InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Montecatini Alto, een mooi middeleeuws bergdorpje in Toscane

Montecatini Alto, een mooi middeleeuws bergdorpje in Toscane

Montecatini Alto, een mooi middeleeuws bergdorpje in Toscane Moltecatini Alto is een mooi dorpje, in de provincie Pistoia, boven op een heuvel en hoort bij het beneden in het dal gelegen plaatsje Montecatini Terme. Het dorpje is zowel te voet als per kabeltram te bereiken. Het dorpje ligt op 300 meter hoogte en eenmaal boven aangekomen heeft u een schitterend uitzicht over het plaatsje Montecatini Terme.

Montecatini Alto, het mooie middeleeuwse dorpje op de heuvel!

Wanneer u besluit om uw vakantie door te brengen in het mooie Italië en welteverstaan in de mooie streek Toscane, is het bezoek aan het mooie dorpje Montecatini Alto iets wat zeker op uw to-dolist zou moeten staan.

Dit mooie dorpje ligt op een heuvel, op 260 meter hoogte, hoort bij de gemeente Montecatini Terme, en dankt zijn naam aan een kasteel dat bovenop die heuvel te vinden was.

Funicolare

Vanuit Montecatini Terme kunt u de kabeltram (funicolare) nemen naar het mooie heuveldorpje, of voor de sportievelingen onder ons kunt u ook een wandelingetje maken naar boven. Dit is best wel te doen met goede wandelschoenen aan want het wandelpad is niet vlak en is hier en daar voorzien van wat losse stenen, maar is absoluut de moeite waard om te wandelen. Onderweg, langs het pad komt u hier en daar een soort van kapelletje tegen met daarin een afbeelding van de kruistocht van Jezus.

Als u toch besluit om lekker met de funicolare te gaan, kost een retourtje (Andata e Ritorno) 7 euro (prijs in 2017). Wanneer u besluit om of heen of terug met de benenwagen te gaan, kost u een enkeltje (Andata) 4 euro. In de funicolare zijn houten bankjes geplaatst, maar het mooiste uitzicht heeft u uiteraard als u voorop of achterop de kabeltram gaat staan, en zodoende lekker de wind door uw haren laat waaien. Dit gevoel geeft een aangename verkoeling wanneer de temperatuur de 30 graden haalt of op een lekkere dag zelfs nog daaroverheen schiet.

De bezienswaardigheden

Eenmaal boven op de heuvel aangekomen heeft u een prachtig uitzicht over Montecatini Terme. En zijn er in het dorpje genoeg bezienswaardigheden die de moeite van het bekijken waard zijn, waaronder het mooie zestiende-eeuwse klooster van Santa Maria a Ripa dat onder het beheer valt van Benedictinarum nonnen, en San Pietro Apostolo (dit is een parochiekerk) en de Torre del Carmine o dell Orologio (de toren van het horloge).

Piazza Giuseppe Giusti

Als u dit alles heeft gezien en u heeft lekker door het dorpje gewandeld, is het goed toeven op een terras op de Piazza Giuseppe Giusti. Er zijn er genoeg waar u uit kunt kiezen en waar u tot laat in de avond nog een hapje en een drankje kunt nuttigen, maar houdt wel uw tijd in de gaten want de laatste kabeltram gaat in het hoogseizoen om middernacht weer naar het mooie Montecatini Terme terug. Check alvorens u het dorpje ingaat even hoe laat de funicolare werkelijk weer vertrekt. Het zou toch vervelend zijn dat in verband met bepaalde omstandigheden de kabeltram eerder teruggaat en u, al dan niet met een lekkere borrel op, uw reis naar beneden te voet zal moeten afleggen.

Conclusie

Al met al is Montecatini Alto het zeker waard om tijdens uw vakantie te gaan bezoeken. U gaat er geen spijt van krijgen! Maar zoals al eerder vermeld, dient u eerst voordat u het dorpje gaat bewandelen, het bord te raadplegen waarop de vertrektijden vermeld staan. Zou toch zonde zijn als u of naar beneden moet lopen, of een nachtje moet overblijven in het dorpje. Dat laatste zou overigens geen straf zijn, want tijdens de wandeling door het schilderachtige dorpje komt u een aantal hele mooie Bed and Breakfasts tegen.
© 2018 Marga1967, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toscane; Siena en overige bezienswaardighedenNaast de Duomo, de paleizen en zijn Palio heeft Siena, een stad in de Toscane van Italië, nog meer gebouwen die een bezi…
Toscane; Siena en zijn paleizenToscane; Siena en zijn paleizenEen Middeleeuwse stad in het hart van de Toscane in Italië. Siena, een stad met een prachtig plein waarom heen diverse g…
Piazza di SpagnaPiazza di SpagnaRome kent verschillende pleinen met interessante bezienswaardigheden, zoals fonteinen, kerken en monumenten. Eén van de…
Giro 2015  6e rit: Montecatini Terme-Castiglione PescaiaGiro 2015 6e rit: Montecatini Terme-Castiglione PescaiaOp donderdag 14 mei wordt de zesde etappe verreden van de Giro d'Italia 2015. De start van deze rit is in Montecatini Te…
Pistolenfabrikant: BerettaPistolenfabrikant: BerettaBeretta is een van de oudste wapenbedrijven in Europa. Aan het eind van de 18e eeuw had Pietro Beretta de leiding in het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Old Fogey 1942, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • www.mooistedorpjes.nl
  • www.funicolare-montecatini.it
  • www.viaggispirutali.it

Reageer op het artikel "Montecatini Alto, een mooi middeleeuws bergdorpje in Toscane"

Infoteur: Marga1967
Gepubliceerd: 12-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!