InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bergvakantie: genieten van het organiseren en het beleven

Bergvakantie: genieten van het organiseren en het beleven

Bergvakantie: genieten van het organiseren en het beleven Waar gaan we dit jaar naar toe? In menige familie of bij veel echtparen en eenlingen is het de grote vraag wat het volgende vakantiedoel zal gaan worden. Wordt het luieren aan het strand, cultuur opsnuiven, of lekker actief zijn? Velen kiezen uiteindelijk voor een bergvakantie ofwel omdat ze dat al jaren fantastisch vinden ofwel om het ook eens mee te maken. De kunst is dan om al bij het organiseren voorpret te hebben om van daaruit met een goed gemoed de vakantie tegemoet te treden in de verwachting dat het beleven daarna veel plezier zal opleveren.

Fijn gevoel bij zelf organiseren

Natuurlijk is het simpel om naar een reisbureau te stappen en binnen een half uur een reis te boeken. Maar het kan ook anders door alles zelf te regelen wat vaak ook veel goedkoper is.

Doel kiezen

Het begint met het kiezen van een doel. Een blinde prik op de atlas zou spannend kunnen zijn maar beter is toch om iets anders te werk te gaan. Het begint er meestal mee dat de maximale afstand tot een berggebied wordt bepaald. Reizen met de auto of met het vliegtuig is daarbij mede bepalend. Met de auto zal het doel dikwijls in een Europees berggebied liggen.

Topografie

Het bestuderen van bijvoorbeeld de Franse, Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse Alpen kan interessante topografische kennis opleveren of oude kennis oprakelen. Als de streek eenmaal gekozen is kunnen folders helpen om een nadere keuze te maken.

Folders

Folders zijn heel makkelijk op te vragen via internet bij plaatselijke kantoren van de VVV (Duits: Verkehrsverein, Frans: Syndicat d'Initiative). Wie op tijd begint met organiseren kan daarna best een weekje wachten totdat de folders in de brievenbus vallen.

Fijn gevoel

Het naar tevredenheid bepalen van het doel en het bestuderen van de kleurige folders met veel foto’s kan al een fijn gevoel opleveren.

Folders over bergvakantie

Folders geven in de regel uitgebreide informatie over alles wat met de bergvakantie te maken heeft op het gebied van activiteiten, ligging en omgeving, reizen, uitgaan, en verblijfsmogelijkheden.

Activiteiten

Ligging en omgeving

  • Meren nabijgelegen
  • Steden in de omgeving
  • Bereikbaarheid
  • Uitzicht op de bergen

Reizen

  • Baan-abonnementen
  • Noodzakelijke vignetten
  • Openbaar vervoer abonnementen
  • Ski-abonnementen
  • Streek-abonnementen

Uitgaan

  • Evenementen
  • Gastronomie
  • Welness

Verblijfsmogelijkheden

  • Berghotel
  • Berghut
  • Camping
  • Groepsonderkomens
  • Hotels
  • Jeugdherberg
  • Lodge
  • Slapen bij de boer
  • Slapen in het stro
  • Vakantiewoningen (chalets)

Ook zijn vaak (gratis) informatiepakketten verkrijgbaar over diverse onderwerpen.

Tema's

  • Bergwandelen
  • Familieverblijf
  • Mountainbike
  • Wintercatalogus
  • Zomercatalogus

Goedkoper particulier boeken

Als uiteindelijk voldoende informatie vergaard is zijn er nog twee mogelijkheden om tot boeken over te gaan. Het simpelst is om via internet met een organisatie in zee te gaan of te boeken via een VVV. Wie er even wat meer tijd in wil steken kan zoeken naar particuliere verhuurders en daar contact mee opnemen. Ook dat gaat meestal wel via internet omdat de tijd van brieven schrijven en afwachten wie er reageert al lang voorbij is. Particulier boeken is in de regel goedkoper dan via een organisatie of tussenkomst van de VVV.

Maximaal beleven en genieten

Wie voor het eerst een bergvakantie maximaal wil beleven doet er goed aan zich vooraf enkele dingen te realiseren of gedurende de vakantie rekening mee te houden. Ook kan het meenemen van bepaalde artikelen het plezier verhogen.

