InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu?

Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu?

Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu? Wanneer je een reis boekt via een reisbureau of internet verwacht je dat wat je boekt ook is wat je krijgt, wat moet je doen wanneer dat niet zo is?

Het boeken van je reis

Je vakantie begint met voorpret: het zoeken naar een accommodatie in het land en de plek waar je graag naar toe wilt. Je kijkt naar de foto's, naar de grootte, naar de service en naar de omgeving waar de accommodatie zich bevindt. Op basis van de gegevens die de reisgids of het internet bieden maak je je keuze voor de vakantie waar je van droomt. Op dat moment sta je er niet bij stil dat je wel eens misleid zou kunnen worden door de mooi opgestelde beschrijving en de veelbelovende foto's. Om grote problemen voor te zijn is het het beste om je reis te boeken bij een reisbureau wat is aangesloten bij de ANVR. Wanneer je boekt via internet is het soms mogelijk om te kijken naar reacties van vakantiegangers over de betreffende accommodatie. Probeer informatie te vinden hoe anderen de accommodatie vonden en tegen welke problemen zij eventueel zijn aangelopen. Wanneer je boekt bij een reisorganisatie die niet bij de ANVR is aangesloten, zorg dan dat je hun voorwaarden kunt nalezen. Kunnen ze deze niet leveren: dan niet boeken!

Voordat je vertrekt

Voordat je vertrekt is het verstandig om meteen na ontvangst van je reisbescheiden deze goed te bekijken. Mogelijk is er inmiddels iets veranderd en wordt er een ander soort accommodatie aangeboden, met wellicht minder kamers of zonder het zeezicht wat je had gereserveerd. Als er duidelijk dingen zijn veranderd ten opzichte van wat je had geboekt, dan kun je onder het contract uit zonder hiervoor kosten te moeten betalen.
Maak verder voor je vertrek een kopie of een uitdraai van de foto's en beschrijving van de accommodatie waar jij voor hebt gereserveerd. Bij aankomst heb je dan geen twijfel zoals "was dit het nou, of had ik iets anders voor ogen?"

Bij aankomst blijkt het toch anders

Wanneer je bij aankomst merkt dat de accommodatie of de hotelkamer niet is wat je had gereserveerd, dan kun je om te beginnen contact opnemen met de verhuurder of de hotelleiding. Wanneer het probleem niet naar tevredenheid kan worden opgelost, en men niet bereid is een alternatief te bieden, neem dan contact op met de reisorganisatie (let op: zorg dat je de contactgegevens van de reisorganisatie altijd bij je hebt op vakantie en dat deze niet thuis op de tafel blijven liggen). Wanneer je klacht duidelijk is en je inderdaad aan kunt tonen dat je iets anders hebt gereserveerd, dan zal de reisorganisatie je een alternatieve accommodatie aanbieden. Als het niet lukt een accommodatie te vinden waar je wel tevreden mee bent, dan kunt u na terugkomst in Nederland een klacht in dienen bij de ANVR. Probeer, indien mogelijk, foto's te maken. Soms erkent de eigenaar van de accommodatie dat er inderdaad iets is misgegaan, probeer dit op papier te krijgen of getuigen te hebben die de uitspraken kunnen bevestigen. Dien je klacht binnen een maand na thuiskomst in.
Wanneer de reisorganisatie waarbij je geboekt hebt geen lid van de ANVR is, dan kun je je wenden tot een Rechtswinkel, de ANWB of de Consumentenbond. Bij de Geschillencommissie Reizen kun je terecht, wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid wordt opgelost. Op (www.degeschillencommissie.nl) kun je ook meer informatie vinden.

Tip

Regel niet zelf een andere accommodatie, tenzij je het geld er voor over hebt. Alle kosten zijn dan voor jouw rekening en de reisorganisatie zal dan niet meer bemiddelen in een alternatieve oplossing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantie: je verblijf is niet wat je verwachtte, wat nu?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 15-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!