Brandenburg: Storkow en het Dahme-Seen natuurgebied

Brandenburg: Storkow en het Dahme-Seen natuurgebied Tussen Berlijn en Bad Saarow ligt een leuk stadje, Storkow genaamd. Groot is het niet, maar wel erg gezellig. Bovendien is het één van de oudste steden van Brandenburg. In de mooie, onlangs gerestaureerde burcht zijn verschillende tentoonstellingen ondergebracht. Ook de sluis en de houten ophaalbrug, de stoommachine en het museum van Didi zijn een bezoekje waard.

Storkow is één van de oudste stadjes van Brandenburg, het dateert uit 1209. In het hart van de stad vindt men de volledig heropgebouwde burcht van Storkow. In de burcht bevinden zich nu een stadsbibliotheek, een natuurmuseum, de Dienst voor Toerisme, een burchtcafé in de voormalige brouwerij, een cultuurmuseum, een openluchttheater en een concertzaal.

Bewogen geschiedenis

De burcht en de stad ontstonden in 1209. Velen denken dat de naam van de stad verwijst naar de ooievaar, Stork in het Engels. Maar eigenlijk is het een Slavische naam die verwijst naar "een weg door het moeras".Oorspronkelijk was de burcht een Middeleeuws gebouw omgeven door een watergracht, opgericht door Markgraaf Konrad de Grote als grenspost voor de Noordgrens. Stad en burcht duiken in 1209 voor het eerst op in een Oorkonde van Keizer Otto IV. In de loop der jaren wisselden de burchtheren geregeld en drukten ze hun stempel op de bouwstijl van de verschillende delen van de burcht. Verschillende branden en overstromingen teisterden de burcht in de loop der jaren. In 1978 stortte een groot deel van het gebouw in door een brand en sinds 1999 werd de burcht terug opgebouwd met financiële hulp van de Regering van Brandenburg en van de EU, alsook met giften van vrienden en inwoners van Storkow. Van het oorspronkelijke gebouw schieten enkel de vroegere brouwerij, de zuidmuur en de gevangenistoren over. Op de nieuwe uitkijkpost boven op de gevangenistoren werd een glazen pyramide gebouwd, van waaruit men een blik op de kerker kan werpen. De muren van de burcht weerspiegelen de verschillende bouwfasen. In 2009 werd het 800-jarig bestaan van de stad uitvoerig gevierd.

Wapenschild

Ondanks het feit dat de naam Storkow niet van de ooievaar (Stork) zou komen, staat er toch een ooievaar in het wapenschild. Deze staat op een groene grasmat, met een blauwe hemel als achtergrond en drie sterren boven zijn hoofd. De rand van het schild is geel met 14 zwarte sterretjes in, symbool voor de 14 stadsdelen waaruit Storkow bestaat (kernstad Storkow, Alt Stahnsdorf, Bugk, Görsdorf, Gross Eichholz, Gross Schauen, Klein Schauen, Kehrigk, Kummersdorf, Limsdorf, Philadelphia, Rieplos, Selchow, Schwerin en Wochowsee). De stad maakt deel uit van de "Europäischen Vereinigung der Storchenstädte" (ESCO), die alle steden groepeert die een ooievaar in hun stadswapen hebben.

Burg Storkow

In de burcht vindt men verschillende tentoonstellingen, die in elkaar vloeien en die met een enkel entreeticket kunnen bezocht worden. Sinds juni 2009 is er in de burcht een Natureum geopend, het bezoekerscentrum van het Natuurpark Dahme-Heideseen. Een interactieve tentoonstelling over de natuur tussen Oder, Dahme en Spree en over de cultuur in de streek. Op speelse wijze leert men bij over het ontstaan en de evolutie van de natuurlandschappen in de buurt. Een overzicht van de geschiedenis van de streek, uitleg over de natuur in de meren, bossen en binnenduinen. Een heel leuke tentoonstelling, ook voor kinderen, omdat men van alles zelf mag uitproberen. Zo kan men zien hoe water zich een weg baant door zand, hoe zandduinen ontstaan, men kan luisteren naar verschillende dierengeluiden, etc. Overal hangen ook bordjes van Storki, een sympathieke ooievaar, die in eenvoudige bewoordingen alles nog eens uitlegt aan kinderen. Ook handig voor mensen die het Duits niet erg machtig zijn. Met deze eenvoudige zinnetjes kan men toch ook een beetje volgen. Er is ook een fototentoonstelling over Storkow vroeger en nu. Leuk om te zien hoe de stad is geëvolueerd, in de tijd, maar ook van Oost-Duitsland naar het eengemaakte Duitsland. Beneden is er ook nog een tentoonstelling over de natuur in het Dahme-Heideseennatuurpark. Dieren, planten, grassen worden hier belicht met foto's, opgezette exemplaren, voel- en kijkkasten, etc.
In het Kultureum kon men tot eind 2010 een tentoonstelling bezoeken over de Puhdys, een Oost-Duitse rockgroep die heel wat naam en faam heeft verworven, mede omdat zij één van de weinigen waren die ook in West-Duitsland verschillende concerten hebben gegeven. Film-en beeldmateriaal, tickets van concerten, documenten uit het privé-leven van de artiesten, geluidsfragmenten doorheen de 40 jaar muziekgeschiedenis van de muziekgroep, prullaria, u kon het er allemaal bezichtigen in een overzichtelijke en eveneens interactieve tentoonstelling. In het weekend van 8 mei 2010 was er een fantastisch live-optreden door de groep in de burcht. De ticketdienst voor de musea is tevens ook de Dienst voor Toerisme van Storkow. Men vindt er postkaarten, wandel-en fietskaarten, natuurgidsen, kaarten van de streek, etc.

