InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelen over de Kempense Heuvelrug in Kasterlee

Wandelen over de Kempense Heuvelrug in Kasterlee

Wandelen over de Kempense Heuvelrug in Kasterlee De Kempense Heuvelrug staat in de Antwerpse Kempen bekend als het grootste reliëf van de regio. Je kunt er zelf je route uitstippelen door gebruik te maken van het gelijknamige wandelknooppuntennetwerk. Wandel door bossen en heidegebiedjes. Met deze route van iets meer dan 9 kilometer verken je het recreatiegebied Kabouterberg, wandel je door het centrum van Kasterlee om vervolgens in de Hoge Mouw te belanden. In dit natuurgebied ligt één van de hoogste landduinen van de streek. Op de terugweg passeer je ook nog de Duivelskuil, een put waar nogal wat lugubere verhalen over te vertellen zijn.

Kasterlee, plaats middenin de natuur

De startplek van de route ligt op een gemakkelijk te bereiken plaats in een groene omgeving. Aan de rand van de Kabouterberg, vlakbij het centrum van Kasterlee, is een kleine parkeerplaats. De gemeente nam in 2008 deel aan de wedstrijd 'Het mooiste dorp van Vlaanderen', een competitie waarin Vlaanderen op zoek ging naar het mooiste dorp in het kader het toerisme op het platteland te promoten. In de finale verloren de Kastelaren van het Limburgse dorp Oud-Rekem. In de provinciale voorronde kwam Kasterlee als winnaar uit de bus. Sindsdien mag het zich het mooiste dorp van de provincie Antwerpen noemen.

Gegevens van de route

  • Lengte: 9,1 kilometer
  • Te volgen knooppunten: 74-151-77-78-79-83-150-85-82-81-86-152-74
  • Startplek: Kabouterstraat, 2460 Kasterlee, loop langs de toiletten schuin links het bospad in, je komt vanzelf bij knooppunt 74
  • online routeplanner Kempense Heuvelrug

Kaartje met belangrijkste plaatsen

Legenda
A. Parkeerplaats Kabouterstraat
B. Kabouterberg
C. Toegangspoort Hoge Mouw
D. Duivelskuil
E. Centrum Kasterlee
F. Startplek wandeling

Spelende kinderen op de Kabouterberg

Bron: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Kasterlee staat bekend om zijn sagen en verhalen over kabouters. De toeristische dienst richtte de Kabouterberg in als recreatiegebied voor kinderen. Het domein start aan de voet van de Kempense Heuvelrug en loopt door tot op de top. De kronkelende wandelwegen en het niveauverschil lenen zich, samen met de zandvlakten, uitstekend voor het bouwen van hindernissen en speelruimten. Kinderen kunnen individueel spelen, maar er is ook mogelijkheid een wandeling te maken met een kaboutervertelster. De Kabouterberg werd ook gebruikt als filmlocatie voor de jeugdserie 'Het huis Anubis'.

Hoge Mouw, Provinciaal Groendomein

Het natuurgebied Hoge Mouw, waar de Kabouterberg deel van uitmaakt, is één van de provinciale domeinen die de provincie Antwerpen rijk is. Het gebied van om en bij 100 hectare groot werd in 1971 door de provincie aangekocht. Hoge Mouw is de naam van een ongeveer 30 meter hoge landduin die het domein zijn naam schonk. Mouw, afgeleid van moude, betekent zand. Het is een gevarieerd maar ruw gebied van bos en stukjes heide en zandduinen.

Griezelen in het bos bij de Duivelskuil

Vlakbij knooppunt nummer 81 ligt de Duivelskuil, Op het eerste zicht een put water op een steenworp van het wandelpad waar de achteloze wandelaar voorbij loopt zonder het te beseffen. Toch doen over deze plek enkele lugubere verhalen de ronde. De zelfmoord van Lieske Coolbonders in 1571 is er één van. Ze verdronk zichzelf in de put omdat ze zou achtervolgd zijn door de duivel zelf. Lieske werd verwekt toen een Spaanse edelman haar moeder, Katrien Coolbonders, verkrachtte. De echtgenoot van Katrien vermoordde de nobele Spanjaard en dumpte het lijk in de Duivelskuil. Een eeuw later, in 1695, gaan er verhalen over een man die opgehangen werd op de Hoge Mouw en in de Duivelskuil werd begraven.

Archeologische vondsten

Dat het hier niet zomaar een plek in het bos betreft is duidelijk, ook zonder alle verhalen die verteld worden. Bij het ruimen van de plas in 1943 werden er een tiental varkenspoten bovengehaald. Dit wordt geassocieerd met het afweren van de 'kwade hand'. Amateur-archeologen deden in het begin van de twintigste eeuw vondsten die erop wijzen dat op deze plaats prehistorische grafvelden aanwezig waren.

Kempense Heuvelrug, gevarieerd wandelaanbod

Kasterlee ligt centraal in het wandelnetwerk van de Kempense Heuvelrug. Het knooppuntennetwerk telt ongeveer 315 kilometer aan wandelpaden. In de lager gelegen gebieden tref je, naast bos, ook weilanden en de rivier de Kleine Nete. Deze route loopt over de hoger gelegen zandduinen met heidegebiedjes en naaldbossen. De Kempense Heuvelrug is een restant van landduinen die hun bestaan te danken hebben aan het terugtrekken van de zee.

Lees verder

© 2018 Rudi73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marathons in VlaanderenNederland kent een goede traditie in het marathonlopen. Vlaanderen hinkt wat deze loopdiscipline betreft achterop. Het b…
Maarn, dorp op de Utrechtse HeuvelrugMaarn is een dorp met ruim 4.600 inwoners in de provincie Utrecht. Het ligt aan de noordkant van de Utrechtse Heuvelrug.…
Doorn - dorp van de donderDoorn is een dorp met ruim 10.000 inwoners in de provincie Utrecht. Het ligt aan de zuidkant van de Utrechtse Heuvelrug,…
De 20 Nationale Parken in NederlandDe 20 Nationale Parken in NederlandIn Nederland zijn twintig Nationale Parken aangesteld. Dit zijn gebieden waarin bijzondere natuur voorkomt en vaak ook s…
Het korhoen, een bedreigde vogel in Nederland en BelgiëHet korhoen, een bedreigde vogel in Nederland en BelgiëHet korhoen heeft het moeilijk in Nederland en België en anno 2018 is er alleen nog maar een kleine populatie te vinden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: eigen foto infoteur
  • Eigen beleving
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabouterberg
  • https://issuu.com/gemeentebestuurkasterlee/docs/2015_brochure_kabouterberglr?workerAddress=ec2-54-172-255-146.compute-1.amazonaws.com
  • https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dvt/hoge-mouw.html
  • https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/300742
  • Afbeelding bron 1: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wandelen over de Kempense Heuvelrug in Kasterlee"

Infoteur: Rudi73
Gepubliceerd: 06-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Wandelroutes
Schrijf mee!