Turkije Kusadasi: Turkse vogelstad

De afgelopen dertig jaar is de Turkse stad Kusadasi steeds meer in trek gekomen als badplaats. Uit heel Europa zoeken mensen hun heil in de zomermaanden in deze plaats. Een groot deel van de inwoners verdient haar geld aan de toeristenindustrie, die alleen in de zomer plaatsvindt. Er wordt dan vaak genoeg geld verdiend om het een jaar mee uit te zingen.

Populatie

Een kenmerk van de enorme groei van Kusadasi is de groei in populatie die het land in dertig tot veertig jaar gemaakt heeft. Van zesduizend inwoners in de jaren zeventig is de stad gegroeid naar een huidig aantal van vijftigduizend inwoners. Zoals gezegd houden de meeste inwoners zich bezig met het toerisme. Daar valt veel geld in te verdienen. Onder andere cruiseschepen doen deze badplaats aan. Kusadasi is tevens een prima basis om uit te vallen naar andere steden, waaronder Priene, Didyma en Efeze.

Vogeleiland

Kusadasi is de Turkse vertaling voor Vogeleiland, een naam die aan de stad gegeven werd omdat er zoveel vogels waren. Een excursie aan het zogenaamde Duiveneiland is dan ook nog altijd een groot onderdeel van de stad.

Populair

Er is niet veel geschiedenis te bekijken in Kusadasi zelf. Toch is de stad bijzonder populair dankzij haar vele hotels, restaurants, kledingwinkels en het levendige nachtleven. Het district Kale heeft een aantal traditionele Turkse huizen en smalle straten en heeft een prima beeld van hoe het er vroeger moet hebben uitgezien.

Stranden

Ongeveer 2,5 kilometer ten zuiden van de stad bevindt zich een van de bekendste stranden, namelijk Ladies Beach. Dit strand heeft zo omdat hier vroeger alleen vrouwen kwamen. Het strand ligt in de schaduw van enorme hotels en het is hier in de zomer erg druk. Verder naar het zuiden zijn nog meer kleine stranden.

Centrum

Wie wilt winkelen of wilt genieten van het kleurrijke nachtleven, moet zich vooral naar het centrum van Kusadasi begeven. Omdat Kusadasi niet zo groot is, is het niet moeilijk om ergens te komen. Ook is er de dolmus, een goedkope manier van vervoer. Wie liever een taxi heeft, is hier ook prima op zijn plek. In het centrum is onder andere de Grand Bazaar een toeristische trekpleister. Ook Bar Street is zeker s avonds de moeite van het bezoeken waard.

Ottomaans kasteel

Vlakbij de haven van Kusadasi bevindt zich het Ottomaanse kasteel dat in 1966 werd gerestaureerd. Oorspronkelijk werd het gebouwd door de vizier Okuz Mehmed Pasha, om de handel over zee te ontwikkelen. De marmeren poort is bijna drie meter hoog en heeft een lage boogdoorgang.

Eiland

Op enige afstand van de stad bevindt zich een tweede kasteel. Dit kasteel werd vroeger gebruikt als basis om piraten tegen te houden. Vanwege haar strategische ligging was dit kasteel prima in staat om Kusadasi te verdedigen bij mogelijke dreigingen.

Duiveneiland

Met zijn glimmende imago is Pigeon Island Duiveneiland een van de meest bekende plaatsen van Kusadasi. Het oogverblindende uitzicht op dit eiland, gecombineerd met het panorama aan kleuren van de zonsondergang zijn zeer zeker de moeite van een bezoek waard.

Vliegen naar Kusadasi

Vanuit Nederland - maar ook België en Duitsland - is een directe vlucht naar Bodrum, Izmir of Dalaman. Daar bevinden zich de luchthavens. De vlucht duurt bijna 4 uur. De transfer vanuit Izmir naar Kusadai duurt ongeveer 75 minuten.
Gerelateerde artikelen
Turkije: toeristische badplaatsen voor zonvakantiesTurkije: toeristische badplaatsen voor zonvakantiesHet vakantieland Turkije staat niet alleen bekend voor de tot de verbeelding sprekende wereldstad Istanbul, maar ook voo…
Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!Turkije is een geliefd maar veelbesproken vakantieland. Veel mensen (Nederlanders en Russen zie je er veel) vinden het h…
Bedevaartsoord voor Maria in Turkije: Meryemana in EfezeBedevaartsoord voor Maria in Turkije: Meryemana in EfezeIn Turkije, bij de stad Efeze ligt Meryemana. Dit is voor zowel christenen en moslims een bedevaartsoord. Men gelooft da…
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.

Turkije Turgutreis; een geliefd oordMet haar vele badplaatsen is Turkije de laatste jaren uitgegroeid tot de nummer één van vakantiegangers uit Nederland, m…
Turkije Datça: een rustig stukje TurkijeDe Egeïsche Zee en de Middellandse Zee worden van elkaar gescheiden door een langwerpig schiereiland. Hierop bevindt zic…

Reageer op het artikel "Turkije Kusadasi: Turkse vogelstad"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 04-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!