Hoe spenderen we onze vrije tijd?
Behalve dat er een groep mensen is die met de vrije tijd geen raad weet, is er ook een grote groep die te weinig vrije tijd heeft of denkt te hebben. Dit alles in ogenschouw nemende, wil dat zeggen dat de meeste mensen zinvol en geordend met hun vrije tijd omgaan. Als dit dan in kaart gebracht wordt door onderzoekers (in Nederland en Duitsland), blijkt dat het helemaal niet zo divers is.
Vrij en dan ...
We organiseren onze vrije tijd vooral sterk geordend. De vaste zaken plannen we vrij strak in en dit heeft te maken met hetgeen we allemaal in onze vrije tijd willen doen (we zijn een veeleisend volk, met name vragen we ook veel van onszelf). Dan is er relatief weinig ruimte voor spontane en niet geplande zaken. In deze valt er nog iets te zeggen voor de gezinssituatie, maar ook daarbuiten plannen we vrij strak.
Wat doen we in grote lijnen?
Onderstaand de grootste opslokkers qua vrije tijd.
Kijkbuiskinderen
Sinds de televisie in de huiskamers en slaapkamers te vinden is, is het aantal uren gestegen (met een kleine dip begin deze eeuw). Hoewel het internet een grote concurrent is geworden, heeft televisie toch nog steeds de overhand. Dat wil zeggen dat we gemiddeld zo’n 3 uur per dag televisie kijken. De emoties kunnen hier behoorlijk bij oplopen, is het verbale uitingen door de mannen bij spannende sportevenementen dan is het gesnif bij emotionele programma’s veelal door vrouwen. Diezelfde verdeling geldt ook voor waar we naar kijken als er niet direct emoties een rol spelen. Sport past, voor de televisie althans, meer bij mannen en programma’s met een emotionele ondertoon meer bij vrouwen. Nieuwsrubrieken worden zowel door mannen als vrouwen bekeken, alleen achtergronden verhoudingsgewijs toch weer meer bij mannen (2x zoveel).
Internet
We kunnen niet meer zonder internet, want bij ruim 85% van de geënquêteerde is alle dagen van de week bezig met internet. Veel surfen, maar met name gericht zaken zoeken op internet. Enerzijds voor informatie, dus de vervanging van de encyclopedie, en anderzijds het vergelijken en bestellen van producten. Verder is het fenomeen social media een niet meer weer te denken onderdeel van internet, waarbij Facebook veruit de belangrijkste is en voor een bepaalde groep zelfs verslavend. Verhoudingsgewijs zijn iets meer vrouwen actief dan mannen als het om privéactiviteiten op Facebook gaat. Zakelijk liggen deze cijfers wat anders. Is de televisie nog zo’n 3 uur de baas over de vrije tijd, voor wat betreft internet ligt dit op ruim 1,5 uur per dag en stijgende.
Bron: ThomasWolter, Pixabay Sport en spel
Als we van het dagelijkse aspect afstappen, komen we toch wel bij het meer keer per week actief zijn met sport e/o spel. Gemiddeld sporten mensen 2x per week en hier wordt ook een flinke wandeling in meegenomen (28%). Waarbij gezegd moet worden dan wandelen, en dan bedoelen we meer dan de hond even uitlaten, steeds populairder wordt. Het is goed voor de dagelijkse beweging en door bijna iedereen te doen. Verder is fietsen ook een populaire vrije tijdsbesteding en zo’n 21% is hier met enige regelmaat actief mee. Ook de sportschool wordt regelmatig bezocht en heeft het zwemmen ingehaald (17% t.o.v. 14%) en het buitensporten, bijvoorbeeld de bootcamps, is ook in opmars aan het maken.
Uitjes
De uitjes zijn, wellicht onder invloed van de recessie, iets minder geworden. Bij uitjes praten we met name over de bekende attractieparken, dagje zwembad of theater/bioscoop/museum in combinatie met bijvoorbeeld uit eten. Iets toegenomen is zwemmen in het vrije water (meer, rivier of zee), wandelingen in de natuur (bos, heide en duinen) en opvallend de dierentuin. Maar we zijn ook in deze planners, want ruim 85% van de mensen die iets onderneemt plant dit vooraf.
Cursus
De cursus is ook een activiteit die in populariteit wint, enerzijds de cursus ten behoeve van het werk en anderzijds de cursus om iets heel anders qua werk te gaan doen of echt iets voor de hobby. Met name die omslag in werk en daarvoor een cursus gevolgd wordt is een stevige stijger van 3% naar 9%. Ook dit heeft mogelijk met de veranderende economie te maken, mensen worden zich steeds meer bewust van het werk wat ze doen, het plezier wat ze er aan beleven of niet en maken de keuze iets anders te gaan doen (het hart te volgen). Soms ingegeven door ontslag, maar bij velen toch ook nog vanuit een bestaande baan.
Alleen of samen
Veruit de meeste mensen brengen hun tijd toch het liefst gezamenlijk door met partner en afhankelijk van de activiteit ook met kinderen. Ruim 65% van de vrije tijd gaat samen op met deze mens(en) en de rest van de vrije tijd spenderen we het liefst alleen.
Tot slot
Veel mensen zijn tevreden met de vrije tijd en de groep met gezin is iets kleiner dan de groep alleenstaanden of alleen met partner. Dit is wel te verklaren, maar levert ook geen “gejammer” op, is slechts een constatering. Over het algemeen is men redelijk tevreden ook al is er verhoudingsgewijs bij zo’n 65% net even wat minder geld om te spenderen aan vrijetijdsactiviteiten.