InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Boa Vista, het zand en duinen eiland van Kaapverdië

Boa Vista, het zand en duinen eiland van Kaapverdië

Samen met enkele andere Kaapverdische eilanden is Boa Vista zeer in trek bij vakantiegangers de laatste jaren. De mix van ideale temperaturen het ganse jaar door en prachtige stranden zijn ideaal voor elke zonneklopper.

Ligging

Boa Vista is een van de tien eilanden van Kaapverdië (Kaapverdische Eilanden) en het ligt het dichtste tegen het Afrikaanse vasteland, namelijk op ongeveer 500 kilometer van de Senegalese kust. Het eiland het dichtstbij Boa Vista is Sal, dat zo’n 50 kilometer verder ligt noordwaarts. Het heeft een oppervlakte van 620 km² en is daarmee het derde grootste. De langste afstand op het eiland van het noorden naar het zuiden is daarentegen slechts 31 km lang. In totaal heeft Boa Vista meer dan 55 kilometer strand.

De stranden

Boa Vista Staat garant voor de meest prachtige stranden met helderblauw turqouis water en spierwit zand met mooie dunen achter zich. Centraal op het eiland zie je een kilometers lange oase van Sahara-achtige woestijnlandschappen. Het grootste dorp van Boa Vista is Sal Rei. Het heeft vele gebouwen in koloniale stijl van toen Kaapverdië nog in Portugese handen was. Er beginnen stilaan meer en meer hotels zich te vestigen rond de stranden.

Ontdek het eiland

Boa Vista is een zeer mooi eiland, maar het ontbreken van een degelijk wegennet zorgt er voor dat je er het beste aan doen op verkenning te gaan met 4x4’s of Quad-bikes. Een hele belevenis om op die manier het woenstijnachtige eiland te ontdekken. In Sal Rei kan je op verschillende plaatsen auto’s huren (prijzen starten vanaf € 50 per dag). Er rijden ook heel wat Alugeur busjes (€ 1) per rit die ideaal zijn van Sal Rei naar het hotel of dichtstbijzijnde strand. Denk eraan dat als je hiermee naar de andere kant van het eiland gaat, je vaak tot de volgende ochtend moet wachten op terug opgepikt te worden. Zorg ervoor dat je niet gestrand raakt en vraag voldoende informatie aan de chauffeur. Een absoluut must see is Sal Rei, de hoofdplaats, the Brick Factory onder het zand op Chaves Beach, de Dolphin graveyard in Morre Negro en de impressionante kerk Santo Roque in Rabil.

Je kan ook het eiland Islet of Sal Rei bezoeken, dat is een klein eiland van ongeveer 2 kilometer op zijn langste zijde en 700 meter breedt. Het is onbewoond en je hebt er een prachtige strandstrook. Ook is er een prachtig uitzicht op Sal Rei en Chaves Beach. Je kan een visser vragen om je naar daar te vervoeren , wat geen probleem zou mogen zijn. Als alternatief kan je ook zwemmen. Het is slechts 1000 meter ver en nooit dieper dan 2 meter.

De mooiste stranden zijn

  • Chaves Beach
  • Estoril Beach
  • Curral Velha
  • Santa Monica

Windsurfen

Een zeer populaire plaats om te windsurfen is op Estoril Beach, een mooi strand naast Sal Rei.
Enkele andere spots om te windsurfen zijn;
  • Sal Rei Bay
  • Baia Varadinha
  • De ganse Oostkust

Je hebt er ook heel wat Wandelpaden

Sal Rei – Ponta do Sol Lighthouse, 7 kilometer afstand, 2uur, Moeilijkheidsgraag 1
Ponta do Sol – Wreck of Santa Maria, 5 kilometer afstand, 1,5 uur, Mgr 2
Sal Rei – Wreck of Santa Maria, 7 kilometer afstand, 2 uur, Mgr 1

Meer routes zijn beschreven op www.bela-vista.net/boa-vista-reviere-e.htm

Lees verder

© 2009 - 2018 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boa Vista, het zand en duinen eiland van Kaapverdië"

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 23-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Kaapverdische Eilanden
Schrijf mee!