InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > L'Estartit, Spanje

L'Estartit, Spanje

L'Estartit is een toeristisch plaatsje aan de Costa Brava in noordoosten van Spanje. Al is het een vrij klein dorpje, het is toch zeer geliefd bij toeristen. Door het jaar heen wonen er in L'Estartit ongeveer 3000 mensen, maar in de zomer wordt het overspoeld door toeristen; Nederlanders, Duitsers, Fransen. Het is een ideale vakantiestek voor mensen die van watersporten houden en graag op het strand in de zon liggen.

De ligging

L'Estartit is een dorpje midden in de Costa brava, in het noordoosten van Spanje. Het ligt in de gemeente Gerona in de provincie Gerona, in de regio Catalonië.

De geschiedenis

Vroeger was L'Estartit de haven van het buurdorp Torroella de Montgrí. In die tijd werd het meerdere malen bestookt door zeerovers, die zich schuilhielden op de eilanden die ervoor liggen. Doordat er een kilometers lang zandstrand aanwezig is (de baai van Pals) en er in de jaren 70 en 80 meerdere grote kampeerterreinen werden geopend, is L'Estartit van een oud vissersdorpje veranderd in een toeristische trekpleister. In het centrum zijn tal van restaurants, bars, ijssalons en discotheken aanwezig. Ook is de boulevard een aantrekkelijke plek voor toeristen.

Watersporten

Aaangezien het plaatsje aan de Middellandse zee ligt, is het zeer populair onder watersporters. Zeilen, surfen, kanoën, waterskiën, duiken; alles is mogelijk.

Duikoord

L'Estartit is een fantastische duikplaats. Doordat het water heel erg helder is, is er voor mensen die niet duiken ook genoeg mogelijkheid tot snorkelen. Aan de kust zijn verschillende prachtige duikplaatsen aanwezig, maar de meeste toeristen komen om de Medes eilanden (Illes Medes) vlak voor de kust van L'Estartit te bezoeken. De Medeseilanden bestaan uit zeven kleine eilanden, die niet bewoond zijn. Ze zijn te zien vanaf de kust. Het valt onder beschermd natuurgebied, wat ervoor zorgt dat de natuur niet wordt vernietigd.

Er zijn meerdere duikscholen aanwezig in en net buiten het dorp. Voelt u hier niks voor, dan zijn de eilanden ook te bezoeken met grote boten met een doorzichtige bodem. Een zeer geschikt uitstapje met kleine kinderen, aangezien je de vissen onder je kan zien zwemmen.

Andere ontspanning

Andere mogelijkheden van ontspanning in L'Estartit zijn paardrijden, tennissen, carten, wandelen, fietsen en natuurlijk nog veel meer. L´Estartit beschikt over een fantastisch breed strand, zonder steentjes, welke zeer langzaam afloopt de zee in. Dit maakt het strand zeer geschikt voor kleine kinderen. Er is regelmatig een kermis aanwezig op het strand en elke donderdag is er een markt aanwezig in de buurt van het centrum.

Onderkomen

Er zijn talloze campings, hotels en apartementencomplexen aanwezig in L'Estartit. Aangezien het een klein dorpje is, zit alles eigenlijk dichtbij het centrum en het strand.
© 2010 - 2019 Sjoukje0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "L'Estartit, Spanje"

Infoteur: Sjoukje0
Gepubliceerd: 10-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!