InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reizen met openbaar vervoer

Reizen met openbaar vervoer

Reizen met openbaar vervoer Er zijn verschillende manieren van openbaar vervoer. Dit kan wat verwarring opleveren. Vandaar dit artikel. In dit artikel kunt u korte stukjes informatie vinden over alle manieren van openbaar vervoer. Hoe u moet betalen, hoe u kunt weten welke u nodig heeft en wat het handigst voor u uitkomt.

Reizen met de trein

Voor wat grotere afstanden neemt men al gauw de trein, treinen rijden van en naar alle grote plaatsen, maar mogelijk moet u wel overstappen. Op alle grotere stations zijn informatiepunten waar u eventueel informatie aan kunt vragen. Op alle stations staan gele borden waar op staat naar welke richtingen de treinen daar gaan, van welk spoor de treinen vertrekken en de tijden. Als u op het juiste perron bent hangen er nog borden waarop u alle tussengelegen stations kunt zien waar de trein stopt. U kunt ook kijken op ns.nl. De conducteurs zijn ook ten alle tijden bereid u te helpen en kunnen via een apparaatje die ze meedragen de reistijden en perrons bekijken.

In de trein bevindt zich een eerste en een tweede klas. De eerste klas is duurder, maar daardoor ook wat luxer en vaak minder druk. Er zijn ook stiltecoupés, in deze coupes wordt u geacht om stil te zijn. Neem als het niet nodig is uw telefoon dan ook niet op of verlaat op dat moment even de stiltecoupé. U kunt nog een kaartje kopen bij de kaartautomaten op stations, binnenkort gaat alles waarschijnlijk over op OV chipkaarten.

Mocht de trein niet open zijn dan kunt u aan de buitenkant op de knop naast de deur drukken. Zodra de trein gaat rijden werkt de knop niet meer. Aan de binnenkant van de deur vindt u twee knoppen, één is om de deur te sluiten de ander om te openen. De trein is een snel vervoersmiddel waarmee u gemakkelijk van de ene kant naar de andere kant rijdt. Met de trein kunt u ook naar verschillende Europese steden reizen. In de trein wordt met regelmaat omgeroepen wat het volgende station zal zijn zodat u makkelijk weet waar u uit moet stappen.

Reizen met de metro

De metro vindt u in enkele plaatsen waaronder in Amsterdam en Rotterdam. De metro rijd onder de grond en soms ook boven de grond zodat de auto's er onderdoor kunnen. De metro kunt u sinds 3 augustus 2009 alleen nog in met de OV-chipkaart. Bij de ingang kunt op u op borden zien welke metro welk traject volgt. Het wordt aangeduid met gekleurde lijnen, zo zou metro zes kleur geel kunnen zijn en door de gekleurde gele lijn te volgen ziet u alle stops. In de metro kunt u nogmaals zien welke route de metro af gaat leggen. De metro stopt vaak onderweg, maar gaat wel snel. De deuren gaan vaak automatisch open en voordat ze sluiten hoort u een signaal zodat u weet dat u niet meer in kunt stappen.

Reizen met de tram

De tram zien we ook niet in alle plaatsen en legt meestal relatief korte stukken af, maar wel met hoge snelheid. De deuren werken in principe het zelfde als die van de trein. Voor informatie hoe laat welke tram gaat kunt u kijken op 9292ov.nl. In de tram wordt omgeroepen op welke halte u bent. Ook zijn er soms kleine schermpjes waarop u de eerst volgende halte kunt zien. Bij een kruispunt waarbij er geen voorrangstekens zijn heeft de tram altijd voorrang op auto's. De tram wordt vooral in regio Amsterdam heel vaak gebruikt.

Reizen met de bus

Er zijn verschillende soorten bussen. Sommige rijden alleen binnen een plaats andere brengen u zelfs naar een andere provincie. De bus gaat niet zo snel als de trein, maar het reizen kan wel comfortabeler zijn. Om te weten welke bus u moet hebben zult u wel even naar een informatie punt of via internet moeten kijken. Bij de meeste bushaltes staat een nummer met daarbij de plekken waar de bus heengaat, maar op de grotere stations staat er vaak alleen de eindbestemming of een wijk aangegeven waar de bus heen gaat. In de meeste bussen wordt de eerst volgende halte omgeroepen. Als u vlakbij de juiste halte bent drukt u op het rode knopje waar 'stop' op staat geschreven. Er gaat op dat moment een rood lichtje bij de chauffeur branden zodat hij weet dat u er de volgende uit moet. De bussen naar andere steden mogen soms bij files over de vluchtstrook rijden. Hierdoor heeft u minder kans om te laat te komen op uw bestemming dan wanneer u met de auto gaat.

De veerpont

U verwacht het misschien niet, maar de veerpont valt ook onder openbaar vervoer. U kunt er met alle voertuigen maar ook lopend of fietsend op. Op het moment dat u er met een motorvoertuig opgaat dient u de motor op de veerpont uit te zetten. Tijdens de overtocht komt er iemand langs waarbij u een kaartje moet aanschaffen. Vooral tijdens spits kan de veerpont een hoop tijd schelen.
Gerelateerde artikelen
Openbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOpenbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOp Koningsdag gaan veel mensen naar Amsterdam. De stad is daardoor overvol en het is dan ook zeker niet aan te raden om…
Het openbaar vervoer in BelgiëHet openbaar vervoer in BelgiëReizen door België is simpeler dan het lijkt. Eens je met de mogelijkheden vertrouwd bent, verloopt het vlot. Er bestaan…
Aftrek reiskosten openbaar vervoerAftrek reiskosten openbaar vervoerReis je van en naar je werk met het openbaar vervoer, elke dag, een aantal dagen in de week of incidenteel? Dan kun je m…
Het openbaar vervoer in RomeBinnen een grote stad als Rome is het handig je met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wanneer je nog nooit in Rome be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reizen met openbaar vervoer"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!