Luchtdruk en hoogtezielkte

Een van de belangrijkste verschillen met het laagland is de luchtdruk. Hoe hoger in de bergen hoe lager de luchtdruk is. Afhankelijk van de gevoeligheid daarvoor, die van persoon tot persoon verschillend kan zijn, moet eerst aan die andere luchtdruk op grote hoogte gewend worden om hoogteziekte te voorkomen.

Hoogtevrees

Geen ziekte maar wel heel lastig is hoogtevrees. Hoewel er therapieën bestaan om daarmee om te gaan zal dit niet binnen één vakantie al voldoende effect hebben. Beter is daarom om paden langs afgronden te vermijden. Het autorijden op normale verbindingswegen zal geen probleem opleveren maar passen gaan rijden met veel afgronden en smalle wegen is niet verstandig voor iemand die lijdt aan hoogtevrees.

Hoogtemeter

Geen noodzakelijk instrumentje maar wel leuk om te hebben is een hoogtemeter. Op een hoogtemeter kan precies worden gezien op welke hoogte gewandeld of gefietst wordt. Leuk is ook om na afloop te kunnen bekijken hoeveel in totaal is geklommen.

Bergschoenen

Wie gewend is om op wandelschoenen of goede sportschoenen te lopen zal zich niet meteen realiseren dat in de bergen lopen meer steun vereist. Ook omdat bergpaadjes soms op kleine riviertjes lijken, door het water van smeltende sneeuw of hevige (nachtelijke) regenval, is het beter om echte bergschoenen mee te nemen.

Niet alleen voor groot budget

Een bergvakantie kan erg duur zijn maar er zijn diverse mogelijkheden om het budget enigszins beperkt te houden.
  • Zelf organiseren: Als alles zelf wordt georganiseerd en een verblijf gehuurd wordt bij een particulier scheelt dat een heleboel.
  • Warenhuizen: Verder zijn er ook in de Alpenlanden soms grote warenhuizen waar de prijzen een stuk lager liggen.
  • Abonnementen: In plaats van per keer een kaartje te kopen voor een bergbaan kan ook beter goed geïnformeerd worden welke abonnementen er bestaan voor een bepaalde periode. Zeker is dat het geval bij de wintersport. Ook daarmee kan veel worden bespaard.

Voorkom ziek worden

Ziek worden is nooit leuk en zeker niet op vakantie. Maar een griep kan ook in de zomer worden opgelopen. Er is echter een verschil tussen een zomergriep en een wintergriep. Wintergriep ontstaat door het influenzavirus en zomergriep voornamelijk door enterovirussen of norovirussen en ook door andere virussen of parasieten. De virussen en parasieten die zomergriep veroorzaken kunnen zich verspreiden via besmette personen. Verspreiden en oplopen gebeurt vaak via de handen. Voorkomen door goede hygiëne in acht te nemen is daarom een goede actie.

Lees verder

© 2018 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen met de feestdagenBesparen met de feestdagenAls je het financieel niet breed hebt, kan het organiseren van een feest een onplezierige taak zijn. In dit artikel zeve…
Tips voor een weekendje wegWie wil er nou niet eventjes tussenuit. Gewoon even gezellig met z'n tweeën. Romantisch weg of juist iets actiefs doen.…
Met weinig budget toch op vakantieMet weinig budget toch op vakantieBen jij de koude dagen en het slechte weer ook zo zat? Maar heb je niet veel geld beschikbaar voor een vakantie. Geen no…
Tegemoetkoming in de schoolkosten voor scholierenKinderen die naar school gaan kosten ouders veel geld. Voorheen was daarvoor de tegemoetkoming ouders. Maar die is per 1…
Aanschaffen van een nieuwe autoAanschaffen van een nieuwe autoHet kopen van een nieuwe auto is meestal een bewuste keuze. Maar lang niet iedereen staat stil bij de risico’s die men l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Narya, Pixabay
  • https://www.fremdenverkehrsamt.com/reisefuehrer/reiseziel/grindelwald_-_jungfrau/index.html
  • https://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/buikgriep-door-norovirussen

Reageer op het artikel "Bergvakantie: genieten van het organiseren en het beleven"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 28-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!