InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Blanes, vakantiebestemming in Spanje

Blanes, vakantiebestemming in Spanje

Blanes is een van de populaire badplaatsen in Spanje. Veel jongeren komen erheen om 's zomers hun vakantie te vieren.

Blanes

Blanes is een badplaats in Spanje, om precies te zijn in de regio Catalonië. Blanes is gelegen in de provincie Gerona en is de zuidelijkste plaats van de Costa Brava. Blanes is een zeer populaire badplaats en trekt in de zomer dan ook veel toeristen, deze toeristen komen voornamelijk uit de Noord-Europese landen. In 2007 telde de plaats 38.368 inwoners, vanuit Blanes zijn ook de omringende plaatsen goed te bereiken. Naar Barcelona is er de zogenaamde cercanias, een trein.

Botanische tuinen

Blanes heeft twee grote botanische tuinen: de Mar i Murtra en de Pinya de Rosa. Eerstgenoemde is een grote, kleurrijke plantentuin die bijna 15 hectare omvat. Daarnaast omvat de plantentuin meer dan 4000 verschillende plantensoorten en is er een jaarlijks bezoekersaantal van ongeveer 300.000 mensen. Pinya de Rosa heeft een nog grotere diversiteit aan planten, namelijk meer dan 7000 verschillende soorten. Veel van deze soorten zijn aloës en cactussen, door veel liefhebbers als de beste exemplaren ter wereld beschouwd.

Vuurwerkfestival

Elk jaar in de 3e of 4e week van juni wordt in Blanes een vuurwerkfestival gehouden. Dit festival heeft de naam Concurs de Focs d’Artifici, het wordt gehouden tijdens het Santa Anna festival. Verschillende landen nemen deel aan dit festival, wat in principe een vuurwerkwedstrijd is. Meer dan 500.000 kilo aan vuurwerk gaat de lucht in tijdens deze dagen. Deze grootse vuurwerkshows zijn zeker het bezoeken waard, zij trekken dan ook meer dan 100.000 bezoekers op een dag. De bezoekers staan vaak op en aan het strand, waar je het vuurwerk het beste kunt zien.

Uitgaan

Blanes kent vele manieren van een leuk avondje uit. Eerst eten in een van de vele leuke tentjes, vervolgens nog even uitbuiken op de strand of bij de welbekende grote rots en vervolgens stappen in één van de vele kroegen of discotheken. Blanes heeft een aantal grote discotheken, bijvoorbeeld de Arena, Sala Vega en Essencia. Ook kleinere kroegen zijn er echter veel te vinden, waarvan er een aantal ook oerhollands zijn.

Strand

Zoals eigenlijk voor zich spreekt, heeft ook Blanes beschikking over een groot strand. Veel hotels en appartementen zijn hier dan ook aan gelegen. Het oude en het nieuwe gedeelte van Blanes worden op het strand gescheiden door een grote rots, die je ook kunt beklimmen. Ook de boulevard wordt hier gescheiden. Op het strand is het mogelijk een ligbed of parasol te huren, ook kun je er een ritje op de welbekende banaan kopen of een boottochtje richting Lloret de Mar.
© 2011 - 2017 Rocknrollhigh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.gogo.nl

Reageer op het artikel "Blanes, vakantiebestemming in Spanje"

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 28-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!