InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip Stockholm

Stedentrip Stockholm

Een stad waar je niet meteen aan denkt bij het zoeken naar een stedentrip is Stockholm. Toch is Stockholm beslist de moeite van het bezoeken waard. Je kunt met Ryanair goedkoop naar Stockholm vliegen vanaf EIndhoven of Düsseldorf (Weeze). Voor 2 personen ben je voor 60 op en neer naar Stockholm. Ideaal dus voor een lang weekend winkelen en cultuur snuiven.

Stockholm algemeen

Stockholm, de hoofdstad van Zweden, wordt ook wel het Venetië van het noorden genoemd door de vele eilanden (14) waar de stad op is gebouwd. In Stockholm is ook het Zweedse parlement gehuisvest en staat het koninklijk paleis. Wie met een low-budget vlucht naar Stockholm gaat moet er wel rekening mee houden dat deze maatschappijen landen op Stockholm Skavsta wat op 100 km buiten de stad ligt. Er gaan ieder half uur directe bussen, de Flygbussarna Airport Coaches, van het vliegveld naar het centrum van de stad. De rit duurt ongeveer anderhalf uur en kost je per persoon 25 voor een retourtje.

Vervoer

Zoals gezegd kun je prima per low-budget vlucht in Stockholm komen. In de stad zelf wordt er veel gelopen, er zijn grote delen die autovrij zijn. Ook heeft de stad een prima metronetwerk, de Tunnelbana, waar je met een Travelcard voor een dag, 2 dagen of een week heel goedkoop van het openbaar vervoer gebruik kunt maken. Een dagkaart kost bijvoorbeeld 100 SEK, wat 10 is. Voor een week betaal je slechts 26 (260 SEK).

Bezienswaardigheden

  • De grootste en meest toeristische bezienswaardigheid is ongetwijfeld de oude middeleeuwse binnenstad van Stockholm, de Gamla (oud) Stan (stad) met zijn smalle middeleeuwse straten en steegjes, oude bakstenen huisjes en leuke pleintjes (Stortorget). Gamla Stan ligt op het eiland Stadsholmen.
  • Ook op Stadsholmen staat het Stockholms slot, het koninklijk paleis, de officiële residentie van de koninklijke familie. Hier kun je om 12:00 uur de wisseling van de wacht bekijken.
  • Naast het eiland Stadsholmen vinden we het kleine eilandje Riddarholmen. Op Riddarholmen staat de oudste kerk van Stockholm, de Riddarholmkyrkan uit circa 1300.
  • Een museum wat de moeite waard is, is het Vasamuseum met daarin de Vasa. De Vasa is s werelds enig overgebleven schip uit de 17e eeuw. Het schip, dat vlak bij Stockholm bij de eerste vaart is gezonken, en dat rond 1960 is geborgen, is volledig gerestaureerd en in een eigen museum ondergebracht.
  • Op hetzelfde eiland waar ook het Vasamuseum ligt, Djurgården, ligt het openluchtmuseum Skansen. Skansen is het oudste openluchtmuseum ter wereld waar naast ongeveer 400 verschillende gebouwen uit Zweden ook een dierentuin is met voornamelijk Scandinavische dieren.
  • Om een indruk te krijgen van het veel geprezen 'zweedse-design' is een bezoek aan het Moderna Museet aan te raden op het eiland Skeppsholmen. Skeppsholmen herbergt naast het museum voor moderne kunst ook een architectuurmuseum en een nationaal museum. Skeppsholmem is te bereiken met de metro, halte Kungstradgården, per boot of per bus.
  • Buiten de stad kun je het indrukwekkende Drottningholm Paleis bezoeken.

Södermalm

Naast de grote ketens die we in het centrum van de stad vinden aan de Drottningsgatan en de zijstraten hiervan, kun je voor de wat hippere winkeltjes ook slagen op het eiland Södermalm, de Götgatan is een prima start. Met name de wijk ten oosten van de Götgatan heeft veel kleine hippe winkeltjes en restaurantjes. Ga voor een overheerlijke lunch bijvoorbeeld eens naar Café Muggen. Voor een mooie wandeling met fraai uitzicht op de stad kun je vanaf de Södermalms Torg via de Hornsgatan en de Bastugatan langs de hoger gelegen kust naar het westen lopen.
© 2011 - 2019 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gamla Stan in Stockholm: de bezienswaardighedenGamla Stan in Stockholm: de bezienswaardighedenGamla Stan is het oude stadsgedeelte van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Je vindt er voornamelijk middeleeuwse steegjes,…
Vliegen naar Zweden vanaf Amsterdam, Eindhoven en WeezeVliegen naar Zweden vanaf Amsterdam, Eindhoven en WeezeVliegen naar Zweden, het grootste land van Scandinavië, kan op verschillende manieren. Je kunt met de auto, per boot en…
Stockholm, Venetie van het noordenStockholm is de hoofdstad van Zweden en sprankelend van groen en water. Dit Venetie van het noorden is gebouwd op veerti…
Vliegen naar Zweden met Malmö AviationVliegen naar Zweden met Malmö AviationMalmö Aviation is voor Nederlandse reizigers een uitbreiding van de mogelijkheden voor vliegen naar Zweden. De maatschap…
Stockholm, ZwedenStockholm, ZwedenStockholm, de grote stad van het noorden. Een stad die staat voor architectuur, moderniteit, jong en trendy. De stad sta…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Capitool Reisgids
  • Google

Reageer op het artikel "Stedentrip Stockholm"

Infoteur: Kschrauwen
Gepubliceerd: 28-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!