InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Het openbaar vervoer in België

Het openbaar vervoer in België

Het openbaar vervoer in België Reizen door België is simpeler dan het lijkt. Eens je met de mogelijkheden vertrouwd bent, verloopt het vlot. Er bestaan verschillende mogelijkheden om in korte tijd een grote afstand af te leggen door België: trein, tram, metro, bus, belbus en natuurlijk de auto. In dit artikel licht ik het openbaar vervoer doorheen België toe.

Voor je vertrekt…

Stippel je best eerst je route uit. Via de site www.nmbs.be kan je vlot zien welke vervoersmiddelen je moet nemen om op je bestemming te raken. Pin je er niet op vast en zoek de verschillende mogelijkheden uit. Soms kan je een sneller/beter traject afleggen als je een rit vroeger of later neemt. In België stoppen bussen aan ‘perrons’. Deze zijn voornamelijk talrijk bij de grotere stations doorheen het land. Onthoud goed het perronnummer en voorzie voldoende tijd voor de verplaatsing van je trein naar je bus en omgekeerd. Net zoals in Nederland rijden de treinen en bussen hier zelden op tijd, voorzie dit ook in je planning en vertrek op tijd! Zo voorkom je ergernis en stress als de trein of bus weer eens te laat is.
Net zoals de heenreis, is de terugreis ook handig te plannen. Als het mogelijk is, neem niet de allerlaatste trein want bij onvoorziene omstandigheden is het dan veel moeilijker om thuis te geraken.

Neem de trein

De landelijke benaming voor de trein is de NMBS ofwel de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Deze zorgt voor het personenvervoer. De NMBS Logistiscs is voor het goederentransport. De NMBS is geboren in 1926 en in 1958 waren alle spoorlijnen in handen van de staat.
Voor je de trein neemt is het aan te raden om vooraf een ticket/biljet aan te kopen. Dit kan je online doen en afgedrukt meenemen op je reis of aan de loketten die zich bevinden in de grotere stations.
Het is niet mogelijk om op het perron een ticket te kopen. Als de loketten niet open zijn en je hebt geen online ticket, geef dan een seintje aan de conducteur. Bij hem/haar kan je dan een ticket aankopen die je contact dient te betalen. Doe je dit niet en wordt je betrapt door de conducteur, zal je een boete moeten betalen.
De tarieven van de rit zijn afhankelijk van de af te leggen afstand, je leeftijd, weekend of niet,dagtrip(trein + daguitstap),… Er zijn talloze mogelijkheden voor ieder wat wils. Ook geeft de NMBS kortingen aan 65+, mindervaliden en studenten. Om een juiste prijs te vinden kan je de site www.nmbs.be raadplegen. Voor meer informatie kan je steeds terecht bij de loketten.

Of ga je liever met de bus?

De meest gangbare busmaatschappij is De Lijn. Deze staat in voor het stads – en streekvervoer in Vlaanderen. Ze is opgericht in 1990 en zorgt tevens voor het tram – en metrovervoer in Vlaanderen.
Een ticket kan bij verschillende vestigingen aangekocht worden: boekhandel, Kruidvat, elke NMBS station en zelfs per sms worden tickets aangeboden. Deze laatste zou tevens goedkoper zijn.
Je kan natuurlijk op het perron (voor tram en metro) of in de bus een ticket aankopen.
Je kan ook voor meerdere ritten een ticket aankopen, online of op het perron en in de bus.

Bij het instappen in de bus/metro/tram moet je steeds je ticket laten valideren. Dit doe je in de gele apparaten die bij de ingang hangen. Bij het invoeren van je ticket geef je ook het aantal zones zodat een juiste prijs wordt berekend.

De andere maatschappijen in België zijn
  • MIVB(Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel): dient het Brussels Hoofstedelijk Gewest en de 11 randgemeenten
  • TEC(Transport En Commun): zorgt voor het vervoer in het Waals Gewest

Tot slot

Zoals je ziet lijkt het in het begin erg ingewikkeld maar eens de route is uitgestippeld, kan je vlot door België reizen. Bij vragen kan je steeds terecht aan de loketten of de klantenservice van de vervoersmaatschappijen.
© 2011 - 2019 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tarieven Nationale Maatschappij der Belgische SpoorwegenDe NMBS werd opgericht in 1926. Dit vennootschap staat in nauw verband met de federale overheid van België en realiseert…
Het openbaar vervoer in NoorwegenNoorwegen wordt een steeds populairder vakantieland, vooral door de ongerepte wilde natuur. Niet alleen via de weg, maar…
Reizen met openbaar vervoerReizen met openbaar vervoerEr zijn verschillende manieren van openbaar vervoer. Dit kan wat verwarring opleveren. Vandaar dit artikel. In dit artik…
Goedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëGoedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëWil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met…
Het openbaar vervoer in RomeBinnen een grote stad als Rome is het handig je met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wanneer je nog nooit in Rome be…
Bronnen en referenties
  • http://www.delijn.be/over/geschiedenis/index.htm
  • http://www.infotec.be/index.aspx?PageId=633072293296782548
  • http://www.mivb.be/corporate.html?l=nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/NMBS

Reageer op het artikel "Het openbaar vervoer in België"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!