De stad Storkow

Nachtwandelingen

Geregeld zijn er in de stad Storkow nachtwandelingen met een zingende nachtwaker in historische kledij. De nachtwaker neemt zijn gasten, gewapend met fakkels en lantaarntjes, mee door de verlaten straten van het stadje, terwijl hij de geschiedenis van de stad en het dagelijkse leven van de inwoners in de Middeleeuwen bezingt. De tocht gaat langs de burcht, de gerestaureerde stoommachine, de parochiekerk en de historische gebouwen op het marktplein.

Het fietsmuseum van Didi

In het fietsmuseum, tussen marktplein en sluis, bevinden zich meer dan 120 voertuigen, bijeengesprokkeld over 20 jaar. Men vindt er onder andere de grootste driewieler van de wereld en fietsen van beroemde politici en mensen uit de showbizz. Dieter Senft (Didi voor de vrienden) leidt u rond en vertelt u meer over zijn gekke toeren. In zijn zwart/rood duivelskostuum en met de drietand in de hand duikt hij geregeld op tijdens de Tour de France en andere wielerevenementen. Hij wordt vaak "El Diablo" genoemd. Meer over deze vreemde man op www.tourteufel.de.

De sluis en de houten ophaalbrug

In 1746 wordt mede met Nederlandse hulp een sluis en een brug over het Storkower kanaal gebouwd. De houten ophaalbrug kon geopend worden wanneer er sloepen door moesten. Tussen 1862 en 1865 werd het kanaal verder uitgediept en konden grotere schepen en sportboten door, op weg naar de Scharmutzelsee. De houten brug werd lange tijd met de hand bediend. Het is slechts sinds 1970 dat hij elektrisch wordt aangedreven. Dit heeft wel een nadeel: wanneer de stroom wordt afgezet (rond 17 uur in de winter, rond 20 / 21 uur in de zomer) kan men niet meer door de sluis en moet men wachten tot 's anderendaags om verder te kunnen. De zeer mooie houten tweedelige brug bestaat uit een voetgangersbrug met een trap en een brug voor auto's en fietsers. Enkel het deel voor auto's en fietsers wordt opgehaald, het deel voor de voetgangers is vast.

Het marktplein

Rond het marktplein liggen een aantal historische gebouwen. Op het marktplein staat er een eeuwenoude boom, een linde.

De stoommachine

De oude stoommachine die tentoongesteld staat naast de parochiekerk bevoorraadde rond 1850 de hele stad met elektriciteit en nog eens tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In de buurt van Storkow

Salzweg

In de buurt vindt men de Salzweg, 8,5 kilometer lang. Men kan deze weg best te voet of met de fiets afleggen.

Spielpark Irrlandia

Een doolhof van maïs-en zonnebloemen waar men in de zomermaanden een tijdje kan ronddolen. Ook een speeltuin voor kinderen.

Schloss Hubertushöhe

Aan de oever ligt Schloss Hubertushöhe. Het voormalige kasteeltje is nu een hotel.

Dahme-Heideseennatuurgebied

Aan de noordkant van de Storkower See bevindt zich een natuurleerpad naar de grootste binnenduin van het land, de "Waltersbergen" (36 meter hoog). Hier heeft men een overzicht over een groot deel van het natuurgebied, de wouden en de Storkower See. In het beschermde natuurgebied zijn bijzondere dieren en planten te zien: orchideeën, visotters, zeeadelaars, etc.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Brandenburg: Scharmützelsee en Bad SaarowBrandenburg: Scharmützelsee en Bad SaarowDe streek ten oosten van Berlijn tot aan de Poolse grens is tamelijk onbekend, zelfs voor de Berlijners. Toch zijn er ee…
Brandenburg: Köpenick, groene long in BerlijnBrandenburg: Köpenick, groene long in BerlijnAan de rand van Berlijn ligt Treptow-Köpenick, tussen Müggelspree en Dahme. Rustig en groen, met toch wel wat bezienswaa…
Brandenburg: ten westen van Berlijn, de stad BrandenburgBrandenburg: ten westen van Berlijn, de stad BrandenburgHet zorgt wel voor wat verwarring, maar Brandenburg is niet alleen een deelstaat maar ook een stad in de deelstaat Brand…

Verhuizing of emigreren naar BraziliëVerhuizing naar Brazilië. De kans op het krijgen van een nieuw leven is beschikbaar voor iedereen, maar een goed juridis…
Het culturele LondenLonden, een wereldstad waar zoveel valt te beleven. Je kunt er shoppen, je kunt Buckingham Palace of The Big Ben bezoeke…
Bronnen en referenties
  • Website stad Storkow
  • Wikipedia
  • Verschillende toeristische brochures van 2009 - 2010
  • Eigen bezoek

Reageer op het artikel "Brandenburg: Storkow en het Dahme-Seen natuurgebied"

Infoteur: Mapa
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Brandenburg
Schrijf mee!