InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Girona: Spaans provinciestadje met de allure van een stad

Girona: Spaans provinciestadje met de allure van een stad

Wie Catalonië (Spanje) zegt, zegt Barcelona. Tuurlijk. Maar Girona, de derde stad in de Catalaanse regio, timmert stevig aan de weg. Gelegen tussen de Costa Brava en de uitlopers van de Pyreneeën, combineert Girona de allure van een grote stad met de intimiteit van een provinciestadje.

Weekendje weg

Overal terrasjes, mooie winkelstraten, prachtige middeleeuwse doorkijkjes, trendy restaurants, musea, het hele jaar door festivals… Girona heeft alles in huis voor een lekker-lang-weekendje-weg. Helemaal nu de stad vanuit Nederland in een paar uur tijd én voor weinig geld te bereiken is: veel goedkope vliegmaatschappijen hebben een verbinding met vliegveld Girona (Gerona in het Spaans), een paar kilometer ten zuiden van de stad. Van daaruit kun je met een taxi of een huurauto binnen een half uur in het centrum zijn.

Viva Catalunya

Heb je zin in cultuur, loop dan vanaf het Plaça Catalunya over de eeuwenoude Pont de Pedra (Stenen Brug) de oude stad in, Barri Vell in het Catalaans. De eigenzinnige Catalanen hechten zeer aan hun eigen voertaal, die het midden houdt tussen Spaans en Frans. Loop je vanaf de brug rechtdoor, dan trekt al gauw de rood-geel gestreepte vlag je aandacht: hier, op de Plaça del Vi, zit een winkel waar je werkelijk alles kunt kopen wat met de Catalaanse nationaliteit en identiteit te maken heeft. Grappig detail: waar ´echte´ Spanjaarden trots zijn op de Osborne-stier als nationaal symbool, hebben de Catalanen gekozen voor… een ezel! Deze burro català zit op heel veel auto´s geplakt.

Joodse wijk

Natuurlijk kun je na de Stenen Brug ook meteen linksaf slaan en langs de oever van de Onyar de Rambla de Llibertat op lopen. Deze straat heeft een hoog shopping-gehalte, maar je ziet er ook vaak straattheater of processies. Hij mondt uit in de voormalige Joodse wijk, El Call. In de middeleeuwen was dit een van de belangrijkste joodse gemeenschappen in Spanje, met zelfs een eigen bestuur. Koning Filips de Schone maakte daar in de 14e eeuw een eind aan en liet de wijk in een getto veranderen: er was nog maar één toegangspoort en alle ramen die uitzicht hadden op de rest van de stad werden dichtgemetseld. De meeste joden vluchtten daarna naar buurlanden. Het Joods Historisch Museum is ondergebracht in de kabbala-school. Op deze plek zou de kabbala – de joodse mystiek, heden ten dage aangehangen door sterren als Madonna en Britney Spears – zelfs ontstaan zijn.

Bergen, strand en Dalí

Hotels in de oude stad:
  • Hotel Històric (****), Carrer Bellmirall, 8 kamers (www.hotelhistoric.com)
  • Hotel Peninsular (*), Avinguda Sant Francesc, 68 kamers
  • Cerverí de Girona (jeugdherberg), Carrer dels Ciutadans, 50 bedden (www.tujuca.com)
© 2008 - 2019 Joana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blanes, vakantiebestemming in SpanjeBlanes is een van de populaire badplaatsen in Spanje. Veel jongeren komen erheen om 's zomers hun vakantie te vieren.
Bronnen en referenties
  • Ajuntament de Girona

Reageer op het artikel "Girona: Spaans provinciestadje met de allure van een stad"

Infoteur: Joana
Gepubliceerd: 03-04-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!