Turkije – Turgutreis; een geliefd oord

Met haar vele badplaatsen is Turkije de laatste jaren uitgegroeid tot de nummer één van vakantiegangers uit Nederland, maar ook uit Scandinavië, Rusland en Engeland. Vooral de kust aan de Egeïsche Zee, is een geliefd oord. Turgutreis is een van de vele badplaatsen die aan deze kust gelegen is.

Bodrum

Turgutreis is de twee na grootste plaats op het schiereiland Bodrum en bevindt zich op de grens van de Middellandse en Egeïsche Zee. De badplaats wordt omgeven door schitterende baaien, een kristalheldere zee en mooie bergen.

Turgut Reis

De naam Turgutreis is gebaseerd op de naam van de avonturier en Ottomaanse admiraal Turgut Reis. In de geschiedenisboeken wordt hij ook wel Dragut genoemd. Hij is bekend vanwege zijn militaire expedities langs de kusten van de Middellandse zee in Europa en Afrika. Turgut Reis hielp de Ottomanen tevens aan hun overwinning op Malta.

Nieuw vakantieoord

Als vakantieoord is Turgutreis betrekkelijk nieuw. De stad beschikt over een behoorlijk centrum dat vooral bestaat uit smalle straatjes en steegjes. Hier valt prima te winkelen – én over de prijs te onderhandelen – en op terrasjes te zitten, die er in overvloed zijn. Op zaterdag is er een bazaar die over het hele schiereiland bekend is. Hier valt van alles te kopen, kleding, sieraden, delicatessen, tapijten, leer en souvenirs.

Moskee

Alle gezelligheid die Turgutreis te bieden heeft is opgebouwd rondom de moskee, die tevens het middelpunt van de stad is. Turgutreis heeft ook een gezellig bruisend nachtleven en is daardoor geheel zelfvoorziend. Hiervoor hoeft niet naar andere steden – zoals Bodrum of Marmaris – afgereisd te worden. De vele restaurants bevinden zich in het centrum, maar ook is aan het strand prima te eten.

Zandstrand

Turgutreis heeft, naast een oogverblindende zee, ook een mooi zandstrand te bieden. Het is niet al te groot en in de zomermaanden ook niet overbevolkt. Behalve dit mooie zandstrand, zijn er nog tal van kleinere strandjes terug te vinden in de diverse baaien rond de stad. Ook hier is ontspanning heel goed mogelijk.

Jachthaven

Een van de modernste en grootste jachthavens van Turkije bevindt zich in Turgutreis. De luxe haven biedt onder meer onderdak aan een flink aantal jachten die door de Egeïsche en Middellandse zee varen. In de avond zijn de terrassen hier ook geopend en valt te genieten van de ondergaande zon.

Dagtochten

Er zijn vanuit Turgutreis verschillende dagtochten te maken. Bijvoorbeeld naar de historische plaatsen op het schiereiland, waaronder Bodrum. Maar ook zijn er dagtochten naar Griekse eilanden als Kos, Rhodos en Kalymnos te maken. Iedere dag varen er meerdere ferry’s naar deze eilanden.

Vakantiehuis in Turkije

Omdat Turgutreis een prima vakantiebestemming is, heeft het ook genoeg te bieden als het aankomt op een tweede huis, of een vakantiehuisje. Wel is een deel van Turgutreis strategisch gezien heel belangrijk, waardoor daar geen huizen gekocht kunnen woorden door buitenlanders. Maar er blijft wel een deel voor buitenlanders over en dat heeft ook veel te bieden. Op internet zijn tal van instellingen en organisaties die u willen helpen bij het zoeken naar een geschikt Turks vakantiehuis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Turkije – Turgutreis; een geliefd oord"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: Mei 2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!