InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Azoren, prachtige eilandengroep in de Atlantische Oeaan

De Azoren, prachtige eilandengroep in de Atlantische Oeaan

Als je een liefhebber bent van de natuur zijn de Azoren een echt paradijs waar je graag zal vertoeven. Prachtige bloemenzeeën temidden in blauwe kratermeren, adembenemende bergtoppen en groene kraters van eeuwenoude vulkanen Je komt er tot jezelf in landelijke rust en kan je vakantie afsluiten met onvergetelijke herinneringen. De Azoren tellen ongeveer 250.000 inwoners.

Ligging

De Azoren bestaan uit negen eilanden in het midden van de Atlantische Oceaan helemaal ten westen van Europa. Ze vormen een eeuwenoude traditie waar mens en natuur harmonieus samenleven.

Hoe daar geraken;

  • Vanuit Portugal kan je naar de eilanden Faial, Pico, Santa Maria, Sao Miguel en Terceira vliegen.
  • Vanuit Nederland; onderander Arkefly brengt je naar de Azoren vanuit Amsterdam
  • Vanuit België; onderander met TAP Airways vanuit Brussel naar Ponta Delgada (Sao Miguel)
  • Voor het vervoer per vliegtuig tussen de eilanden onderling kan je een beroep dan op SATA Aait Açores.

Eilanden

Het grootste eiland is Sao Miguel. Het heeft een prachtig groen landschap vol kleurrijke bloemen, prachtige kratermeren en de levendigheid van Ponta Delgada. Vlak ernaast ligt het eiland Santa Maria met uitgestrekte wijngaarden. Je kan er ook het kapelletje terugvinden waar Columbus gebeden heeft toen hij terugkeerde van zijn ontdekkingstocht naar Amerika. In het centrale gedeelte van de Azoren liggen vijf eilanden zeer dicht tegen elkaar. Terceira heeft de historische stad Angra do Heroismo, die op de lijst van UNESCO staat geklasseerd op de werelderfgoedlijst. Het was de eerste Europese stad in de Atlantische Oceaan. Het eiland Failal is bekend om zijn sfeervolle jachthaven en zijn weiden vol met blauwe hortensias. Recht daartegenover zie je het eiland Pico met wijngaarden die op zwarte lava zijn aangepland. Groene weilanden zijn weggelegd voor het eiland Soa Jorge en wijnranken en molentjes kan je dan weer terugvinden op Flores, waar je ook een prachtig en mysterieus meer kan bewonderen. En het piepkleine Corvo heeft een prachige krater in het centrum.

Meest bezochte eilanden

Santa Maria

Je kan een echte droomvakantie hebben op Santa Maria. Er zijn veel diepe baaien , heeft de meeste zonuren en de mooiste stranden van de Azoren. Je kan er sportvissen, zeilen, windsurfer enzoverder. Vooral mensen die rust zoeken tijdens hun vakantie’s komen hier aan hun trekken. Er is een sterk contrast tussen groene bergen en kale plekken zonder enige vegetatie. Wandelen door het groene landschap is echt prachtig. Een tochtje doorheen Santa Maria, brengt je doorheen Vila do Porto, Santa Espirito, Anjos en Sao Pedro. De heerlijke verse vis zal er mede voor zorgen dat je met veel heimwee vertrekt.

Sao Miguel

Dit is een levendig e plaats waar je kan sporten en cultuur opsnuiven. Of gewoon van de natuur genieten met de wijdse vlaktes tussen groen en bloemen. Musea bezoeken of rondgeleid worden in adembenemende kerken of paleisjes. Ook is er de enige ananas en thee-plantage van Europa, heel veel bloemen en prachtige uitzichten op land en zee. Ponta Delgado is het toeristische hart van het eiland, met rondom een grote baai. Aan de andere kant van het eiland in de Ribeira Grande kan je een prachtige parochiekerk bezoeken. Op het eiland is ook een jachthaven.

Terceira

Vroeger kwamen hier aan de haven boten met specerijen en goud en zilver aan. Mooie rechte straten doen denken aan de 17de eeuw.Bezoek zeker de prachtige stad Angra Do Heroismo, die op de werelderfgoedlijst staat. Er zijn kerken, paleizen en musea en een prachtig historisch centrum; Praia de Vitoria met een gotische kerk, statige herenhuizen en andere meesterwerken.

Graciosa

Omschreven als een grote grot in de schoot van moeder aarde. Hier vind je het rustige leven, weg van de jachtige wereld. Het is bekend om zijn wijngaarden en als je door de straten van Santa Cruz sluimerd waan je je een paar honderd jaar terug in de tijd. Probeer een typische drank, Aguardente bij het afsluiten van je maaltijd. Proost!

Klimaat

Op de Azoren is er het hele jaar door een gematigd klimaat. Het zal zelder kouder worden dan 14 graden en de gemiddelde augustus maand kent men er een gemiddelde van 24,8 graden.
© 2009 - 2019 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen naar de Azoren met Azores AirlinesVliegen naar de Azoren met Azores AirlinesWie gaat vliegen naar de eilandengroep de Azoren zou Azores Airlines kunnen overwegen als luchtvaartmaatschappij. De Azo…
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland PicoOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland PicoPico behoort tot de eilandengroep de Azoren, die bij Portugal hoort. Pico is na São Miguel het grootste eiland van de Az…
Op ontdekkingsreis naar de AzorenOp ontdekkingsreis naar de AzorenMidden in de diepe donkerblauwe Atlantische Oceaan duiken ineens groene eilanden op. De eerste zeevaarders die op deze e…
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Santa MariaOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland Santa MariaSanta Maria is een prachtig eiland, onder andere vanwege het fantastische samenspel van de vele kleuren die je hier tege…
Santa Maria, het strandparadijs van de AzorenSanta Maria, het strandparadijs van de AzorenMet zijn prachtige witte zandstranden is Santa Maria een waar strandparadijs. Het eiland, dat zelden door toeristen word…
Bronnen en referenties
  • Informatie brochure De Azoren, Portugese Toeristische Dienst

Reageer op het artikel "De Azoren, prachtige eilandengroep in de Atlantische Oeaan"

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 08-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!