InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Catalonië: veelzijdige regio in Noord-Oost Spanje

Catalonië: veelzijdige regio in Noord-Oost Spanje

Catalonië is een grote regio in Spanje die maar liefst 7,3 miljoen inwoners telt. De hoofdstad is Barcelona, befaamd om onder andere de Sagrada Família en het Parc Güell van Gaudi. Maar Catalonië biedt meer. Ook het plaatsje Girona staat bol van cultuur. Liefhebbers van Dali kunnen hun hart ophalen in het nabijgelegen plaatsje Figueres waar het Dali-museum is gevestigd. Uiteraard heeft Catalonië ook prachtige natuurgebieden.

Provincies in Catalonië

De regio Catalonië is onderverdeeld in vier provincies:
  • Barcelona
  • Girona
  • Lerida
  • Tarragona

Noord-Oost Spanje

De hoofdsteden van deze provincies hebben allemaal dezelfde naam als de provincie. De regio Catalonië grenst binnenlands aan Aragón en de Comunidad Valenciana en noordelijk aan het buitenlandse Andorra en Frankrijk. Het beslaat een groot deel van Noord-Oost Spanje

Vier gebieden langs de kustlijn

De kustlijn van Catalonië is ook onderverdeeld in vier gebieden waarvan de Costa Brava de meeste bekendheid geniet vanwege befaamde badplaatsen zoals Lloret de Mar en Blanes. De vier gebieden langs de mooie kustlijn -die 580 kilometer bestrijkt- zijn:
  • Costa Brava
  • Costa del Maresme
  • Costa del Garraf
  • Costa Daurada

Talen in Catalonië

In Catalonië worden drie talen gesproken:
  • Catalaans
  • Spaans
  • Aranees

Het Catalaans is de officiële taal van Catalonië. Het is ooit door Franco verboden. Veel mensen bleven echter thuis Catalaans spreken en later ook weer in het openbaar. Ook anno 2010 wordt nog veel Catalaans gesproken. Veel borden, documenten of menu's zijn zowel in het Catalaans als in het Spaans opgesteld. Het Aranees wordt gesproken in de Val d'Aran, onderdeel van de provincie Lerida.

Enkele bezienswaardigheden

Barcelona en omgeving

Wie houdt van kunst en cultuur kan zijn hart ophalen in Catalonië. Barcelona is natuurlijk een belevenis op zich met de werken van Antoni Gaudi zoals de Sagrada Família en het het Parc Güell waar sprookjesachtige huizen van deze bijzondere architect zijn gebouwd. Het Dali-museum in Fiqueres (in de buurt van Girona) is zo uitgebreid dat u hier gerust een hele middag kan vertoeven.

Girona en omgeving

In Girona is de kathedraal een prachtig gebouw om te bezoeken. Maar ook de typische Gironese huizen zijn een bezienswaardigheid op zich. Bent u in de provincie Lerida? Bezoek dan eens de vallei Vall de Boi waar Romaanse kerken staan. In de provincie Tarragona staat in het plaatsje Poblet het klooster 'Santa Maria de Poblet'. De laatste twee bezienswaardigheden staan net als de werken van Gaudi op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Vervoer

Treinen en vliegvelden Barcelona

Barcelona is het knooppunt van de regio, zowel voor vlieg- als voor treinvervoer. Vanuit Barcelona rijden treinen naar alle windstreken in en om Spanje. Er rijden ook enkele hogesnelheidslijnen.(zie www.renfe.com) In Barcelona zijn in totaal twee vliegvelden die weer veel knooppunten hebben naar de rest van de wereld.

Vliegvelden Girona en Reus

Ook Girona heeft een eigen luchthaven waar veel lijnvluchten af- en aanvliegen. Tenslotte heeft ook het plaatsje Reus een klein vliegveld. Hier vertrekken vooral binnenlandse maar ook enkele buitenlandse vluchten. Door Catalonië lopen grote en kleine wegen die beheerd worden door de Spaanse of Catalaanse overheid. Het wegennet staat over het algemeen goed bekend.

Geschiedenis in het kort

Catalonië: autonome regio

Catalonië is officieel een autonome Spaanse regio sinds 1979 toen het een onafhankelijkheidsstatuut verkreeg. In de eeuwen ervoor bestond Catalonië als regio maar werd het geteisterd door oorlogen waaronder de Spaanse oorlog die zij verloor. Alles wat Catalaans was, werd verboden. Ook in de eeuwen ervoor was Catalonië al een groot deel van de onafhankelijkheid verloren.

Romaanse bouwwerken

Gedurende verschillende perioden werd Catalonië overheerst door Grieken, Romeinen, Carthagenen, Moren en ook Fransen. Veel invloeden van deze volken zijn terug te zien, waaronder vele bouwwerken in Romaanse stijl. De huidige bevolking van Catalonië is erg op de onafhankelijkheid van de regio en de Catalaanse taal gesteld. Het is een trots volk dat nog altijd het recht op democratie viert sinds de dood van de Spaanse dictator Franco in 1975.

Nog meer Catalonië

Buiten de prachtige uitgestrekte stranden en mooie culturele plaatsen biedt Catalonië ook een schitterend landschap. Hier vallen de Spaanse Pyreneëen, het stroomgebied van de Ebre en het Catalaans kustgebergte onder. Ook is er een overvloed aan prachtige planten en bloemen te bewonderen in de regio. Uiteraard kunt u ook lekker eten in Catalonië. De Catalaanse keuken biedt heerlijke eigen gerechten zoals de Catalaanse stoofpot van vis en de zelfgemaakte klassieke sauzen. Ook het gerookte vlees is befaamd in heel Spanje en Catalonië. Vergeet vooral niet om als toetje de Crema Catalana te nemen!
Gerelateerde artikelen
Gaudí en Barcelona: Sagrada Familia, Park Guell en Casa'sHij is één van de bekendste Spaanse architecten. Als je in Barcelona loopt, ontkom je niet aan zijn opvallende werken. B…
De top tien bezienswaardigheden BarcelonaWie aan Barcelona denkt, denkt vrijwel meteen aan het aangelegde strand, het warm weer en de historische kunst van archi…
Girona: Spaans provinciestadje met de allure van een stadWie Catalonië (Spanje) zegt, zegt Barcelona. Tuurlijk. Maar Girona, de derde stad in de Catalaanse regio, timmert stevig…
Salvador Dalí, een geniaal kunstenaarSalvador Dalí, een geniaal kunstenaarSalvador Dalí was een Spaanse schilder, hij staat bekend om zijn surrealistische schilderijen, waaronder "Galatea of the…
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org www.salvador-dali.org 'Barcelona en Catalonië'- Roger Williams (Capitool reisgidsen) www.renfe.com

Reageer op het artikel "Catalonië: veelzijdige regio in Noord-Oost Spanje"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 09-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!