InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zelf een vakantie of reis boeken via internet

Zelf een vakantie of reis boeken via internet

Zelf een vakantie of reis boeken via internet Wie op een makkelijke manier een reis wil boeken of een vakantieappartement wil huren gaat natuurlijk naar een reisbureau. Maar iemand die er plezier in heeft zelf iets te organiseren spaart daarmee al gauw een aardig bedrag uit op het vakantiebudget. Zelf online een reis boeken wordt steeds meer gedaan. Internet biedt ook steeds meer mogelijkheden waardoor het voor iemand met een beetje computerervaring heel makkelijk is om te vinden waarnaar hij of zij zoekt. Maar natuurlijk zijn er altijd mensen die liever uitgaan van de service van een reisbureau of toch meer vertrouwen hebben dan de juiste reis te zullen vinden.

Slechts enkele muisklikken

Om zelf te boeken kunnen op internet handige doorklikwebsites gevonden worden waar met enkele muisklikken de nodige informatie ruim voorhanden komt. Zo verschijnt snel informatie over bijvoorbeeld busreizen, jongerenreizen, singlereizen, rondreizen en ook verre reizen. Maar ook over autoverhuur en reisverzekering kan informatie worden gevonden via die websites. Zo´n website is bijvoorbeeld: boekopinternet.nl. Wie even de tijd neemt en rondstruint op internet zal verbaasd staan hoeveel er tegenwoordig te vinden is over talrijke bestemmingen en verblijfsmogelijkheden. De ene website al fraaier dan de andere kan met een paar zoekwoorden worden gevonden.

Zoekwoorden invullen

Bij een dergelijke website komen meestal, na het invullen van slechts enkele gegevens, de aanbiedingen snel in zicht. Die gegevens zijn dan in eerste instantie het land waar de reis naar toe gaat, de vertrekdatum, de reisduur en de wijze van vervoer. Verder op de website kan soms worden ingevuld: de regio, de plaats, het type accommodatie zoals bijvoorbeeld hotel, appartement of camping en of bepaalde faciliteiten beschikbaar moeten zijn zoals een zwembad, airco, sauna enz. Het kost een aantal klikken maar op die manier wordt toch tamelijk snel de juiste informatie verkregen.

Controleer betrouwbaarheid

De gegevens op die websites zullen in de meeste gevallen betrouwbaar zijn, omdat reisorganisaties het zich niet kunnen veroorloven knollen voor citroenen te verkopen. De concurrentie is daar te groot voor. Toch kan enige controle of die vakantievilla geen oude schuur is, of zelfs helemaal niet blijkt te bestaan, nooit geen kwaad. Controleer bijvoorbeeld de reisorganisator door de gegevens na te gaan bij de Kamer van Koophandel. Ook is het verstandig om te onderzoeken of de reisorganisator is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen).

SGR en ANVR

De SGR staat garant voor vooruitbetaalde reisgelden en zorgt er bijvoorbeeld voor dat het verblijf of de terugreis wordt betaald als de reisorganisatie failliet gaat of in financiële moeilijkheden komt. De ANVR zorgt er voor dat bepalingen worden gehandhaafd en dat de financiën in goede handen blijven. Voor eventuele klachten bestaat een Geschillencommissie.
De ANVR werkt daarvoor samen met de Consumentenbond.

Uitzoeken verdere gegevens

Vergelijken

Om reizen met elkaar te vergelijken bestaan speciale websites die vergelijkingen maken afhankelijk van de bestemming, het type vervoer en andere zaken die van belang zijn. Door zorgvuldig te vergelijken zal zeker de beste reis worden gevonden.

Google Maps

Ook geeft internet de mogelijkheden om via Google Maps na te gaan of dat pittoreske hotelletje niet langs een zesbaansweg ligt, of om bijvoorbeeld op te meten wat de reisorganisator bedoelt met: op loopafstand van zee. Google Maps kan gratis worden gedownload en geeft ook voor het opzoeken van andere dingen talrijke mogelijkheden.

Recensies

Waar ook informatie uit kan worden gehaald zijn de recensies van andere consumenten die een reis al hebben gemaakt. Uiteraard kan de beleving van een reis heel persoonlijk zijn maar er zal toch zeker een algemeen beeld ontstaan na het lezen van de ervaringen van anderen.

Zelf rechtstreeks zoeken en boeken

Een manier om nog goedkoper uit te zijn is zelf rechtstreeks een reis of een hotel of verblijf te zoeken en te boeken. Ook daarvoor biedt internet veel mogelijkheden omdat veel hotels en particuliere verhuurders van appartementen en andere verblijven een eigen website hebben. Informatie inwinnen gaat daarbij snel en ook plaatselijke VVV’s kunnen daarbij helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Veilig vakantie boeken via het internetVeilig vakantie boeken via het internetOp het internet zijn duizenden zo niet tienduizenden vakanties te vinden en te boeken. Maar niet al die aanbieders zijn…
Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu?Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu?Wanneer je een reis boekt via een reisbureau of internet verwacht je dat wat je boekt ook is wat je krijgt, wat moet je…
Verzekeren en het ANVRVerzekeren en het ANVRVerzekeren en op vakantie gaan in 2018 en 2019 betekent vaak ook bijverzekeren. Denk aan het Algemeen Nederlands Verbond…
Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Hoe weet je nu zeker wat je boekt: wie kan je echt informeren over de details van je reis. Wat doet een reisbureau preci…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pashminu, Pixabay
  • Plusonline.nl
  • Vakantiereiswijzer.nl
  • Bizztravel.nl
  • Boekopinternet.nl

Reageer op het artikel "Zelf een vakantie of reis boeken via internet"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantie
Schrijf mee!