InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wat zijn expats? Waar moet je op letten?

Wat zijn expats? Waar moet je op letten?

Een expat, ook wel expatriate genoemd, is een persoon die verblijft in een land waar een andere cultuur heerst, dan de cultuur waarin deze expat is opgegroeid. Zo wordt een Nederlander die in België verblijft meestal geen expat genoemd, verhuist deze echter naar India, dan kan de term wel gebruikt worden. De reden voor een tijdelijk of permanent verblijf in een ander land kan verschillen, vaak gaat het om werk, maar ook een bepaalde nieuwsgierigheid naar andere landen kan ten grondslag liggen. Hoe mooi het ook kan zijn om in een ander land te verblijven en van andere culturen te genieten, een tijdelijk verblijf in een ander land kan ook flink tegenvallen. En het is zaak om na een aantal tegenvallers niet meteen bij de pakken neer te gaan zitten.

Vakantiegevoel slechts tijdelijk

De eerste dagen zijn meestal prachtig, je hebt vaak een echt vakantiegevoel en hebt er het volste vertrouwen in dat alles helemaal goed gaat komen. Na een tijdje is dit gevoel echter weg en begin je je steeds meer te ergeren aan kleine dingetjes in het land. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het regelen van een boel dingen, wat in het buitenland een stuk moeilijker gaat dan hier.

Pas je aan

Misschien wel de belangrijkste tip is om geen vreemdeling te blijven in het land waar je op dat moment zit. Probeer de nieuwe cultuur te begrijpen, lees erover en misschien nog wel het belangrijkste: maak contact met anderen. Wacht niet tot de mensen naar jou toekomen om je te verwelkomen in het land, maar ga zelf op pad. Ga bij een sport- of hobbyclub, maak contact met mensen en neem initiatief. Hierbij is het leren van de taal natuurlijk ook sterk aangeraden. Locals waarderen het als je je kundig maakt in hun taal, in plaats van altijd te blijven leunen op het Engels. Vaak is het ook nog eens zo dat men in andere landen slechts matig in het Engels verstaanbaar kan maken, waardoor het leren van de taal een echte noodzaak is. Neem les bij een leraar of ga tijdelijk naar een taalschool.

Verloochen jezelf niet

Toch moet je ook vast blijven houden aan je eigen waarden en behoeften. Kun je er bijvoorbeeld altijd van genieten om naar de Nederlandse radio te luisteren? Zorg er dan voor dat je deze radio kunt ontvangen op de plek van bestemming. Door dit soort dingen blijf je goed in je vel zitten en is het aanpassen naar de andere cultuur opeens een stuk gemakkelijker.

Is het iets voor jou?

Naast al deze tips is het ook belangrijk om goed te kijken of een leven als expat wel iets voor jou is. Kijk je vooraf al enorm op tegen een verblijf in het buitenland? Heroverweeg dan je keuze, ga je namelijk met tegenzin naar het land toe, dan is de kans dat je er uiteindelijk goed gaat settelen erg klein. Sommige mensen houden niet van verandering, een leven als expat is dan ook niet het leven dat bij hen past.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn expats? Waar moet je op letten?"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 31-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!