berlijnse muur, Checkpoint Charlie. Het zijn slechts enkele van de vele attracties die je in deze stad kunt bezoeken. Maar een vakantie kan al snel een dure aangelegenheid worden. Vervoer, hotel, uit eten en attracties kosten bij elkaar al snel honderden euro's. Zeker in deze tijd van economische crisis is het voor veel mensen belangrijk goed op hun centen te letten. Een vakantie in Berlijn hoeft gelukkig niet duur te zijn. Hieronder vind je een aantal tips die je stedentrip nog leuker en goedkoper maken.

Vervoer naar Berlijn

Uiteraard kun je met de sneltrein, auto of vliegtuig gaan. Maar er zijn meerdere manieren om Berlijn op een goedkope manier te bereiken.

Regionale trein

In het weekend kun je gebruik maken van een Schönes Wochenende ticket van de Duitse spoorwegen, waarmee je voor 44 euro met max. vijf personen door heel Duitsland kunt reizen. Voorwaarde is wel dat je enkel regionale treinen kunt nemen, waardoor je reis langer duurt. Reken op een reistijd van ongeveer tien uur.

Mitfahrgelegenheit

Een andere goedkope mogelijkheid is het regelen van een lift vooraf, of Mitfahrgelegenheit zoals dat in Duitsland heet. Vele chauffeurs hebben vaak nog een plekje over in de auto. Er bestaan speciale websites die de vrager en aanbieder met elkaar in contact brengen. Zo kun je op een goedkope, en gezellige, manier reizen naar Berlijn.

Vervoer in Berlijn

Openbaar vervoer in Berlijn is over het algemeen vrij goedkoop.

Maand- en weekkaarten

Zeker als je een langere tijd blijft, kun je kiezen voor verschillende week- en maandkaarten. Deze kosten respectievelijk 28 euro en 78 euro, mits je binnen Berlijn (zone AB) blijft. Voordeel van deze maandkaart is dat je na acht uur 's avonds en in het weekend iemand gratis mee mag nemen.

Groeptickets

Ben je korte tijd in Berlijn en reis je met een groep? Dan is het groepsticket wellicht interessant. Daarmee kun je met max. vijf personen voor 16 euro een dag reizen binnen de stad.

Kurzstrecke voor korte afstanden

Een andere interessante optie is dat je voor korte afstanden (max. 3 haltes met de S- en U-Bahn en max. 6 haltes met de bus en tram) een goedkoper kaartje koopt. Dit type kaartje heet de Kurzstrecke, Vergeet niet je kaart af te stempelen! Zeker in de zomermaanden vinden er vele controles plaats en dit kan je zomaar 40 euro kosten.

Overnachten

Een hotelkamer boeken kan, zeker in de zomermaanden, prijzig zijn.

Huren van lokale bewoners

In plaats daarvan kun je ook kiezen om een appartement of kamer te huren via websites als Wimdu en Airbnb. Op deze virtuele marktplaats bieden inwoners van de stad hun woning of kamer aan, die je voor een leuk bedrag kunt huren. Zo krijg je ook een kijkje in het lokale, Berlijnse leven.

Gratis overnachten

Er bestaan ook websites als Couchsurfing en BeWelcome waar je een gratis slaapplek kunt regelen. Wees hier wel vroeg bij, want Berlijn is een populaire bestemming en aanbieders op deze websites krijgen veel aanvragen binnen.

Bezienswaardigheden

Gratis attracties

Berlijn kent vele bezienswaardigheden en attracties die gratis te bezoeken zijn, bijvoorbeeld Checkpoint Charlie, de muur op Bernauer Strasse, Joods monument, Reichstag en East Side Gallery.

Gratis stadswandelingen

In Berlijn kun je vele stadswandelingen vinden door tourguides die werken op basis van fooi. De rondleiding zelf is hierbij gratis, maar er wordt wel verwacht dat je een fooi geeft na afloop. Op deze manier doen de gidsen nog beter hun best, omdat ze werken voor fooi. Hoe beter de rondleiding, hoe hoger de fooien na afloop vaak zijn.

De stadsbus

Wil je snel en goedkoop langs vele bezienswaardigheden, dan kun je ook buslijn 100 of 200 nemen. Deze gaan langs belangrijke punten in de stad, zoals de Reichstag en Alexanderplatz.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Een stedentrip naar BerlijnEen erg populaire bestemming voor een stedentrip onder Nederlanders is Berlijn. Dit komt doordat in Berlijn altijd wel w…
Studeren in BerlijnBerlijn is een erg populaire stad bij internationale studenten. Dit komt doordat het een erg goedkope stad is om te stud…
Met de trein naar BerlijnMet de trein naar BerlijnWanneer je naar Berlijn gaat voor een stedentrip of met een andere reden dan heb je de keuze uit diverse vervoersmiddele…
Verhuizen naar BerlijnBerlijn is één van de goedkoopste steden van Europa. Veel mensen willen daarom naar Berlijn verhuizen. Maar wat moet je…
Bronnen en referenties
  • http://www.bvg.de
  • http://www.bahn.de

Reageer op het artikel "Naar Berlijn met weinig budget? Het is mogelijk!"

Infoteur: Anna1985
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!